Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bphhm
#328176
HrJensen1 - Desværre har de forskellige OLED TV leverandører jo aldrig, mig bekendt, lagt den statistik frem men du har da fuldstændig ret i at den er yderst relevant. Ved du noget om det? Du nævner selv data om 10-20-50 personer der har problemer med Burn in og skaber al balladen. Har du talt dem?

Det gjorde jeg selv da jeg for noget tid siden selv var ramt af burn in. Der var på det tidspunkt flere end 20 forskellige profiler der havde rapporteret problemet i dette forum. Hvordan det er idag ved jeg ikke, men der er klart flere. Så det vil da være yderst relevant med en statistik fra leverandørerne.

Specielt da SAMTLIGE leverandører i deres bruger manualer advarer mod burn in. Gad vide om det så ikke er et teknologi problem? Eller er det bare generel ansvarsfraskrivelse?

Statistikken findes helt sikkert. Mon de tør at lægge den frem ?????? Hvorfor ikke bare gøre det?
Af claussor
#328184
HVis der er 20-50 med burninproblemer på deres B6 eller B7 (eller samme generation andre fabrikanter) her på FP, er det satme MANGE. Husk nu på langt de færreste mennesker er elektroniknørder og gider oprette en profil på FP, Recordere eller lign. De fleste lever bare med det.

Vi er 5 i min omgangskreds. 2 arbejdskolleger med B7 samt et Philips Oled samt B7 og mit B6. 4 af de 5 har i varierende grad burnin med de vandrette sorte striber i bunden (som skyldes varme fra elektronik har jeg læst mig til) samt logoer der er brændt fast / rød pixel er blevet svag samt fx. hudfarver er grønne i midten med gul i siden (samme med Premier Leagues gule fodbold der er grøn når den er i midten af tv).

Jeg ELSKER OLED og køber et igen en dag men det er ikke fordi jeg mener LG fortjener mine penge. Pt. er der Panasonic 65" på tilbud til 11.000,- og jeg er fristet, men fandme nej... om jeg vil give "LG" 11.000 fordi mit gamle 20.000,- tv der er lidt over 3 år gammelt fejler helt vildt. Jeg synes det er forkasteligt at de hjælper kunder i visse lande men skider højt og helligt på andre. Avsforum, Reddit mv. skal man kun google 10 sekunder for at finde masser af eksempler på ejere der har fået det dækket, mens andre ikke kan få lov fordi de ikke bor i de rigtige lande.

Dertil gør det mig harm at læse andre brugere ophøjer sig til bedrevidende og automatisk mener at tvet er blevet misbrugt, fordi deres eget tilsvarende IKKE lider af burn eller rød pixeldød. Det er at tale ned til folk når I overhovedet ikke kender folks brugsmønstre.

LG er udmærket klar over problemet. Hvor ville jeg ønske at FP (gentager mig igen igen) der har noget magt ville sætte fokus på det og forsøge at hjælpe os / få LG i tale. Jeg holder ikke Flatpanels ansvarlig på nogen måde, men det ville være en god gestus. Mange har købt OLED herinde på baggrund af de flotte og fortjente anmeldelser der er på dette site. Det ville være godt med lidt kritisk journalistisk overfor producenten nogle år senere hvor det viser sig at træerne ikke gror ind i himlen - i hvert fald ikke helt.
Brugeravatar
Af David Munch
#328187
Axlon skrev: 10. mar 2021, 08:06 Jeg har været daglig bruger især på recorder.dk siden 2004.
Jeg kan godt huske at der var nogle stykker der havde problemmer med burnin på plasma skærme, men det var overhovedet ikke i samme grad og antal som jeg ser det nu med OLED.
Det er stort set ugentligt jeg læser om en eller flere bruger, som har fået burnin på deres OLED.
Nu er det også meget mere normalt at gå online når man har problemer med sit TV, end det var for ti år siden, hvor plasma TV begyndte at blive udfaset, så det er nok ikke så mærkeligt at der var færre indlæg. :)
Af HrJensen1
#328189
jng skrev: 12. mar 2021, 00:31
Det er en ringe trøst for en indehaver af et fejlbehæftet apparat, at der måtte være 99 indehavere af apparater uden synlige fejl.
Der findes jo også Mercedes, Audi og mange andre bilmærker, som har en eller anden mislyd, men det er jo også et fåtal af dem - og derfor vil det være useriøst - og ikke mindst statistisk forkert - at sige at Mercedes og Audi er noget larmende lort.

Det er faktisk præcis det som alle OLED-haters siger.

Og for at trække en bilreference mere - det er fandme for dårligt, at jeg ikke kan køre i 4. gear ude på motorvejen med 130 km/t i timen, uden motoren bliver for varm og går i stykker, for når jeg har købt en bil med 6 gear, så vil jeg kunne bruge dem allesammen, uanset hvor jeg kører...

Det er faktisk det som visse personer herinde siger, når de får at vide, at man skal holde lidt igen med TV2 News og spillekonsoller osv på OLED, for at nedsætte risikoen for Burn-In, ligesåvel at det vil være dumt at køre i 4. gear, hvis du gerne vil have din motor til at holde i 10 år
Af Spunk
#328191
Nu har jeg ikke læst anmeldelser af de nye QLED Neo - mini LED, men er det ikke det tætteste man kommer på OLED, uden ulemperne.
Af Spunk
#328192
HrJensen1 skrev: 12. mar 2021, 09:00
jng skrev: 12. mar 2021, 00:31 Og for at trække en bilreference mere - det er fandme for dårligt, at jeg ikke kan køre i 4. gear ude på motorvejen med 130 km/t i timen, uden motoren bliver for varm og går i stykker, for når jeg har købt en bil med 6 gear, så vil jeg kunne bruge dem allesammen, uanset hvor jeg kører...

Det er faktisk det som visse personer herinde siger, når de får at vide, at man skal holde lidt igen med TV2 News og spillekonsoller osv på OLED, for at nedsætte risikoen for Burn-In, ligesåvel at det vil være dumt at køre i 4. gear, hvis du gerne vil have din motor til at holde i 10 år
Ja, men man kan sige, at der jo findes en teknologi der tillader at køre i 4. gear hele tiden (LCD), og det er nok derfor folk brokker sig. Men det handler jo at købe den skærm der passer til DIT behov. Jeg synes LCD er sindsygt ringe til film, -men er da også irriteret over begrænsningerne med OLED.
Af Globulus
#328193
@claussor:

1. Alle dem, du nævner, der har problemer, har det tilsyneladende med 2016- og 2017-modeller, som er kendt for at være de mest udsatte. Det skal ikke komme dem til last, der har købt modeller fra 2018+.

2. Køb dog et 65" til 11.000 kr. og en tillægsgaranti oveni. Så har du vel mindst 4 år med fred i sindet og alt derover er bare bonus. Det svarer måske til en afskrivning på 3.000 kr./år i værste fald.

3. LG gør lige præcist så lidt som de kan slippe afsted med. Det kaldes at drive en forretning. Et højere serviceniveau ville i sidste ende skulle væltes over på forbrugeren i form af højere priser for alle.

4. Med al den snak om "misbrug" - særligt TV2 News - savner jeg, at nogen inkluderer den skade, det gør på ens tankemønstre at lytte til en 24/7 nyhedskanal flere timer om dagen. Men det er nok en anden debat. https://www.google.com/search?q=how+24% ... your+brain

5. Magt? Jeg tror, du overvurderer, hvilken indflydelse FP har. De kan næppe skrive noget, der ikke er skrevet utallige gange før på sider med langt mere trafik. Ja, FP roser OLED og begge skribenter har mig bekendt selv OLED i privaten, men det gælder også så mange andre anmeldere på andre sider. FP kan uden tvivl nemmere få producenterne i tale, hvis de har nogle konkrete spørgsmål til nogle detaljer, men det betyder ikke nødvendigvis, at de vil svare på ubehagelige spørgsmål, hvis svarene kunne stille dem i en ringere forhandlingssituation over for deres kunder. Der skrives til stadighed artikler om BI (måske ikke af FP), på samme måde som nye LCD TV kommer under en lup hvad blooming og DSE angår, men igen, FP kan næppe skrive noget, der ikke er skrevet før, eller som på nogen måde kan påvirke producenterne. Tværtimod ville det virke direkte uhæderligt og som et udtryk på manglende integritet, hvis de pludselig startede et korstog mod OLED-teknologien, eftersom der ikke er sket væsentlige forbedringer i hverken den ene eller den anden lejr de seneste år.
Af claussor
#328194
Jeg og i hvert fald mine venner har hverken kørt i 4 gear / set TV2 News halvdelen af tiden. Det har været varieret brug. Det er netop 2016 og 2017. Men det gør ikke at det skal negligeres. Og da slet ikke sættes i bås med man har misbrugt tv.

Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke kan acceptere/kritisere en producent, blot fordi deres produkter er fantastiske. I der har et OLED uden problemer bør være lykkelige, og i stedet hoppe med i koret og sige, det er fandme ikke ok at LG ikke afhjælper danskere, når de fx. hjælper engelske og amerikanske kunder med præcis samme problem. Det er samme ting på vagcars for dem der hænger ud derinde. At kritisere VAG koncernen er nærmest helligbrøde, selvom man har deres produkt og nok køber et nyt fra samme sted igen. Vi kan vel for pokker da stå sammen om at sige, det er ikke okay at levere et produkt der er fejlproduceret (hvorfor har vi så mange af os de samme sorte plamager i bunden fx. hvor der er varmeudstråling fra elektronik bag). Den slags burde vi stå sammen om og kræve LG fik gjort noget ved i stedet for at bekrige hinanden - jeg begriber det ikke.

Mht. FP. Jeg tror ikke de vil ændre LGs tankegang, men jeg synes det ville være god journalistik og tjene et fremragende review site at de også kan vise bagsiden af medaljen ved OLED, og hvordan man bliver efterladt af LG trods man har givet dem 15-35.000,- for 2-3 år siden.
Af jng
#328197
Spunk skrev: 12. mar 2021, 09:20
HrJensen1 skrev: 12. mar 2021, 09:00
jng skrev: 12. mar 2021, 00:31 Og for at trække en bilreference mere - det er fandme for dårligt, at jeg ikke kan køre i 4. gear ude på motorvejen med 130 km/t i timen, uden motoren bliver for varm og går i stykker, for når jeg har købt en bil med 6 gear, så vil jeg kunne bruge dem allesammen, uanset hvor jeg kører...

Det er faktisk det som visse personer herinde siger, når de får at vide, at man skal holde lidt igen med TV2 News og spillekonsoller osv på OLED, for at nedsætte risikoen for Burn-In, ligesåvel at det vil være dumt at køre i 4. gear, hvis du gerne vil have din motor til at holde i 10 år
Ja, men man kan sige, at der jo findes en teknologi der tillader at køre i 4. gear hele tiden (LCD), og det er nok derfor folk brokker sig. Men det handler jo at købe den skærm der passer til DIT behov. Jeg synes LCD er sindsygt ringe til film, -men er da også irriteret over begrænsningerne med OLED.
@Spunk
Vil du være god at rette ovenstående indlæg? Du har manipuleret teksten, så det bl.a. fremgår, at jeg gør mig klog på kørsel på motorvej i 4. gear. Det har jeg ikke skrevet. Og jeg vil aldrig skrive 130 km/t i timen. Så ringe skriver jeg ikke.
Af Globulus
#328201
Nej, det er ikke i orden og jeg skal gerne være den første til at kritisere OLED-teknologien for dens ulyksaligheder. Der er mest fokus på BI og banding, men jeg vil tilføje stutter, ABL og brugen af WLED som nogle af mine kæpheste.

Jeg er blot ikke enig i, at der ikke bliver skrevet nok om problemet.

Et 77" LG CX til 30.000 kr. holder ikke bedre end et 55" LG CX til 9.000 kr. Burde man forvente bedre kvalitet og holdbarhed af et TV til 30.000 kr. end af et til 9.000 kr.? Måske. Men sådan fungerer det bare ikke. Panelet er større, men kvaliteten af panelet og komponenterne bagved er stort set den samme.

Som sagt: Et højere serviceniveau ville blot betyde højere priser. Man kan tage chancen eller man kan betale det ekstra, en tillægsforsikring koster, men hverken producenten eller forhandleren har nogen forpligtelser ud over hvad loven måtte foreskrive i et givet land.

Hvad skulle vi stå sammen om at afkræve LG? Jeg er sikker på, at LG rent faktisk gør, hvad de kan for at forbedre deres produkter baseret på de erfaringer de gør sig i markedet, men at gå ud og frivilligt, officielt at anerkende, at et produkt har en fatal designfejl er det samme som at invitere et massesøgsmål.
Brugeravatar
Af KimKaos
#328204
Pede8000 skrev: 11. mar 2021, 18:41
KimKaos skrev: 11. mar 2021, 18:30 Det billede er det bedste argument for hvorfor jeg IKKE køber et OLED hver gang forslår det - Så heller "nøjes" med et Samsung
Hvilket billede?

Hvis du vælger et Samsung fra øverste hylde, er det kun et lille kompromis. Det er ikke så godt som OLED, men tæt på. Her skal du så også lange et pænt beløb over disken.

Hvis man vælger at leve med et ringere billede på et LCD generelt, for at undgå at opleve et MÅSKE ringere billede fra et OLED er det jo et valg man selv tager. Jeg forstår det ikke, jeg vil hellere have et OLED med burn in end et subpar Samsung.
Åhh - du overså det billede i begyndelsen af tråden - det er jeg ked af - nu må du begynde forfra så du kan fortælle alle dem du har overset at du ved bedre end os alle sammen

At du heller vil have et defekt OLED fremfor et perfekt Samsung viser blot dit niveau
Brugeravatar
Af Pede8000
#328207
Du virker lidt vred??
Meget kan du skrive, men hvordan jeg bruger mine penge bestemmer du ikke!

😂😂
Af lennon
#328208
Der hersker jo ingen tvivl om, at alle glade OLED ejere helst så, at risikoen ikke var der . Men defekt teknologi ? I så fald er LCD i hvert fald også en defekt teknologi, da der ikke findes er eksemplar uden ujævn belysning på et eller andet niveau . Op til den enkelte at vælge hvad man bedst kan leve med - og "perfekte" Samsung har forøvrigt vist været disponeret for tordenfluer . . Osv
Af KeWa
#328209
@barslund69 og @Efcjay: Kan I anbefale et 65” Sony xH95 til et stort, lyst rum - og en masse NEWS?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11