Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af cosdro
#327688
Hej

Jeg overvejer at udskifte mit gamle plasma tv:
Panasonic TX P50G30Y fra 2012 med en Samsung the frame (2020 model) enten i 50" eller 55".

Jeg har to ting jeg har overvejelser omkring:

1. Som det er nu, er jeg billedmæssig tilfreds med mit tv. Der er fine farver og kontrast, der er dog genskin på skærmen når der er kraftig sol og generelt er det svært at se noget på tv'et i solrigt vejr. Dette løses ved at trække for, og det er til at leve med.

Jeg kan læse mig til at der ligeledes er genskin fra the frame, hvorfor jeg forventer noget af det samme, der står også at der der problemer med brightness når det er meget lyst. Altså måske noget i samme stil jeg kan forvente?

Mit spørgsmål går så på, og måske svært at svare på når det er to forskellige teknologier, plasma og QLED. Vil jeg få en brugeroplevelse på samme niveau, målt på "det billedlige", altså, farver, kontrast osv?

2.
Jeg kan se at der er forskel på the 50" og 55" modellen af the frame 2020. Egentlig synes jeg at 50" passer bedre ind, ift. de mål den har, men 55" er 100hz, hvor 50" er 50hz. Ligeledes har 55" en 2,1 hdmi port. Prisforskellen er 1.333,-, og ikke nogen dealbreaker.

Hvad gør 100hz: Mit kendskab til det er, at det hele kommer til at "se for flydende ud". I hvertfald når jeg har kigget på kammeraters tv? Er det "alligevel bare noget man slår fra"?

Hvad gør hdmi 2,1: Det giver større båndbredde og fremtidssikrer? Jeg har en ps4, der nokbliver udskiftet med en ps5 engang i fremtiden, har en onkyo reciever tilkoblet (den er gammel). Der games på den meget sjældent, det primære vil være tv gennem yousee, netflix, disney+ o.lign.

Kom meget gerne med inputs, så jeg kan træffe en beslutning :D

Og ja, jeg ved godt at jeg kan få et "bedre" tv til prisen, men designet tæller også ind :)

På forhånd tak :)
Af lennon
#327693
Nu er QLED jo et LCD TV. Så de forskelle du skal holde op mod hinanden er altså plasma vs LCD .
HDMI 2.1 er så langt øjet rækker vist kun interessant i forbindelse med ps5 . .
Og ja, OLED TV vil være synligt bedre TV . . .
Af PeterD
#327712
QLED er Samsung's marketingsord for LCD.

Et fint tv men ret beset ligeså godt som dem fra konkurrenterne.

Egentlig utroligt at et enkelt bogstavsændring fra den overlegne teknologi OLED, kan betyde så meget for en LCD skærm.

Måske det dog er værd at vælge Samsung LCD med dets evne til at modstå genskin i skærmen.?
Af cosdro
#327761
Tak for svar.


Hvodan med 100hz, er det noget der er noget "værd" eller blot noget man slår fra?

Ja, LCD vil da være en fordel i mange situationer, når man så ser bort fra billedkvaliteten, hvilket jeg nok vil komme til at gå på kompromis med
Af lennon
#327769
Jeg er nu ikke helt enig .Eneste fordele jeg ser ved LCD er pris,designvarianter og tildels højere lysoutput . Man kunne yderligere nævne burn- in resistens. Men når du kommer fra plasma,så vil allerede OLED være en mere sikker grund . . Mht genskin, så tillader jeg mig lige et dugfrisk citat fra Rasmus Larsen i en tråd ovre på Recordere :
" . . . OLED har laveste refleksionsgrad blandt skærmtyper (det er målbart, hvis man vil eftertjekke), ud over de særlige anti-refleksfiltre på de dyreste LCD-modeller fra Samsung. Dette filter tager dog fra skærmlyset, så ulempen er et noget højere strømforbrug og ikke samme høje billedkvalitet. . . "
#327772
Jeg gik fra en S20 plasma til en Samsung Q70R, der er langt mindre genskin i den Samsung. Ved ikke lige had det smarte ved Frame er men den ligger under Q80 serien i tests, Q80 er også billigere end frame. Der er ret meget kant på de gamle plasma så din 50” fylder nok detsamme som en ny 55”. Jeg ville gå efter Q80 serien eller en LG OLED sm koster detsamme som Frame
Af PeterD
#327776
Flash_11 skrev: 2. mar 2021, 22:14 Relevante model, The Frame, er jo ikke bestykket med anti-refleksfilter, hvilket endnu en gang gør PeterD's råd mere skadeligt end gavnligt.
Det gør således OLED bare endnu mere attraktiv i forhold til LCD/QLED, det må selv Elgiganten så erkende.
#327778
I forhold til de konkrete spørgsmål, som trådstarter stiller:

1: Nej, dit nye LCD-panel (uanset, hvad Samsung kalder det, så er det et almindeligt LCD-panel) vil være et (lille) skridt ned ift. dit nuværende plasma. Jeg har selv et Panasonic VT60 og et nyt Sony XH8505 (modellen købt, fordi jeg max. havde plads til et 43" det pågældende sted). Panasonic´en, der jo godt nok er næsten-topmodellen fra sidste årgang, er væsentlig bedre end Sony´et. Størrelsesmæssigt - altså ift. din oplevelse - er 55" selvsagt at foretrække.

2: 100/120 Hz vil kunne give lidt mere flydende bevægelser ved eks. sport og i høj grad spil. HDMI 2.1 vil ganske givet primært være relevant ved de nye spilkonsoller, men der kan også være andre fordele på den lidt længere bane.