Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Fidoble
#327956
Jeg er på udkig efter et nyt fjernsyn til stuen og i den forbindelse er jeg blevet lun på OLED i 48".

Vi ser mest film via Netflix, Disney+, Viaplay - altså via streaming, men har da også min egen private samling af film via Plex.

Så film og serier skal det altså kunne virkelig godt.

Derudover påtænker jeg at købe XBOX series X så snart de kommer på lager igen og derfor ville de HDMI 2.1 være at foretrække.

Hvis film og serier er vigtigst og gaming er sekundært, hvad ville i så vælge i 48" OLED?
Af Beckham
#327972
Om du vælger LG eller Sony så vil du nok ikke opleve den helt store forskel i billedkvaliteten, da det er LG som leverer OLED paneler til samtlige producenter af OLED tv. Personlig er jeg dog fan af Sony's billedbehandling, så jeg ville vælge Sony. Men forskellene vil nok være forholdsvis små.

Noget helt andet....hvis du kan få plads til en 55", så bør du vælge dette. Du får meget mere pengene i den størrelse. 48" er stadigvæk en niche.
Af henrik.yde
#327975
Ja, helt enig, gå efter 55 tommer, da der er langt flere muligheder i den størrelse. Og hvis HDMI 2,1 er vigtigt, så er det jo LG du skal gå efter, medmindre man ønsker at vente på de nye modeller fra Sony OLED 2021, der også kommer med HDMI 2,1.
Af Fidoble
#327980
Konen kan lige gå med til et 48". Lige pt. har vi et 40" LCD fra Panasonic.
Jeg gør hvad jeg kan for at påvirke hende lidt i retning af et 55", for prismæssigt er der nærmest ingen forskel fra 48" til 55". Faktisk har jeg set at 55" kan være billigere?!

Jeg er selv varm på SONY, netop pga. deres billedbehandling, men er bange for at HDMI 2.1 i forbindelse med en ny XBOX bliver et "problem" selvom gaming i 4K60Hz nok ikke bliver dårligt?
Gaming vil heller ikke være den primære del, det er stadig film og serier.

Afstanden fra sofaen til fjernsynet er ca. 2,5 meter, hvad har i andre af afstand og til hvilken størrelse TV?
Af MadMartigan1978
#327992
Fidoble skrev: 8. mar 2021, 13:34 Konen kan lige gå med til et 48". Lige pt. har vi et 40" LCD fra Panasonic.
Jeg gør hvad jeg kan for at påvirke hende lidt i retning af et 55", for prismæssigt er der nærmest ingen forskel fra 48" til 55". Faktisk har jeg set at 55" kan være billigere?!
Prøv og sammenligne de ydre mål på dit gamle LCD, kontra hvad det er på et nyt OLED, så tror jeg du får overbevist konen om 55" :)
Af OleA
#327993
55 tommer er billigere end 48, så du køber selvfølgelig 55 og sørger for at pakke det ud og sætte det op, mens konen er ude af huset. Hun opdager det aldrig.
Af lennon
#327998
Rigtigt mange herinde har 65” ved nævnte afstand , så det er ingenlunde afstand eller pris,der står i vejen for 55” - men udelukkende konen . Og det er jo straks værre . .
Brugeravatar
Af bendix
#327999
Kunne de sparede mønter (48" koster mere end 55") gå til et par nye sko eller cremer til din viv? Så er den vel klaret 😊
Af Supergris
#328000
Den historie med konen, er en historie jeg ofte møder; jeg har dog endnu ikke oplevet, en af konerne, der ikke har været glade for beslutningen, når først TVet er blevet hængt op, og de har vænnet sig til det.

Mange kvinder har åbenbart magten, med hensyn til hvordan stuen skal indrettes, men manden skal jo også bo i huset.
Hvem ved, måske kan konen endda godt lide, at manden fortæller hende, hvem der har bukserne på, og viser hende hvor skabet (i dette tilfælde TVet) skal stå?

Sidst jeg oplevede det, var det en kammerat, jeg fik overtalt til at vælge et 65" OLED i stedet for et 55", hvor han fik skæld ud, da han kom hjem med det, men et par dage senere fortalte hun mig, hun var glad for, jeg nærmest havde tvunget manden til ikke at spare de 3000 kr. ved at fravælge 55"eren.

En anden gang, måtte der en ny sofa til, før konen gik med til det, men hun var alligevel så glad og imponeret over det gode billede, at hun inviterede naboerne indenfor, så de de kunne se det nye "monstrum"...
Senest rettet af Supergris 14. mar 2021, 18:21, rettet i alt 1 gang.
Af Fidoble
#328026
Denne her tråd blev meget mere underholdende end jeg lige havde regnet med, tak for det :)

Min kone er nu rimelig åben over for teknologi, hun har i mange år måtte "finde sig i" mit forholdsvis store surround setup, med gulvhøjttalere, sub, center og baghøjttalere.
Det solgte jeg dog, fordi vi ikke gjorde brug af det efter vi fik børn, og neddroslede til en god soundbar med sub i stedet for (hvem kan holde ud af høre lyden fra et fjernsyn).

Men nu er det altså kommet til en opgradering af fjernsynet, om det bliver 48" eller 55" må tiden vise.
Hvis det bliver 55" tænker jeg det bliver et af de nye fra SONY, for de har HDMI 2.1 men er det et 48" er der vel kun LG og SONY når vi snakker OLED. Hvis man nu ser på sidste års 48" fra SONY og så på dette års 48" fra LG, bliver valget så nemmere eller omvendt?
Af OleA
#328030
Er det ikke muligt at købe 55 tommer et sted med 14 dages returret. Hvis fruen er utilfreds efter en uge kan det byttes. Jeg er 99% sikker på det ikke bliver nødvendigt.
Af Kenneth Pedersen
#328047
Du skriver et par gange at du påtænker at købe Sony fordi det har hdmi 2.1, og fordi du overvejer at købe en XBox.
Så vidt jeg ved er LG (CX ihvertfald) da også med hdmi 2.1, og netop rost for at være et af de bedste tv for gamere med VRR, GSync osv.
Af Fidoble
#328052
Det har du ret i, den eneste grund til jeg hælder mest til SONY er pga. deres billedkvalitet især ved bevægelse, hvor den slår LG CX ud fra samtlige test jeg kan opdrive. Men hvis LG'en ikke er væsentlig ringere, så vinder den jo helt klart mht. gaming. Det er derfor jeg spøger herinde, for hvis der ikke er den store forskel på dem, tager jeg LG'en, men hvis billedet er mærkbart bedre så tager jeg SONY'en og må undvære lidt på gaming siden...

Jeg skal selvfølgelig også ud af se det med egne øjne, men vil lige høre om andres erfaringer inden, der må være nogen der har haft samme tanker som mig?