Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#328707
I følge de oplysninger jeg har kunnet finde på nettet, er fjernbetjening til det nye Sony Oled A90J bluetooth.

Jeg er i den særlige situation at jeg bruger en øjenstyret computer til at kommunikere med og den kan kun bruge IR baseret fjernbetjeninger.
Er der nogen som ved om man kan bruge en IR fjernbetjening til A90J?
på forhånd tak for hjælpen.
#328725
Tak for opklaring Torben, det var sgu en god nyhed, jeg har set en del YouTube videoer og alle nævner kun bluetooth.
Glæder mig til jeres test af A90J.
Kan du sige noget om hvornår I forventer at kunne offentliggøre en test?
#328741
Torben Rasmussen skrev: 23. mar 2021, 20:22 Nu testede jeg lige igen og den reagerer da godt nok uden for normal synsvidde, så den har muligvis også forbindelse via BT. Dette skulle dog være det første TV derude, som ikke også kan styres med IR.
Hej Torben.
Fandt denne artikel på nettet og de nævner at fjernbetjening også har IR.
https://www.techhive.com/article/361047 ... eview.html
God fornøjelse med flytningen :)
#350708
Torben Rasmussen skrev: 23. mar 2021, 15:58 Det er ikke en Bluetooth-fjernbetjening til A90J. Den er IR og har Bluetooth til mikrofonen, ligesom de tidligere modeller.
Jeg er ret sikker på du tager fejl. Den ligner meget min fjernbetjening fra mit Sony KD-55XH9505, den har blot et par genvejsknapper mere. Og min er Bluetooth. Der benyttes kun IR som standard, til at tænde og slukke fjernsynet, og fjernbetjeningen har også meget kort rækkevidde, med on/off-knappen.

Jeg har selv lige haft et drønirriterende problem med min fjernbetjening. Den virkede lige pludseligt kun fra kort afstand - mindre end 3 m, og ikke altid. Som om den også havde en løs forbindelse.
Jeg bestilte en ny FB, og problemet var det samme. "Heldigvis" havde jeg bestilt forkert model - uden backlight - og sendte den retur. 2 timer efter jeg havde været på posthuset, fandt jeg problemet med den gamle, som jeg havde haft i et par uger. Min FB var ikke længere parret via Bluetooth.

Efter ny parring er alt ved det gamle. Min fjernbetjening virker til mit TV, fra næsten enhver krog af min lejlighed, og uanset i hvilken retning jeg peger den.
Min teori er, at når den mister parring, defaulter den til IR, og det er den virkelig dårlig til.

Bluetooth fjernbetjeninger er fede. Man behøver aldrig at pege med dem, i retning mod enheden, de styrer. Jeg går aldrig tilbage til IR! Det har så den omkostning, at det dræner batteriet hurtigt, især med backlight i fjernbetjeningen. Jeg skifter batteri ca. hver 14. dag. Men det lever jeg fint med!
#350711
Jeg har A90J, og fjernbetjeningen er Bluetooth (om det har IR ved jeg ikke).
I modsætning af mit gamle XF90, behøver det ikke pege mod Tvet, og virker uanset hvor og hvordan den peger.
Jeg har endda slukket for TVet fra soveværelset, i den anden side af huset, med lukket dør (var kommet til at tage fjernbetjeningen med).
I forhold til batteriet, jeg har ikke skiftet batteri siden jeg købte TVet for ca. 7 måneder siden.
#350716
Beckham skrev: 29. mar 2023, 20:18 Lyder vildt at du skal skifte batteri hver 14. dag Akyhne.
Jeg har aldrig forsøgt at slå backlight fra på min fjernbetjening - det kan man via en tastkombination. Så ved ikke hvor længe den ellers ville holde. Men sikkert meget længere, da den lyser op som et juletræ, bare man bevæger fjernbetjeningen lidt.
Men jeg kan slet ikke leve uden backlight. Dét og BT, var en medvirkende årsag til, at jeg valgte et Sony TV.
#350717
Jonassen skrev: 29. mar 2023, 20:06 I modsætning af mit gamle XF90, behøver det ikke pege mod Tvet, og virker uanset hvor og hvordan den peger.
Jeg har endda slukket for TVet fra soveværelset, i den anden side...
Ja, det er ret vildt, hvor godt de virker.

Husk blot, at hvis i nogensinde er nødt til at udskifte fjernbetjeningen, skal den nye parres, for at virke korrekt. Det står nemlig ingen steder, og da jeg vidste at BT enheder altid skal parres, var den eneste grund til at jeg i sidste ende fandt løsningen til mit problem.

Man kan også checke om parringen er røget sig en tur, under [Settings], [Remotes & Accessories], [Remote Control], [Connect via Bluetooth] (Connected remote control: Sony bla bla bla).
#350718
At de nyere remotes også kører BT, er vel lige så meget fordi deres operativ system frontend er Android, og som tidligere indlæg nævner, skal den parres i AndroidTV menu, og dette er kun for BT enheder.

At de så stadig har IR på on/off og nok også vol op/ned med, er nok en standard de prøver at følge, i tilfælde BT fejler, så kan man altid slukke og sænke volume. Lettest måde at bekræfte IR signal på at jo at se på fronten af ens remote igennem sit mobil kamera, så ses IR signal blinke :)
#350746
Jeg tænker også, at IR koster mindre strøm, da der ikke skal være forbindelse mellem Remote og TV. TV’et skal bare kigge efter IR-signalet konstant. Til Power Off kunne man dog snildt bruge BT.