Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jkn789
#328511
Det er kendt at oled skærme ikke tåler direkte sollys.

Måske et dumt spørgsmål, men er det kun når det er tændt for skærmen? Eller bliver cellerne også påvirket i slukket tilstand.
Jeg påtænker at investere i oled i år, men har ikke lyst til at have nedrullede gardiner hele dagen, også når tv er slukket

Hvad er jeres erfaringer?
Af Efcjay
#328515
jkn789 skrev: 19. mar 2021, 12:23 Det er kendt at oled skærme ikke tåler direkte sollys.

Måske et dumt spørgsmål, men er det kun når det er tændt for skærmen? Eller bliver cellerne også påvirket i slukket tilstand.
Jeg påtænker at investere i oled i år, men har ikke lyst til at have nedrullede gardiner hele dagen, også når tv er slukket

Hvad er jeres erfaringer?
Min kammerats C8 blev påvirket af det.. det skulle også siges at det fik max sollys, hen over sommeren i 2018... Det gav en slags BI men det forsvandt med en pixelopfriskener..
Af jkn789
#328573
Tak for feedback.
Vi har ikke direkte sollys på skærmen hele eftermiddagen, men her i foråret og efteråret står solen så lavt på himmelen at der er sol ind på den nederste tredjedel når solen er på vej ned.
Der er ikke direkte sollys på skærmen mens solen er stærkest.
Hvad siger jeres erfaringer om dette?
Af HrJensen1
#328591
jkn789 skrev: 20. mar 2021, 14:07 Tak for feedback.
Vi har ikke direkte sollys på skærmen hele eftermiddagen, men her i foråret og efteråret står solen så lavt på himmelen at der er sol ind på den nederste tredjedel når solen er på vej ned.
Der er ikke direkte sollys på skærmen mens solen er stærkest.
Hvad siger jeres erfaringer om dette?
Samme risiko - hvis solstråler bare på en eller anden måde lyser på panelet, kan det tage skade. Men det er uanset hvilken type panel at du vælger - plasma, LCD, OLED
Af jkn789
#328610
Jeg har et Panasonic ZT60 plasma tv i øjeblikket som har hængt på væggen nu i næsten to år og har været udsat for sollys flere gange uden at have nogle skader eller andet.
Nogen der ved om Oled er mere modtagelige for sollys end plasma?
Hvis det er det samme som plasma, så tør jeg godt løbe risikoen og købe oled.
Af Axlon
#328623
OLED er baseret på organisk materiale, og er derfor langt mere modtageligt for skader fra sollys end nogle andre skærmteknologier.
OLED fanboys vil påstå dette ikke passer, ligesom burnin ikke ikke forekommer, pånær hvis man bruger sin skærm forkert.
Men ud fra din beskrivelse af hvor meget sollys der kommer ind, tror jeg ikke der er noget problem, så køb du bare en OLED skærm, og nyd superbilledet, så længe det varer.

Lev stærkt, dø ung, køb OLED