Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ChrelleJensen
#311926
Hej,

Efter at have set en film på iTunes i går, og skærmen derefter gik på en "grå" pauseskærm, lagde jeg mærke til et lille lyst mærke oppe i højre hjørne på tv'et. Lavede derfter en 5% greyscale test, og fandt i samme omgang også en del screen uniformity, men hvad jeg kan forstå er det ret normalt. Så mit spørgsmål er mere rettet mod den "plet" i hjørnet. Inden jeg fandt fejlen, kørte jeg, uden nogen rigtig grund, den fulde pixel refresh for en lille uge siden (troede det var godt for tv'et), og begyndte at køre en igen her til morgen, men idet jeg google virkningen af den funktion, stoppede jeg den med det samme da det kraftigt anbefales ikke at køre den flere gange.
Bonus info: Ca 100 timer på tv'et. Har aldrig set indhold med statiske elementer. Kun film og tv serier. Max tændt 3-4 timer af gangen.

Mine spørgsmål lyder;
1: Er pletten i hjørnet normal?
2: Er det dårligt for tv'et at afbryde en pixel refesh?
3: Skal jeg køre en refresh mere og se hvad der sker?

På forhånd tak for hjælpen!
Vedhæftede filer
Plet øverst højre hjørne
Plet øverst højre hjørne
C9 3.jpg (470.33 KiB) Vist 2221 gange
Screen uniformity
Screen uniformity
C9 1.jpg (1.87 MiB) Vist 2255 gange
Af Globulus
#311927
Image Retention/Burn-in viser sig som mørkere områder - ikke lysere.

Uniformity på panelet ser OK ud.

Pixel refresh svarer vel lidt til at man sliber sit trægulv hver gang det får en skramme ;) Sluk TV'et på fjernbetjeningen (ikke stikkontakten) når du ikke bruger det og lad det selv om at passe, hvor tit der skal køres pixel refresh.
Af ChrelleJensen
#311928
Hej Globus, tak for svar.
Jeg nævner bevidst slet ikke image retention/Burn-in i mit opslag da jeg godt er klar over det ikke problemet. Jeg undres derfor over hvad det så er. Søger sådan set ikke svar ang. hvordan jeg passer på mit tv generelt, men om pletten på panelet er en fejl, og om jeg bør køre en refresh mere selvom jeg næsten lige har kørt en fuld cyklus :)
Af ChrelleJensen
#311971
Nogen med et bud på om "fejlen" er stor nok til de vil gøre noget ved det? Det skal siges det kan ses på de fleste grå" baggrunde, bla. inde i iTunes appleTv appen, og ikke kun på en 5% greyscale.
Af HrJensen1
#311977
Kør manuel rens på den et par gange, inde i billede menuen. Og tjek så igen. Hvis ikke fejlen er væk, er der vist ikke andet at gøre, end at fejlmelde den
Af ChrelleJensen
#311988
Modtaget, jeg prøver.
Skrev til LG i går, og har lige fået samme svar fra dem :)
Fejlmelding skal det ske ved LG eller hvor tv’et er købt?