Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DanielPT
#327926
Hej alle

jeg har fået en lille opgave. Min svigerfar vil have nyt tv.

Han ser film og tv.
Hans krav

Minimum 49"
Skal kunne hænges op så det kan trækkes ud.
Hurtige apps - Netflix - Plex - DR
Nemt at bruge

Han kender samsung og lidt philips.

Maks prisen er 6500 kr.

jeg har set lidt på disse men de har ingen dolby vision. Men jeg bliver også i tvivl om han kan se forskel.

Samsung QE55Q80T
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... qe50q80tat

https://www.pricerunner.dk/pl/2-5169984 ... ign-Priser
Samsung QE50Q67T

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4976026 ... ign-Priser
Philips 55PUS7334

Har i nogen gode input?

Tak!
/Daniel
#327947
DanielPT skrev: 7. mar 2021, 19:43 Ja men tænker ikke er oled holder mange dage før han har brækket det i stykker. Han ser også tekst tv.
Hvorfor?

Dagens OLED er blevet forbedret på mange punkter. Det er lidt dyrere end LCD/QLED men hvis man ser meget tv, er det en teknologi som er svær at komme uden om, hvis man kan klare merprisen.

Selvfølgelig betyder det noget at kende et mærke, men syntes nu ikke LG's menuer et så svære at finde rundt i og med Dolby Vision.

Hvis han først har set på en OLED skærm og billedkvaliteten, så bliver det svært at gå tilbage til LCD og nej.
Der kommer ikke burn in af teksttv, hvis han har lysstyrken på et normalt og ikke overdrevet niveau.

https://www.recordere.dk/2018/08/oled-b ... -7-maaned/
#327953
Mange tak for jeres svar.

Jeg synes også han skal have OLED billedet er bare så lækkert.

Han skal have skærmen op og hænge og det skal trækkes ind og ud osv. Hvis jeg kigger på mit LG C7 så er det så tyndt at han nemt kan brække det i stykker (Tømre mester)

Derfor kiggede jeg efter de lidt tykkere LED skærme.
#327959
Jeg har endnu aldrig hørt om, eller oplevet et OLED TV hvor panelet er "brækket" i stykker ved alm dagligt brug, så det betragter jeg ikke som et issue.
#327960
henrik.yde skrev: 8. mar 2021, 10:19 Jeg har endnu aldrig hørt om, eller oplevet et OLED TV hvor panelet er "brækket" i stykker ved alm dagligt brug, så det betragter jeg ikke som et issue.
Jeg tænker mere at når han skal trække skærmen ud fra væggen som det hænger på. Så skal han være opmærksom på ikke at trække i toppen af tvet. Men jeg kan læse mange steder et Panasonnic OSet er elendigt.
#327962
Du tænker sikkert på det som Rasmus skriver i en anden tråd, han skriver ikke at det er elendigt, han skriver bare at Smartdelen ikke er noget særligt, og det har han ret i. Men det fungerer fint, og er også rimeligt hurtigt, men bare ikke sidste nye skrig. Uanset om man har OLED eller LCD, så trækker man det altså ud ved at holde i bunden af TVet, hvor det selvfølgelig er stærkest.
#328002
Er tømrermestre meget stærkere end andre mennesker?

Efter min mening, så er Dolby Vision heller ikke noget, man behøver tænke nærmere over, og bliver, i lighed med Dolby Atmos, når det gælder lyden, brugt som salgsgas, da mange er af den opfattelse, at blot det har disse betegnelser, så er det lig med et godt billede eller god lyd, hvilket jo er langt fra virkeligheden.

Ja, i teorien er det en bedre standard, men de eksisterende TV på markedet har ikke evnen til at kunne udnytte det fuldt ud, og billedkvaliteten afhænger langt mere af kvaliteten på selve TVet, end hvilke HDR-formater, det understøtter.

I direkte sammenlægning, hvis man havde to ellers identiske TV, hvor det ene understøttede Dolby Vision og det andet ikke, så kunne man godt se nogle forskelle, forudsat man modtag et signal, som indeholdt dette, men forskellen afhænger nok nærmere af, hvordan materialet er blevet mastered, end hvilke HDR-formater det understøtter, så længe TVene ikke er i stand til at udnytte instruktionerne fuldt ud.

Fordi et TV ikke har Dolby Vision er jo ikke ensbetydende med, det ikke kan udnytte HDR; desuden er det langtfra alle film/serier, der har det...
#328003
Har Panasonics tv HBB TV fra DR? Jeg kan ikke huske det? Fordi det tror jeg betyder noget for manden.

Kan Panasonoc også Plex?

Jeg ved det ikke men jeg tænker det er vigtigt for Svigerfaren.
#328006
Så godt som alle nye Smarttv understøtter HBBTV standarden i dag, som iøvrigt altid aktiveres med den røde knap på fjernbetjeningen, uanset TV mærke. Om Plex fåes i Panasonics App- butik kan jeg ikke svare på.