Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Efcjay
#329161
KeWa skrev: 4. apr 2021, 00:15 Det har jeg bemærkes, og jeg undres. Er der ingen forskel på 75” og 85” andet end størrelsen?

Men jeg tænker mere på, om man skal kigge til Samsung eller andre, såfremt vi taler 75”?
Jo større tv er jo flere dimming zoner
Af Supergris
#329174
Sådan hænger det nu langt fra altid sammen, og ikke noget man kan læse direkte ud fra specs., som i dette tilfælde ikke rigtig giver nogen fornemmelse af forskellen i billedkvalitet, men den er synlig, specielt i HDR.

Udover forskellen i billedkvalitet, er der også forskel i pris og funktioner at tage hensyn til.

Specs. viser XH9505 må undvære HDMI 2.1 og den lidt nyere og på papiret hurtigere SoC, til gengæld har det en bedre billedprocessor og X-Wide Angle, som nogle dog hellere ville være foruden, da det begrænser kontrasten og lysstyrken, og dermed kun en fordel, hvis man sidder skævt for skærmen, men det gør også TVet mindre følsom for refleksioner.

Sony XH9096 er en variant af XH9005.
Jeg har tidligere skrevet lidt i en anden tråd om forskellen mellem XH90 og XH95:

viewtopic.php?f=2&t=51591

Rtings har sat de to modeller direkte op mod hinanden:

https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... 1777/12284

Det klassiske dilemma: skal man gå efter TVet med den bedste billedkvalitet, eller skal man gå efter den større og mere biograflignende oplevelse.

Hvilket der er det bedste valg, må komme an på personlig præference og afstanden til skærmen.
Der er i begge tilfælde tale om value for money.

Mange har stået i dilemmaet før dig, hvor valget ofte gælder valget mellem et 65" OLED eller et større LCD-TV, når der er et budget at tage hensyn til.

Valget er ikke nemt, men kun dig, der kan afgøre det!
Af KeWa
#329204
Tak for det grundige svar. Jeg har netop svært ved at få en fornemmelse af forskellen ved at se på specs.
Jeg tror, jeg er mere til et 65” sony xh9505 end et 75” xh9096. Jeg er dog kommet i tvivl om, hvorvidt et 75” samsung kan konkurrere med med 65” xh95. Kan ikke gennemskue samsungmodellerne. Mit prismax er 15.000 kr, hvis jeg skal op i et 75”. Ellers bliver det 55” hx95.

Min væven frem og tilbage skyldes, at jeg ikke overtager mit hus før 1/5. Her er plantegningen af stue/køkken, som er oplyst. Bemærk 5m loftshøjde. Rummet kan vist godt bære begge tv-størrelser.
4C8FAFAB-F767-4367-A7DE-1E7BC0442B66.jpeg
4C8FAFAB-F767-4367-A7DE-1E7BC0442B66.jpeg (269.83 KiB) Vist 1703 gange
Gul = tv
Blå = U-sofa
Rød = spisebord (skal nok ikke se tv herfra)
Af barslund69
#329205
XH95 er klart et bedre tv kontra XH90 uden samlingen

Så hvis du ikke skal bruge tv til spil så er det klart XH95
Så er der selvfølge prisen
Der må man jo gøre op med sig selv hvad man vil offer
For mig vil jeg tage et 65" XH95 over et 75" XH90 any day
Af KeWa
#329208
barslund69 skrev: 5. apr 2021, 12:43 XH95 er klart et bedre tv kontra XH90 uden samlingen

Så hvis du ikke skal bruge tv til spil så er det klart XH95
Så er der selvfølge prisen
Der må man jo gøre op med sig selv hvad man vil offer
For mig vil jeg tage et 65" XH95 over et 75" XH90 any day
Hvad så hvis man sammenligner 65” xh95 med et 75” samsung til max 15.000kr?
Af KeWa
#329429
Jeg kommer som tidligere nævnt fra et oled, hvor jeg bare elskede billedet. De sprøde farver. Den dybe sort. Mit drømmetv, men grundet ond burn in (ser en del tv2 news) vil jeg ikke længere oled.

Størrelsesmæssigt skal det være rimelig stort. Mit oled var 55”. Nu vil jeg have 65” eller 75”.

Jeg planlægger ikke at have soundbar (jeg har mistet hørelsen på det ene øre, så lyden er ikke så vigtig, men den skal kunne heres - selvsagt)

Måske skal tv’et skal kunne ses fra en lidt skarp vinkel (spisebordet på førvist plantegning).

Edit: prisen skal være max 15.000kr
Af KeWa
#329452
Jeg var netop igen forbi Elgiganten for at se sony xh95 ved siden af samsung q95t. En sælger kom forbi, og vi talte lidt om forskellene. Han fortalte, at samsung klart er bedst, fordi:

1) Samsung har 200 ghz, hvorimod sony kun har 100 ghz. Dette gør, at fx i en scene, hvor et tog kører i gennem et landskab, så vil samsung fremstå langt mere tydeligt end sony.
2) betragtningsvinklen er langt bedre på samsung end på sony.
3) samsung opskallerer billeder langt bedre end sony.

Jeg har set en del reviews på yt og synes at kunne huske, at det ift disse tre punkter forholder sig diamentralt modsat.

Har sælgeren ret i overstående?