Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dennisthemenace
#329065
Hejsa herinde.

Jeg er yderst i tvivl om mit kommende tv indkøb?
Jeg vil helst købe LG cx, men pga. vi har en meget lys stue, har jeg også kigget på følgende;

Sony xh9005 og Samsung q80t. Alle 3 tv med hdmi 2,1 pga. ps5..
Kom gerne med evt. indput!
Af OleA
#329068
Hvis du har en meget lys stue vil der altid være problemer uanset tv. Især hvis du vil se tv i dagslys. Løsningen er mørklægningsgardiner eller lignende.
Af PeterD
#329069
LCD skærmene er relativt ens.

Q80T har lavere imputlag og hurtigere responsetid.

XH9005 har bedre i Zonestyring (Local Dimming) og bedre til at vise ensartet sort over hele skærmarealet og har højere lysstyrke i HDR, så hvis du nogle gange ser film er det at foretrække.

Q80T er måske en lille smule bedre til at dæmpe reflektioner i skærmen?

OLED er stadig bedre end LCD og ja, hvis det er lyset som er største problem, så er det bedst ved der ikke kommer lys på selve skærmen og gardiner/persienner/markise? er ønskværdigt.
Af Supergris
#329071
Spørgsmålet dukker op herinde med jævne mellemrum, hvor den generelle holdning er, at en lys stue ikke burde have den store indflydelse på, om man vælger OLED eller ej.

Som OleA skriver, så bliver det aldrig rigtig godt, at se TV i dagslys, uanset hvilket TV der står hjemme i stuen, dog vil jeg mene, hvis du fortrinsvis ser TV i dagslys, ville et godt LCD-TV måske være at foretrække, ellers ikke.

PeterD, den med at XH9005 har bedre lysstyrke i HDR, passer nu ikke. Det er lige omvendt, med mindre der er tale om "Gamemode".
Rtings skriver faktisk direkte dette: "The Samsung also gets brighter in HDR content to make highlights pop and its reflection handling is significantly better.", hvilket heller ikke understøtter din påstånd om, at Q80T måske er en lille smule bedre til at dæmpe reflek(s)ioner i skærmen, men rummet kan have stor indflydelse, og det er ikke sikkert, det er et problem.

Du slutter dog med et spørgsmålstegn, hvor svaret er, Q80T har markedets bedste anti flare, men der er også meldinger om en "rainbow effect", der kan opstå, hvis man har lamper tændt i stuen, hvor specielt LED-lamper skulle gøre TVet direkte ubrugeligt:



https://eu.community.samsung.com/t5/tv/ ... -p/1559374

Jeg har også læst om det i nogle reviews, men har ikke selv personlig erfaring med det...
Af PeterD
#329076
Ok.

Jeg hænger ikke min hat på Rtings' vurderinger.

Hisense og TCL fåes alligevel ikke rigtigt i Danmark, da de 4 (5 for feinsmeckere) store sidder på markedet: LG, Philips, Sony, Samsung
Af Supergris
#329083
Nu er der jo ikke tale om subjektive vurderinger, men egentlige målinger for lysstyrken, som står opgivet.
Hvad bygger du dine udtalelser på?
Nu du snakker om feinsmeckere, hvorfor har du så udeladt Panasonic?

Måske det er den femte, du ikke har nævnt ved navn?
Af OleA
#329092
Apropos lys kommer det jo også lidt an på hvad man ser i dagslys. Er det nyheder, Tour de France eller "almindelige" ligegyldige tvprogrammer har det jo ikke den store betydning.

Men er det film man gerne vil se, hvor der jo ofte vil forekomme mørke scener med mere kan det være et problem.