Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af PeterMalling1
#327308
Jeg skal have hængt mit nye LG 65BX op på en gipsvæg. TVet vejer 24 kg. Jeg har købt et Vogel Thin 505 TV ophæng.

Jeg troede, jeg kunne bruge hulrumsdübeler (fx. https://www.silvan.dk/fischer-hulrumsdu ... 03-1677315) direkte ind i gipsvæggen, men det frarådes flere steder.

Hvad siger I? SKAL det ind i en stolpe - og hvad hvis der ikke er stolper i væggen (det er en ret smal væg mellem to døre)?

TV-bord er no-go det sted, hvor TV'et skal sidde.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#327315
Er det dobbeltlag? Jeg har brugt Expandet-plugs til mine gipsvægge og det fungerer fint. De kommer dog aldrig ud igen...
Brugeravatar
Af PeterMalling1
#327325
Torben Rasmussen skrev: 19. feb 2021, 11:31 Er det dobbeltlag? Jeg har brugt Expandet-plugs til mine gipsvægge og det fungerer fint. De kommer dog aldrig ud igen...
Jeg ved faktisk ikke, om det er dobbelt lag - hvordan finder man ud af det?

Det er en lejebolig, så jeg skal nok lige passe på dette med, at de ikke kommer ud igen... Kan de bankes ind, så de kan males over?

Og det er altså også et 65" TV, du har hængt op?

Mvh Peter.
Af Sploink
#327326
Hvilken længde har du brugt, de findes i 2. Den længste er til doppelt lag.
Kører selv samme plugs på dobbelt lag uden problemer

Og hvorfor har du fået frarådet dem. Jeg tænker det er de eneste ordentlige at bruge til tungere ting
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#327329
Til en lejebolig ville jeg nok tage modellen i plastic, hvor du kan bide hovedet af og banke den ind i væggen når du flytter. Jeg ved ikke lige hvordan du får metalversionen ud igen. Det var dem jeg hentydede til, men de opfører sig på samme måde og findes til enten enkelt eller dobbeltlag. Hvis det er en nyere lejlighed burde det være dobbelt, men ellers må du jo bore et hul og tjekke dybden.
Af LarsCJ
#327334
PeterMalling1 skrev: 19. feb 2021, 16:53 Jeg ved faktisk ikke, om det er dobbelt lag - hvordan finder man ud af det?
Tag en papirclip eller lignende og buk den til et "L" - bor et lille hul, så den korte del kan stikkes igennem. Mærk op, hvor den går til.
Mest alm. tykkelse på en gipsplade er 13 mm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#327353
Den røde eller blå expandet afhænger af resultatet af om det er 1- eller 2-lags gips. Det er ikke underordnet.

Og ja, hvis metalversionen ikke kommer ud igen, så dur den ikke til en lejet lejlighed.
Af Nagash
#327369
Jeg bruger altid de her til montering af noget tungt i vores gipsvægge. Den sorte udgave her er til dobbeltlags, mens de røde er til enkelstlags. Indtil videre har jeg monteret et 40", et 50" og et 65" TV med dem og aldrig haft problemer. Desuden har jeg monteret store reoler og hylder med dem også.
Men helt korrekt, så bør man jo hænge tunge ting på bjælkerne inde i væggen med kraftige skruer. De sidder for hver 45cm.

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/pl ... m-pk-25stk