Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af George1
#315983
PeterD skrev: 17. jun 2020, 12:36
George1 skrev: 17. jun 2020, 08:59 Ja Peder D du spørger igen om noget du godt kender svaret på. Forstår ikke hvorfor denne spørge taktik.
Nogle kan jo godt lide retoriske spørgsmål ;)

Men nej.

Der er ingen fare. Læs bare diverse brugertråde:

https://www.reddit.com/r/OLED/comments/ ... =post_body

Du kan også potentielt få kræft af at spise rødt oksekød, men folk køber det i stor stil. Er størstedelen af folk nervøse over et potentielt sundhedsproblem?

Nej..
Det passer simpelthen ikke hvad du skriver Peter, der er jo en grund til at jeg blev frarådet køb af OLED.
Se hvad Rthings skriver, og hvad du godt ved i forvejen.
Af PeterD
#315987
Der er altså andre analyse/testsider end Rtings..

Billedmæssigt og til film i et mørkt lokale kan meget få teknologier slå OLED og det er ikke LCD, men har du sollys direkte på skærmen eller ingen mulighed for afskærmning, OG er man b-ange for burnin kan LCD være en fordel.
Senest rettet af PeterD 17. jun 2020, 22:32, rettet i alt 1 gang.
Af PeterD
#315988
Dette skriver Eurogamer. Et forum for spilentuitiaster:

"LG's C9 model is our current top recommendation, thanks to its gorgeous OLED display which features excellent motion processing, extremely low input latency (~13ms in its gaming modes at 60Hz, ~6ms at 120Hz) and the inclusion of forward-looking HDMI 2.1 ports which should work well with next-gen consoles and PC graphics cards.

Image quality, colour reproduction and contrast are top-notch thanks to the OLED panel used, although Samsung's QLED/LCD sets are able to hit higher peak brightness figures. "

https://www.eurogamer.net/articles/digi ... aming-7009
Af Kvaaen
#317811
Hej alle,

Nu er jagten for alvor gået ind. Jeg flytter i ny lejlighed i december. Skal derfor have nyt tv der til. Hælder fortsat mod LG 55C9. Tanken om det fede billede med ægte sort er bare fedt i forhold til at se nogle fede stor film.

Men jeg har nogle forbehold.
Jeg kommer nok til at spille en del playstation, og skal da også have 5'eren. Men skal jeg være nervøs for burn-in i forhold til HUD i spil? Alle spil bruger dem jo. Jeg kan sagtens sidde og spille i en hel del timer af gangen.

Hvad med undertekster i film og serier, vil de med tiden kunne lave burn-in?

Er der andre tv i prisklassen som der kunne være interessant?

Prisklasse er omkring 9000,- Så at LG 55C9 var til 7777,- for nyligt. Mon ikke det kommer derned igen. :-)
Af Supergris
#317819
Du vil aldrig kunne få et eksakt svar, så i sidste ende er det et temperamentsspørgsmål, på nøjagtig lige fod, som det var tilfældet, da plasma var på markedet, hvor nogle oplevede det, mens andre ikke så skyggen af det.

Måske er der blot nogle paneler, der er mere modtagelige end andre?
Jeg synes i hvert fald ikke, der er meget logik at gå efter, når man ser, hvem der har fået det, og hvem der ikke har fået det.

Man skal også huske, at andre teknologier heller ikke er sikret mod uønskede fænomener, f.eks. ser det ud til tordenfluer og uens lysfordeling er et problem for nogle med LCD-TV.

Jeg ville også ønske, at den med, man med garanti får burn in, hvis man ser News 2 - 3 timer om dagen, ikke behøver blive gentaget, hver gang, der er en tråd, der omhandler OLED og burn in.
Det er der nemlig heller ingen garanti for, men naturligvis skal man oveveje, hvad TVét fortrinsvis vil blive brugt til, hvor der nok findes TV med andre teknologier, der er bedre egnet til at blive brugt som f.eks. levende reklamesøjler.

OLED-TV af de sidste par årgange, skulle være bedre sikret mod burn in end tidligere årgange, da de har indbygget bedre foranstaltninger mod at forebygge fænomenet, men det er endnu for tidligt at fastslå, om det har virket efter hensigten, da der jo i sagens natur skal gå noget tid, før man kan konkludere noget.

Til sidst vil jeg igen erindre om, at det er muligt at redigere i indholdet, hvis man vælger at "citere", så tråden bliver mere overskuelig og fylder mindre...
Af allo
#317822
Kvaaen skrev:Men skal jeg være nervøs for burn-in i forhold til HUD i spil? Alle spil bruger dem jo. Jeg kan sagtens sidde og spille i en hel del timer af gangen.

Hvad med undertekster i film og serier, vil de med tiden kunne lave burn-in?
bedste løsning :
find et tv hos POWER og tegn en 4års basis forsikring hos dem som dækker alt fra BI til pixelfejl - og så kan du game og se alt det indhold du vil SÅ LÆNGE DU VIL uden at tænke på noget som helst...

normalt så er jeg ikke den stor tilhænger af 'tegn en forsikring' men hvis man nu ser på hvor meger tv man kan få (nu om dage) for 9.000kr så er det lige før at det godt kan betale sig at tilkøbe sådan noget fancy noget (især hvis man har tænkt sig at bruge sit nyt tv som det nu passer en og droppe det bullshit med at 'tænke sig om' og 'være forsigtig og OBS' på ens brug-mønstre)
Af Kvaaen
#320391
Jeg forsøger lige at få liv i denne igen. Det ser ud til, at C9'ern næsten er umulig at opdrive. Jeg hælder derfor nu til CX. Men den er som bekendt en tand dyrere, og egentlig mere end jeg gerne ville af med. Men ville måske kunne strække mig lidt hvis det var nødvendigt.

MEN, er det, det rigtige valg når vi er oppe i den prisklasse? Tv'et skal som tidligere nævnt bruges til PS5 film og serier.

Lad mig endelig vide hvad i tænker? Uanset, så venter jeg til BLACK FRIDAY med at købe noget.

Pft.
Af SonyCPH
#320392
Tænk over hvilken løsning du vil have TV med ekstern boks (Apple tv eks) eller om du vil have TV med tilfredsstillende OS.

Personligt er jeg mest til en løsning hvor TV'et og ikke ekstern boks er indholdsleverandør, spare den eksterne boks og købe et bedre TV

Android TV er - som jeg ser det - vindende som OS i tv'et.

Samtidig vil du have TV med lydsystem/soundbar eller blot indbyggede højtalere.

Sony laver TV med acoustic surface, hvilket giver bedre lyd end alm dåselyd fra indbyggede højtalere.
Af Kvaaen
#320450
OS er for mig ikke så vigtigt. Planen var at bruge en Chromecast ultra eller min ps4/5.

Jeg har allerede en soundbar jeg er rigtig glad for, så lyden er heller ikke relevant.
Af Kvaaen
#321134
Jeg tror valget ender på et LG 55C9 eller CX. Elgiganten skulle gerne få C9 på lager igen start november. Jeg tænker, at CX ikke er de 3000 kr. ekstra værd? Hvad tænker i?