Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KeWa
#329452
Jeg var netop igen forbi Elgiganten for at se sony xh95 ved siden af samsung q95t. En sælger kom forbi, og vi talte lidt om forskellene. Han fortalte, at samsung klart er bedst, fordi:

1) Samsung har 200 ghz, hvorimod sony kun har 100 ghz. Dette gør, at fx i en scene, hvor et tog kører i gennem et landskab, så vil samsung fremstå langt mere tydeligt end sony.
2) betragtningsvinklen er langt bedre på samsung end på sony.
3) samsung opskallerer billeder langt bedre end sony.

Jeg har set en del reviews på yt og synes at kunne huske, at det ift disse tre punkter forholder sig diamentralt modsat.

Har sælgeren ret i overstående?
Af KeWa
#329467
Ok tak. Synes bare ikke rigtigt, jeg kan læse meget ud af de spec-sammenligninger, fx forskellen på 200 og 100 ghz ift hurtigt bevægende objekter, opskallering og den praktiske forskel med betragtningsvinkler, men jeg leder videre 👍🏼
Af Beckham
#329477
Det er begge rigtig fine tv, men virker lidt som at sælgeren rigtig gerne vil Samsung. Sony har X-wide angle, så tænker betragtningsvinklen er ok for et LCD tv med VA panel og har ikke før hørt at Sony skulle være overgået på bevægelsesdelen. Ikke at Samsung er dårlige på den front, men tvivler på at de ligefrem er bedre end Sony.

Men hvis du selv har set begge tv live, så kan du vil selv vurdere hvad du synes bedst om?
Af KeWa
#329482
Rent fysisk kan jeg bedst lide samsung. Selve billedet var meget svært at sammenligne, da de begge stod perfekt med se præinstallerede film, der netop er der for at sælge, formoder jeg. Jeg tog fjernbetjeningerne og satte noget youtube på begge skærme for at sammenligne, men wifi var så elendig, at det ikke gav mening.
Ønsket ville nok være 75” sony, men så mange penge vil jeg ikke bruge, så valget er mellem 65” xh95 og 75” q90t.
Iøvrigt skal tv’et hænges op på en væg af gips og spånplade, hvilket måske diskvalificerer det tungere 75”?