Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Karizma
#318988
Hej

Ifølge Flatpanels har 82UN85006LA et VA panel.
Det kan jeg dog ikke finde på LG's hjemmeside.
Jeg vil mene, at man kan sammenligne TV'et med Samsungs 82RU8005 og 82TU8005, da alle 3 skærme er VA panel.
Hvilket ville i mene er bedst på papir?
Håber på Jeres hjælp, da jeg ikke kan beslutte mig for valget af disse skærme.
Af Supergris
#319005
LG 82UN85006LA er ganske rigtigt et af de få LCD-TV fra LG, der er udstyret med et VA-panel, men at det direkte er grund til at konkludere, at det er sammenlignelig med andre TV med VA-panel, synes jeg måske er lidt søgt, da der er andre parametre, der er afgørende for et godt TV.

Samsung TU8005 vil jeg vurdere som klart det ringeste af de 3 TV, bl.a. har de 2 andre et panel med 120 Hz opdateringsfrekvens, hvor TU8005 kun har 60 Hz.

LG'en er bagbelyst, hvilket vil betyde et tykkere og mindre elegant TV end RU8005, der er sidebelyst.

Hvilket der er bedst af de 2, kan jeg ikke rigtig svare på, men jeg kan se, POWER så sent som for et par dage siden solgte begge TV til 7999 kr. med en dags mellemrum, hvilket må siges at være et fund!

Jeg vil vurdere de 2 TV ret ens mht. billedkvalitet, så jeg ville nok gå efter det billigste.

Efter hvad jeg kan læse mig frem til, kan der være stor forskel de enkelte enheder imellem, så du skal nok være forberedt på det, man kalder for "Panellotteriet", hvor du kan risikere at få en skærm, der har meget uens lysfordeling.

Jeg synes det er lidt sjovt, at LG UN8005 i 82" vejer 2 kg mere end modellen i 85", hvilket må skyldes valget af VA-panel, der åbenbart er betydeligt tungere.
Jeg kan forestille mig, der bliver brugt mere glas i VA fremfor IPS?
Af Karizma
#319014
Supergris skrev: 14. sep 2020, 15:43 LG 82UN85006LA er ganske rigtigt et af de få LCD-TV fra LG, der er udstyret med et VA-panel, men at det direkte er grund til at konkludere, at det er sammenlignelig med andre TV med VA-panel, synes jeg måske er lidt søgt, da der er andre parametre, der er afgørende for et godt TV.

Samsung TU8005 vil jeg vurdere som klart det ringeste af de 3 TV, bl.a. har de 2 andre et panel med 120 Hz opdateringsfrekvens, hvor TU8005 kun har 60 Hz.

LG'en er bagbelyst, hvilket vil betyde et tykkere og mindre elegant TV end RU8005, der er sidebelyst.

Hvilket der er bedst af de 2, kan jeg ikke rigtig svare på, men jeg kan se, POWER så sent som for et par dage siden solgte begge TV til 7999 kr. med en dags mellemrum, hvilket må siges at være et fund!

Jeg vil vurdere de 2 TV ret ens mht. billedkvalitet, så jeg ville nok gå efter det billigste.

Efter hvad jeg kan læse mig frem til, kan der være stor forskel de enkelte enheder imellem, så du skal nok være forberedt på det, man kalder for "Panellotteriet", hvor du kan risikere at få en skærm, der har meget uens lysfordeling.

Jeg synes det er lidt sjovt, at LG UN8005 i 82" vejer 2 kg mere end modellen i 85", hvilket må skyldes valget af VA-panel, der åbenbart er betydeligt tungere.
Jeg kan forestille mig, der bliver brugt mere glas i VA fremfor IPS?
Tak for det uddybende svar.
Det er sjovt du nævner den store model af LG.
Jeg har fået et tilbud på 86UN85006LA til 9999, som er IPS panel.
LG 82UN85006LA eller Samsung 82TU8005, kan jeg få til 7999.
Samsung 82RU8005 som også kostede 7999 er desværre udsolgt.

Jeg vil have det stort som muligt, og er begyndt at overveje 86" kraftigt, dog ved jeg ikke om jeg vil fortryde IPS.
Jeg har tidligere både haft IPS og VA panelskærme, men er ikke super dygtig til at vurdere hvilket der er bedst.
Af Waqas
#319026
Hvis du kan holde ud at se film i biografen, så kan du også leve med IPS, sort niveau og kontrast er omtrent det samme.