Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Aliaz
#329351
Jeg har Stofa 200/50 Mbit kabel-internet. Min PC som er tilsluttet med kabel i samme Unifi 1Gbit router - trækker fint 200/50 Mbit.

LG CX 55" forsøgt med 2 forskellige kabler til ethernet giver kun 30-40 Mbit. Målt med både speed test app'en og NetFlix.
Hvad kan årsagen være? Burde trække 100Mbit som ethernet i TV er begrænset til.

Er lige i tvivl om jeg skal vælge kabel eller wifi for at få den bedste og hurtigste forbindelse. Det mest stabile må være kabel.

Wifi 5 Ghz via asus ac68u router giver svingende 50-130 Mbit. Jeg har læst mig til at kanal 36 fast - er bedst at vælge i forhold til hvad LG wifi "kan lide".
Af Jammer
#329362
Aliaz skrev: 8. apr 2021, 11:12 Jeg har Stofa 200/50 Mbit kabel-internet. Min PC som er tilsluttet med kabel i samme Unifi 1Gbit router - trækker fint 200/50 Mbit.

LG CX 55" forsøgt med 2 forskellige kabler til ethernet giver kun 30-40 Mbit. Målt med både speed test app'en og NetFlix.
Hvad kan årsagen være? Burde trække 100Mbit som ethernet i TV er begrænset til.

Er lige i tvivl om jeg skal vælge kabel eller wifi for at få den bedste og hurtigste forbindelse. Det mest stabile må være kabel.

Wifi 5 Ghz via asus ac68u router giver svingende 50-130 Mbit. Jeg har læst mig til at kanal 36 fast - er bedst at vælge i forhold til hvad LG wifi "kan lide".
Hejsa, måske dine kabler er for gamle... jeg skiftede mine kabler fra cat. 4 til cat. 7 , :-) har en 1000mbps linie, men kunne max trække 100mbps, nu er det på ca. 900 mbps. bare ved at skifte kabler :D værd at prøve, koster ikke mange basseører
Af Aliaz
#329364
Jammer skrev: 8. apr 2021, 16:40
Aliaz skrev: 8. apr 2021, 11:12 Jeg har Stofa 200/50 Mbit kabel-internet. Min PC som er tilsluttet med kabel i samme Unifi 1Gbit router - trækker fint 200/50 Mbit.

LG CX 55" forsøgt med 2 forskellige kabler til ethernet giver kun 30-40 Mbit. Målt med både speed test app'en og NetFlix.
Hvad kan årsagen være? Burde trække 100Mbit som ethernet i TV er begrænset til.

Er lige i tvivl om jeg skal vælge kabel eller wifi for at få den bedste og hurtigste forbindelse. Det mest stabile må være kabel.

Wifi 5 Ghz via asus ac68u router giver svingende 50-130 Mbit. Jeg har læst mig til at kanal 36 fast - er bedst at vælge i forhold til hvad LG wifi "kan lide".
Hejsa, måske dine kabler er for gamle... jeg skiftede mine kabler fra cat. 4 til cat. 7 , :-) har en 1000mbps linie, men kunne max trække 100mbps, nu er det på ca. 900 mbps. bare ved at skifte kabler :D værd at prøve, koster ikke mange basseører
Tak for forslag. Det ene kabel jeg prøvede med er kun cirka 1-2 år gammelt. Et CAT6. De andre er sikkert noget ældre.
Switchen er en Ubiquiti UniFi Switch USW Flex Mini Switch 5-porte Gigabit PoE+
#329371
Aliaz skrev: 8. apr 2021, 17:30 Switchen er en Ubiquiti UniFi Switch USW Flex Mini Switch 5-porte Gigabit PoE+
Uha uha - du må aldrig køre med en switch i et netværk i dag. Der skal alting køre som routere, da du ellers formindsker hastigheden på internettet. Så pil den fra, og kør med kabel direkte til hovedrouteren i dit hus. Så skulle du gerne få et sted omkring 80-90 Mbps, når du bruger Internet Speed 2 appen på fjernsynet, som du henter i LG Content Store
Brugeravatar
Af TBC
#329375
HrJensen1 skrev: 8. apr 2021, 20:41 Uha uha - du må aldrig køre med en switch i et netværk i dag. Der skal alting køre som routere, da du ellers formindsker hastigheden på internettet.
Det er da - undskyld mig - noget vrøvl. Det kommer da fuldstændigt an på switchen!

Du kan også tilsvarende få for gamle eller for sløve routere der i praksis er for slappe til at levere fuld skrue på en 1000 mbps forbindelse, selv på kabel.

Her i huset er der trukket kabel fra min efterhånden gamle med gode og trofaste Asus RT-AC66U router, der er forbundet til stuens fiber-LAN udgang og så fra routeren ind til computerværelset hvor de står 2 computere og 1 smart-TV der er tilsluttet med kabel til en billig og strømsvag switch (Dlink DGS-1005D) inde i computerværelset (ellers skulle vi jo have trukket hele 3 forskellige kabler til ét og samme rum inde fra stuen)

Inde i stuen er der en [HT]PC, en Shield og en surroundforstærker der er forbundet via kabel direkte til samme router som computerværelsets switch også er forbundet til - Og der er INGEN forskel på hverken LAN eller internethastigheden på computeren i stuen vs forbindelsen via den ekstra switch på computerværelset - det kan tilføjes at der er tale om en 1 gbps internet forbindelse.
Senest rettet af TBC 8. apr 2021, 22:45, rettet i alt 5 gange.
#329458
Jeg har også en Unifi Flex Mini siddende i det møbel jeg har test-modellerne stående på, hvor både PS5, Apple TV og soundbar også er tilkoblet (den er 4-ports... den 5. er uplink). Jeg har absolut ingen problemer med at maxe netværkskortet i TV’ene ud. Den Sony A90J jeg har stående nu angiver 94 Mbit/s opkoblingshastighed på kabel (ikke at forveksle med hvad streamet så rent faktisk klarer af bitrate). Det er klart, at du ikke kan køre 1 Gbit/s på 4 porte samtidigt på switchen, hvis uplink er 1 Gbit/s, men mon ikke det går...?