Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rkc
#327888
Hej så er tiden kommet til at min gamle Pioneer skal på pension, jeg ser mest alm. tv og sport så det skal være bedst billede til det. Jeg tænker selv Oled, men hvilket er bedst, til tv og sport? Og hvordan er Panasonic HZ 980
Vh René
#327892
rkc skrev: 6. mar 2021, 08:47 Tak 😊 havde selv tænkt Sony men kunne et Samsung Q80 eller Q90 være en mulighed eller er det svært at vende sig til lcd skærme efter plasma.
Det har været forsøgt her, efter mange år med plasma skulle lcd afprøves, det var tæt på tortur og stor irritation. Så i 2017 blev et Sony A1 Oled indkøbt, jeg har aldrig været mere tilfreds med et tv billede, og også væsentligt bedre end mine plasma tv.
#327893
Ja, når man kommer fra plasma, så vil de fleste LCD TV føles som et skridt ned. HZ 980 er iøvrigt glimrende til prisen, bortset fra at SmartTV platformen (My homescreen) er uddøende og begrænset, hvorfor det vil være nødvendigt med en ekstern boks på et senere tidspunkt. Den situation kan man undgå ved at vælge et OLED fra enten Sony, eller Philips, som jo er Android, og med en vis garanti for opdateringer a la Smartphones.
#327896
Jeg var selv på plasma vognen og var meget begejstret for mit plasma. Ergo havde jeg også samme bekymringer da jeg skulle af med mit Pana plasma. Klart at OLED vil være en rigtig fin arvtager. Jeg vil dog ikke være bekymret over at købe et LCD, sålænge det er fra den øvre hylde. Har haft tre Sony LCD siden min plasma og det har været en klar opgradering på flere punkter. Selv på sort niveauet er de bedre.
#327902
Mine oplevelser med OLED vs. LCD er - ligesom tilfældet er/var med plasma - man får en mere "analog" billedkvalitet.
Forskellen er svær at forklare, og bliver sjældent omtalt, men med mangel på bedre ord, oplever jeg under afspilning af f.eks. film, at de forekommer mere biograf-agtige, hvis det giver nogen mening, så hvis du spørger mig, vil den naturlige afløser for et plasma-TV være et OLED-TV...
#329441
Panasonic HZ1000/Sony A8/LG CX/ Philips 805. Er der et af dem som er bedre end de andre til at opskalere alm. Tv kanaler fra parabol, eller er det det samme,
Har læst mig til Sony er bedst til sport, er det tydeligt eller er det bagateller vi snakker om her.
Vil så gerne vælge det helt rigtige.
#329442
Nå, du har ikke fået købt endnu. Jeg har svært ved at forestille mig at der skulle være nogen forskel mht til opskalering. I tidernes morgen havde Sony ry for at være bedst til bevægelse, men de andre er nu også kommet godt med. Forskellen på OLED TVene er altså meget begrænset og minimal.
#329447
Jeg skiftede fra pana st 60 til sony d9005E LCD, og kunne lige med det samme se at billede ikke var lige så godt som mit gode gamle plasma, det som irriterede mig mest , var de meget dårlige betragtningsvinkler og Blooming, har nu er Oled lg cx og det er bare meget bedre billede især om aftenen når stuen er mørk.