Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Guruen
#312372
11 dage før garantien udløb opdagede jeg en kraftig burn-in i nogle af farverne. Rød er mest synlig.

Pixel-gendannelse og diverse rep-værktøjer fra nettet hjalp ikke.

LG tager det nu ind til reparation.

Her er mit spørgsmål:

Kan det mon fixes?

LG’s hotline svarede, at der var “en del problemer” med burn-in på oled.

Har jeg levet under en sten og misset de artikler?
Vedhæftede filer
EE0A09FC-2E1C-4069-86F5-1B76F804C93B.jpeg
EE0A09FC-2E1C-4069-86F5-1B76F804C93B.jpeg (1.19 MiB) Vist 4994 gange
Af Guruen
#312374
...Ok

Lidt søgning, og jeg må erkende at det er mig der har levet under en sten... <B :p :(

LG vil prøve følgende:
Lægge ny software på
Afvikle et test-værktøj fra en pc
Skifte panelet
eller erklære det dødt på garantien
Af ZackGem
#312376
På dette forum eksisterer problemet med burn-in ikke.
Så hvis du primært er her, så har du ikke levet under en sten.

Hvis du har været noget som helst andet sted i verden, så er det et ret stort problem :-)

Samme issue som med Plasma - Bedre billede har en pris :-)
Af George1
#312385
😉👍Griner du har en pionte, men synes dog der er kommet meget bedre og mere realistiske debatter omkring B.I. end der var i starten af mit medlemsskab
Af Axlon
#312390
ZackGem skrev: 9. apr 2020, 11:49 Samme issue som med Plasma - Bedre billede har en pris :-)
Tja.
Vi har stadigvæk vores Panasonic PX70 fra 2007, som nu er kommet op på 33619 drifttimer, uden nogen form for burnin (har lige checket for første gang nogen sinde).
Der er aldrig blevet taget nogen hensyn til at undgå burnin på det tv.
Gad vide hvor mange OLED fjernsyn der kommer op på bare 1/4 af de drifttimer nogensinde.
Syntes generelt der virkelig er kvalitets problemmer med nye fjernsyn idag.
Brugeravatar
Af Pede8000
#312391
@Axlon

Du hører jo ikke fra de der ikke oplever problemer?!

Har selv været den lykkelige ejer af et Panasonic PZ70 fra 2008, et super TV!!

Det havde dog et fint DR logo fastbrændt i øverste venstre hjørne. Ikke noget man ikke kunne leve med, men det er der , helt tydeligt. Det TV blev også brugt, meget!!

Der er dog et kvantespring til et OLED! Har et Philips fra 2017 og et Sony fra 2020, ingen af dem har noget som helst i form af Burn In eller andre skavanker.

Blot et indspark.
Af ZackGem
#312393
Axlon skrev: 9. apr 2020, 16:56
ZackGem skrev: 9. apr 2020, 11:49 Samme issue som med Plasma - Bedre billede har en pris :-)
Tja.
Vi har stadigvæk vores Panasonic PX70 fra 2007, som nu er kommet op på 33619 drifttimer, uden nogen form for burnin (har lige checket for første gang nogen sinde).
Der er aldrig blevet taget nogen hensyn til at undgå burnin på det tv.
Gad vide hvor mange OLED fjernsyn der kommer op på bare 1/4 af de drifttimer nogensinde.
Syntes generelt der virkelig er kvalitets problemmer med nye fjernsyn idag.
Jeg har også selv en Panasonic 55" Plasma fra 2010 - Ikke meget den bliver brugt i dag, men fungere fint og kun med ganske lidt burn-in i det ene logohjørne.
Har heller aldrig set det som et stort problem - Men man skal arbejde lidt for det.
Hvis ikke du har gjort det, så har du blot haft et heldigt forbrugsmønster - For problemerne var der og er også med OLED i dag.

(Det er så nu jeg forventer du fortæller at du har brugt den som både PC skærm og PS3 gaming i den helt store stil) :-) :-)

Men kunne man leve med det på Plasma, så kan man også på OLED. Værre skal man heller ikke gøre det.
Brugeravatar
Af bbplayer
#312412
Axlon skrev: 9. apr 2020, 16:56 Vi har stadigvæk vores Panasonic PX70 fra 2007, som nu er kommet op på 33619 drifttimer, uden nogen form for burnin (har lige checket for første gang nogen sinde).
Jeg ville da ikke være stolt af og have en gammel skærm fra 2007, præsentere et forbrug på over 7 timer i snit om dagen over 13 år, og så yderligere sammenligne den med nutidens skærme.
Du kører rundt i veteran biler og mener du har en Tesla, held og lykke med den tankegang.
Af ENO
#312424
Har også problemer med burn-in på LG B6V. Jeg tror også, at der er mange der slet ikke har opdaget, at de har burn-in på deres tv.
Af VILLAFOREVER
#312426
Har også burn in på mit B6.
Det er endda vel og mærket uden for meget still image. Syntes sgu det er sølle, når man kun maksimalt har været på samme billede ( logoer osv ) i max 1 time af gangen, netop fordi jeg vidste om problemet.

Går nok over til QLED når de nye 2020 modeller ankommer! Så må jeg jo miste lidt billede kvalitet.
Af Axlon
#312436
bbplayer skrev: 10. apr 2020, 07:12 Jeg ville da ikke være stolt af og have en gammel skærm fra 2007, præsentere et forbrug på over 7 timer i snit om dagen over 13 år, og så yderligere sammenligne den med nutidens skærme.
Du kører rundt i veteran biler og mener du har en Tesla, held og lykke med den tankegang.
Jeg har vidst ikke på noget tidspunkt nævnt at jeg mener min gamle ikke engang full-HD skærm er nogen Tesla, så stop med at skrive hvad du tror jeg mener, og hold dig til facts.
Facts er jo at der er kvalitets problemmer med er med nye TV idag, især OLED skærme som ikke kan holde mere en et par enkelte år, før de går i stykker.
Grunden til jeg endnu har et oldtidsfund af en skærm, er fordi den bare virker. Hvorfor skulle jeg skifte den ud med en ny OLED skærm, for at skulle bruge penge på en ny skærm hvert andet år, fordi kvaliten er så ringe på nye skærme.
Nogen vil have en skærm med 8K HDR vision pro+superduper osv, andre som jeg, vil sgu bare have en skærm der virker hver dag uden problemmer i lang tid, og uden at skulle bekymre mig over at fruen har ladet TV'et stået tændt på TV2 news i mere end ½ time.
Brugeravatar
Af Pede8000
#312438
@Axlon, hvad bygger du din påstand omkring holdbart på?

Min egen erfaring er ikke som du hævder. Er det en valid statistik eller blot noget du formoder?
Brugeravatar
Af bbplayer
#312444
Folk lever i en meget lille verden herinde kan man formode, så når man vil dokumentere, så bruger man flatpanels som reference model, eller ser på store forums ude på internet. Folk glemmer ofte at der sælges så mange flere skærme end hvad forum repræsenterer, så hvis verden bestod af de forum medlemmer så var plasma for længst smidt væk i 2007, og lcd havde fortsat med at fylde det store lærred, og ny teknologi ville være for de særligt udvalgte.

Klart, alle skærme får fejl, nogle bruger bare ikke tid på at se efter dem, nogle bruger briller, nogle bruger bare slet ikke tv skærmen til dets fulde potentiale, så hvorfor brokke sig.

Der er ingen statistikker på ægte salgstal fra samsung og LG, og heller ikke på deres reps, så skal vi ikke bare huske, at alle vores ønsker om dokumentation ligger på et meget lavt sted hos producenterne, for vi må ikke høre hvordan det står til. Og så kan kampen om skærmens repræsentations værdi variere, nogle vil have panasonic fordi de var fanboy dengang, andre vil have Samsung og så falder LG for andre, og sony og philips kæmper for deres fanboys derude.

Vi kan brokke os men vi forholder os kun til de andre som brokker sig, for dem som er tilfreds hører vi sjældent fra, som er alle de almindelige forbrugere og jo, deres skærme kører måske nok 10-12 år, de går ikke op i det, de ser bare tv og har ikke brug for at debattere det.

Man køber ny bil, nye skærme eller bare nyt tøj fordi man har glæden ved dette, så har vi andre som ikke har råd, som er nærige eller bare drømmer sig igennem tiden, og når de køber dyrt så vil de sandelig da også glædes over det i mange år, selvom de bliver outdated 3 år senere. Elektronik er blevet som mange siger, køb og smid væk kultur for mange. At nogle ikke gør, hænger oftest sammen med bankkonto og lønninger :)