Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thomlu
#329448
Hej

Er ny her på forum - omend jeg har luret lidt gennem noget tid. Jeg står og vil købe ny skærm. Jeg er kommet frem til at i forhold til mine behov og skærmens placering i en lys stue, så vil jeg gå med SAMSUNGS QLED i en 65 tommer. Mit spørgsmål går lidt på real world oplevelsen. Idet POWER på mandag har åbning i Ringsted, hvor jeg kan købe QE65Q75T til bare 6400,-
Men jeg ville jo nok helst købe QEQ90T. Der er i min verden ikke spørgsmålet om hvilken er den bedr skærm med antiglare og zonebelysning etc. i Q90T. Men når jeg skal betale det dobbelte for Q90T, så har jeg lidt svært ved at retfærdiggøre det overfor mig selv. Så jeg tænker om den bedre skærm virkelig vil kunne mærkes i hverdagen.
Tænker at købe den billigere og så kan jeg endda bekoste en kalibrering og købe en Sonos Beam og stadig bruge mindre penge
Har været forbi POWER og prøvet at prutte prisen ned på 90T - forgæves....
Hvad tænker I?
På forhånd tak
Thomas
Af SLL
#329463
Jeg syntes hele t- serien fra sidste år var et flop. Umiddelbart ved søgning, ser det ud som om at Q90T har bedre lyd + backlight zone styring. Ellers ser det ikke ud som om, at der er andre større forskelle.

Antallet af baglys zonerne på T-serien, var vidst nok kun på 120 zoner, hvilke ikke er fantastisk. Resten af dimming blev foretaget i softwaren, som typisk ikke er så godt som flere fysiske zoner.

Personligt som den perfektionist jeg er, og som tidligere ejer af 2019 modellen Q90R, så havde jeg ikke ikke købt nogen af 2020 modellerne. 2021 modellerne er jeg også i tvivl om, eftersom priserne ikke svarer til den kvalitet du får fra Samsung. I næste alle reviews af 2021 4k top modellerne, bliver det nævnt, at der stadig er større problemer med zonerne / skygger + glow fra dimming zonerne. Men hvor slemt det i virkeligheden er, det må tiden vise.

Jeg besvarer desværre ikke dit spørgsmål, men mere kommer med min vurdering, og hvad jeg selv tænker. Man er nød til at prøve tingene af i stuen, og se om det kan bruges.
Af thomlu
#329499
Tak for svaret. Har snart ikke gjort andet end at kigge anmeldelser hele weekenden. Der er ingen tvivl om at 2019 modellerne har fået bedre anmeldelser end 2020 modellerne. Og syntes ikke det lyder som om de nye NEO QLED er super overbevisende opgradering. Tænker måske det mest pragmatiske vil være at købe 75T - idet vi taler om at opgradere fra et 2008 42tommers SAMSUNG HD som jeg sidder med nu - så alt ender jo nok med at virke fantastisk meget bedre end hvad jeg har.
Af Supergris
#329502
Jeg vil mene, den konklusion, du er kommet frem til, ikke læner sig op ad den generelle holdning på dette forum, hvis faktoren med "den lyse stue" har været afgørende for fravalget af OLED, og man samtidig ønsker den bedste billedkvalitet, med mindre du overvejende ser TV om dagen.

At ofre en professionel kalibrering på et Q75T er heller ikke noget, jeg kunne se mig selv gøre...
Af thomlu
#329506
Mit fravalg af OLED er dels grundet hvad jeg har fundet frem til generelt på nettet - at billedekvaliteten er fantastisk - i et mørkt rum. Og jeg ser ret meget fjernsyn dels dagen over - dels i rum med vestvendt vindue....
Med hensyn til kalibreringen er jeg også selv meget i tvivl efter lige endnu engang at have været forbi butik, hvor forskellen før og efter er demonstreret - og jeg syntes den var meget minimal.
Af henrik.yde
#329508
Og så bør du også være opmærksom på at Q70/75T svarer stort set til Q60R fra 2019, hvilket vel nærmest kan beskrives som et "entry level" TV.
Af PeterD
#329511
Du kan også se nærmere på 65" Pana HX800 til 4.999 kr, hvis du vil prøve noget andet end Samsung.

https://www.foetex.dk/produkter/panason ... ricerunner

Et glimrende tv, hvis største minus er at det ikke er helt så lysstærkt som konkurrenterne

https://www.google.com/amp/s/www.t3.com ... view-4k-tv

Men billed og lyd fejler ikke noget (forudsat du indstiller det bedst muligt)

https://www.google.com/amp/s/www.pocket ... cd.amphtml

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1285931399