Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#311243
Trådstarter.
Hvis du synes Q90 er lidt for dyr, har Power Q85 til kr 11699 til og med lørdag.
Q85 har selvfølgelig fære zoner end Q90, men stadig verdens bedste anti genskins overflade+Wide angle og også One Connect boksen.
#311282
Skulle nok lige ha’ nævnt, at jeg bor i Grønland, så har ikke den store rådighed over butikker som i DK. Desuden står Q90 til 28k heroppe. Prøvede i går at handle med Elgiganten heroppe og han var en anelse opgivende, men ville gerne tilbyde Q90 til 14999 som Elgiganten og Hifiklubben i DK. Problemet er bare at jeg kan få fjernsynet billigere, hvis jeg køber i DK (godt nok med 3-6 ugers levering) og så 3 års garanti, hvis jeg køber i Hifiklubben og når vi indenfor de næste års tid eller halvandet vender snuden mod DK igen, så er det federe at ha’ garanti/reklamationsret tæt på i stedet for 4000 km væk. C9 har de slet ikke, så der har jeg kigget billede på en B9 tror jeg det var. Men svært at sammenligne de 2 skærme og endnu sværere at forestille sig billedet, når det hænger hjemme og ikke i en udstilling.
Af SLL
#311307
Jeg købte sidste år et Samsung Q9FN - 55" til 10 kilo. Det blev leveret tilbage, ikke pga. billedkvaliteten, men pga. kabinet lyd resonanser ved bestemt bass / low mid frekvenser, som var mega irriterende.

Jeg har længe haft kik på Q90R, som jo havde de brede horisontale synsvinkler, jeg godt kunne bruge. Så håbede jeg på, at resten af tv var mindst ligeså godt som Q9FN modellen

Nu har jeg så fået et Q90R 55", som for mig på designet, er et pænere tv. Så første indtrykket er godt :)
For brugen og billedkvaliteten, er q90r lidt anderledes end q9fn:
-
Jeg syntes ikke, at motion plus opføre sig super godt, som om det er dårligere til at opretholde flydende billedscener. Der havde jeg ikke de helt store problemer med q9fn, som havde bedre smoothness, uden af det kom til at ligne hjemmevideo. Jeg har prøvet de mest aggressive 10 max settings, som ganske vist kan glatte movement ud, men som også introducere billed hjemevideo problemer i en højere grad. Auto mode, syntes jeg ikke virker godt nok. Hurtige bevægelse hakkes i stykker ret ofte. Jeg syntes ikke q9fn havde problemer i samme grad.
-
Lyden er bedre på q90r, end på q9fn. Bassen runger heller ikke i kabinettet, så et er positivt :)
-
Er der noget der hedder "dirty picture effect"? Jeg syntes i hvert fald, at q90r billedet er en smule mere uldent at se på, når jeg tænker tilbage på q9fn, som var mere "rent", uden dirty filteret :)
Er der noget af jer, som kan se det samme?
-
Bredde synsvinkler på et VA panel, fedt... det virker.
-
Der er for få Dimming zones :-) Jeg oplever, at hvis en scene har sorte bjælker for over og neden, samtidig med, at der er en undertekst der deler sig mellem film billedet, og anden undertekst linje neden i den sort bjælke, at underteksten dimmes forskelligt. Det er irriterende at se på, selvom man muligvis kan vende sig til det med tiden.
-
Bixby, jeg kan komme ind i "voice settings" menupunktet, i generel menuen. Men pludselig får jeg beskeden om en connection error til Samsung servere? TV'et er på nettet, og der er tilføjet en Samsung konto. Tidligere kunne jeg ikke komme ind i "voice setting" menuen, hvorefter jeg nulstillede tv'et. Så kunne jeg komme ind i menuen, men jeg får stadig en connection fejl til Samsung's servere?

Er det normalt, at Samsung servere er nede?

-
Betænkningstid. Jeg har købt tv'et for 9500 kr. hos power i fredags, så jeg har stadig en måned til at finde ud af om det er noget. Pt' er jeg lidt fortvivlet, om det er noget. Der er nogle plusser på oplevelse, men også minusser på billedsiden.
Hvis der ikke havde være retension og burnin på OLED, så var jeg godt den vej. Lige pt. irriterer motion plus tingen mig ved q90r, som jeg syntes opfører sig dårligere end på den tidligere q9fn model.

Hvad siger i?
#311309
Jeg var igennem 3 forsøg på reparationer af one connect boks, og til sidst tog de tv’et retur.

Tag og Google “Samsung one connect restart” der findes mange side som oplever problemer med den.
#311310
Det uldne billede på Q90R skyldes subpixel-rendering. Jeg har taget en del billeder af det i anmeldelsen af TV’et her på siden, så ja, det er helt bestemt noget der er lagt mærke til.
Af SLL
#311313
Takker Torben. Interessant, at man faktisk kan se, at PQ er en tand mere uskarpt. Jeg syntes faktisk lidt dårligere in på q9fn. Nu er det kun tv billeder jeg kan se problemet på. Når vi snakker om 4k, så kan jeg ikke se nogen problemer overhovedet.

Samsung's introduktions pris på 20.000 kr., er efter min mening fuldstændig tåbeligt. Det er lige før jeg vil sige, at 10.000 kr. for tv er i toppen af hvad du får for pengene. Selvfølgelig er Samsung kommer med deres brede synsvinkler på en VA panel. Det er et QLED, som måske har nogle gode farver osv. Men jeg syntes lidt, at tv'et er overvurderet.

Jeg sammenligner jo med mit gamle ES8000 40" tv, som stadig ser bedre ud end Q90R tv'et. Men jeg ville have et større tv til stuen, så jeg tænkte topmodel fra Samsung.

Kan man vende sig til problemerne, det kan man måske. Sub-pixel tingen er mystisk, jeg skal tjekke jeres anmeldelse ud igen.

Tak...
#311314
Q9FN havde ikke subpixel-rendering, så hvis de problemer du ser skyldes dette, så ligger forskellen dér. Det burde dog først være synligt hvis du kommer ret tæt på, så andre forskelle kunne måske skyldes at du bruger en profil med AI opskalering (dvs standard eller dynamisk)?
Af SLL
#311620
claus.skjøth skrev: 15. mar 2020, 14:36 Jeg var igennem 3 forsøg på reparationer af one connect boks, og til sidst tog de tv’et retur.

Tag og Google “Samsung one connect restart” der findes mange side som oplever problemer med den.
Det her har jeg heldigvis ikke være ude for endnu, og håber ikke der opstår problemer. Nu har jeg kun haft tv'et i en uge og nogle dage, så det er ikke sikkert jeg har set det værste endnu :-)

Anyway, så er jeg faktisk nu efterhånden blevet utrolig glad for billedkvaliteten generelt. Jeg skulle lige vende mig til, at min Yousee boks transcoder billedet, 5-10 sekunder efter start på afspilning af optagelse, før der er fuld kvalitet på billedet.

Q9FN var lidt mere upræcis i PQ (muligvis min kalibrering), hvor Q90R er mere neutral i PQ. Også mere neutral på farver og hvidtone, end mit gamle ES8000, som jeg ellers syntes var rigtig godt. Jeg har kalibreret efter Rtings test settings.

Jeg kan godt lide, at zone dimming gør contrast og dynamik langt bedre, end hvad jeg er vant til på mit Es8000. Der er mere dybde i tv billedet, som var langt mere overfladisk på Es8000.

Mht. sortniveau og detaljerne, så kan det af og til blive lige sort nok, med mangel på lidt detaljer (tror jeg). Ved ikke om billedet står på samme måde ved OLED, når vi snakker om dyb sort og detaljer. Jeg benytter "standard" dimming indstillingen, som jeg syntes fungere fint. "High" indstillingen bliver for voldsom, hvor der tilføjes for meget lys/kontrast til billedet, som er svær at tæmme.

Lyden er jeg blevet overrasket glad for, efter jeg satte AI (forbedret lyd i forhold til udsendelsen) il ON, under generelle indstillinger. Det åbner op for speak og lyd generelt i højtalerne, samtidig med, at der er god bass bund (noget som manglede på mit gamle ES8000).

EDIT:
Okay, ligesom alt gik så godt med mit nye tv, så fandt jeg 2 meget tynde pixel linjer fra bunden af panelet, og 1 cm. op, som horisontalt er helt døde :((

For pokker da. Q9FN modellen jeg købte sidste år, havde lyd problemer ved resonanser i kabinettet. Jeg håbede lige på, at det her Q90 var fejlfrit.

Nu starter ombytnings balladen så med... sandsynligvis Samsung, som vil tilbyde at bytte tv'et med andet brugt, hvilke jeg ikke er vild med. Derfor afleverede jeg det Q9FN jeg købte tilbage, da Samsung ville erstatte det med et tilsvarende tv de havde repareret.

Hvad er jeres holdning til disse regler, når man lige har købt tv'en?!
#311639
SLL skrev: 23. mar 2020, 13:37 Mht. sortniveau og detaljerne, så kan det af og til blive lige sort nok, med mangel på lidt detaljer (tror jeg). Ved ikke om billedet står på samme måde ved OLED, når vi snakker om dyb sort og detaljer. Jeg benytter "standard" dimming indstillingen, som jeg syntes fungere fint. "High" indstillingen bliver for voldsom, hvor der tilføjes for meget lys/kontrast til billedet, som er svær at tæmme.
Prøv evt at slå dimming helt fra og giv den 2-4 nøk op med brightness
Af SLL
#311800
Takker IT-bruger for svaret.

Indtil videre har jeg sat backlight dimming til "standard" instillingen. Og så hævet baglyset til 12-13 (det er rtings settings jeg bebytter). Sort niveauet er stadig dybt, og jeg syntes nu at detaljeniveauet er rigtig godt.
Det er noget af det første man lægger mærke til, når man kommer fra edge LED til backlight dimming zones, at dybde og sort niveau er så meget bedre, love it :-)

Spørgsmål:
Jeg har som sagt fundet et par pixel linjer, som er hele døde. Og jeg er lidt i tvivl om, hvad man kan tillade sig, mht. til at få byttet tv'et med andet nyt Q90R.

- Ville i prøve at få det byttet til nyt, ved en sådan fejl?
Eller er jeg bare for perfektionistisk pivet, og burde lade det blive repareret onsite af Samsung tekniker?
Ved reparation, så er jeg bange for, at der bare opstår andre problemer /ridser osv, hvis min tv skal skilles ad.

Hvis Samsung vil ombytte tv'et med andet "brugt" tv de tager med, så er jeg bange for igen, at få en Q90R som er ridset, eller som måske har andre problemer, eftersom jeg er ret sikker på, at Samsung kun kan bytte med andet Q90R der har været repareret før. Jeg er ikke vil med ideen.
Brugeravatar
Af elcom
#311801
Hvis du har døde pixels, så ville jeg returneret TV'et for et andet, hvis du er inde for returnerings perioden. Eller kontakte Samsung, hvis du er udenfor returnerings perioden.