Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#310910
Endelig sker det. Efter at have ventet i små 10 år og søgt internettet tyndt i et års tid, tager jeg ud og opgraderer mit Sony KDL40EX710.

Jeg er på jagt efter et 4k tv, som kan holde i nogle år, bruges næsten kun til serier og film, billedkvaliteten skal bare ramme plet, brugervenlighed er ligegyldigt.

Jeg er villig til at ofre 6000 Max 7000, og har kigget på hundredevis - har ikke nogen præference ift mærke.

Samsung QE55Q70R
Sony KD-55XF9005
...
Jeg ved der findes hundredevis, da jeg har boet på pricerunner de sidste par måneder, og det er ærlig talt problemet. Man kan altid finde et flawless review, om det er LG 8xxx eller QLEDs, og man skulle tro OLED snart kommer i retskrivningsordbogen 😂

Help me, guys. O-O
Senest rettet af FANVACOOLT 3. mar 2020, 07:56, rettet i alt 1 gang.
#310912
Sonys vinder på bevægelseshåndtering og naturlige præcise farver, mens QLED-LCD fra Samsung har en bedre fjernbetjening og Smart tv.

Du da du kender Sony så kan du jo spørge dig selv om hvad du er utilfreds med.

Husk dog at et 55" OLED har været nede i 7777 kr. En teknologi der er svær at slå for LCD/QLED
#310914
Well, har været tilfreds siden jeg har haft det i så mange år, men der er også sket meget på TV scenen siden 2009 😅

Er LG B9 en ubesejret vinder over for bl.a. de to andre? Det må være det OLED som har været nede i 7777.
De to TV er bare eksempler, der er sikkert et TV eller to, som jeg har overset. 😁
#310915
55" B9 har lige været nede i 6999,- , hvis det er hvad du mener, så det sker nok igen.

OLED er ikke helt ubesejret men et godt valg, hvis du har et alsidigt brugsmønster generelt og ikke ser TV2 news 10 timer på engang. Min C6 er flere år gammel , når den bruges er jeg stadig glad for den men jo den har efter flere år fået lidt BI i bunden, som vist er ulempen på ældre oled. Om det også er på B8/B9 modeller ved vi ikke meget om endnu.
#310916
PeterD skrev: 3. mar 2020, 05:55 Sonys vinder på bevægelseshåndtering og naturlige præcise farver, mens QLED-LCD fra Samsung har en bedre fjernbetjening og Smart tv.

Du da du kender Sony så kan du jo spørge dig selv om hvad du er utilfreds med.

Husk dog at et 55" OLED har været nede i 7777 kr. En teknologi der er svær at slå for LCD/QLED
QLED vinder på 100% farvevolumen og mister ikke pusten når der skal vises primærfarver ved fuld lysstyrke.

Et Sony TV fra 2018+ er noget ganske andet end et Sony TV fra 2010, som OP kommer fra. Det gælder teknologi, platform og byggekvalitet. Dermed er der intet argument for at købe "det man kender" og man bør derfor være åben for at inddrage andre mærker i sine overvejelser.

Samsung giver 10 års garanti mod fastbrænding (husk at registrere købet indenfor 3 måneder). En garanti der er svær at slå for OLED.

Sådan er der jo så meget. Både OLED og QLED vil være et stort spring fra et TV fra 2010.
#310918
Globulus skrev: 3. mar 2020, 08:21
PeterD skrev: 3. mar 2020, 05:55 Sonys vinder på bevægelseshåndtering og naturlige præcise farver, mens QLED-LCD fra Samsung har en bedre fjernbetjening og Smart tv.

Du da du kender Sony så kan du jo spørge dig selv om hvad du er utilfreds med.

Husk dog at et 55" OLED har været nede i 7777 kr. En teknologi der er svær at slå for LCD/QLED
QLED vinder på 100% farvevolumen og mister ikke pusten når der skal vises primærfarver ved fuld lysstyrke.

Et Sony TV fra 2018+ er noget ganske andet end et Sony TV fra 2010, som OP kommer fra. Det gælder teknologi, platform og byggekvalitet. Dermed er der intet argument for at købe "det man kender" og man bør derfor være åben for at inddrage andre mærker i sine overvejelser.

Samsung giver 10 års garanti mod fastbrænding (husk at registrere købet indenfor 3 måneder). En garanti der er svær at slå for OLED.

Sådan er der jo så meget. Både OLED og QLED vil være et stort spring fra et TV fra 2010.
Helt klart vil alt føles som et stort spring, jeg har desuden også set LG skærme som jeg har været helt vilde med, men samtidig også QLEDs. Der er alt for mange valgmuligheder, hvis man prøver at ramme det helt rigtige value for money - synes det ændrer sig hver uge 😅

Det vigtige for mig er også at der ikke kommer stutter - har det det før, når der er Blue Planet på, og billedet ikke kan følge med. Og at det kan klare sig lidt endnu - har ikke 100% sat mig ind i HMDI versioner feks. Og ved ikke hvor vigtigt det er :s
#310920
Du skal nok lige have styr på forskellen på stutter og judder.

OLED får bundkarakter på stutter, da det ganske enkelt er "indbygget" i panelteknologien:
https://www.rtings.com/tv/tests/motion/stutter

Stutter er en af de ting, der får mig selv til at tøve med at hoppe på OLED-vognen, trods teknologiens mange andre fordele.

Men det, du tænker på, er nok judder, og her scorer samtlige OLED-modeller topkarakter, mens man skal se sig en smule mere for, hvis man vælger LCD:
https://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p
#310921
Globulus skrev: 3. mar 2020, 08:21 Samsung giver 10 års garanti mod fastbrænding (husk at registrere købet indenfor 3 måneder). En garanti der er svær at slå for OLED.
Hvis Samsung gad give 10 års garanti på deres mikrostutter så ville verden være en bedre verden at købe tv i.

Vi kan alle få garantier på noget som andres rammes af, om 4 år, så vil den garanti tilføjes , ikke samsung-oled, og hvad er den så værd? 000000000 Totalt 0 værd.
#310923
Nej det ville være et sidt valg med den LG ips panel.. Det er noget af det dårligste der er på markedet..
Hvis jeg var dig ville jeg købe B9 når den kommer på tilbud igen.. Bruge din 14 dages ret til ar se om den er noget for dig.. jeg er overbevist om den aldrig kommer ud af din stue igen, når du har fået den indstillet ordentlig...

Husk på at det er feinschmeckere der rådgiver herinde, de finder små nuancer og fejl ved alt.. Der er intet tv der fejlfri... Men B9 er et tv fra øverste hylde, og det bliver ikke bedre fordi du venter 1 år mere..

Mit råd er, køb og prøv.. og evt send den tilbage, det tror jeg ikke kommer til at ske, da du vil blive voldsomt overrasket over forskellen på niveauet ift din gamle skærm.
#310924
Hvis judder er noget der generer dig vil du nok ikke være tilfreds med at kigge på et 60 Hz UM7100 TV.

Hvad venter du på? At du får sparet flere penge sammen? At 2020-modellerne kommer p slagtilbud til Black Friday/Januar-udsalg?

Foråret er et godt tidspunkt at købe sidste års modeller på og du får meget TV for pengene i dag i forhold til for blot nogle få år siden. Forskellene på 2019- og 2020-modellerne er minimale og der sker næppe nogen revolution i 2021.
#310944
Hvis dit budget er fast, ville jeg uden tvivl vente, til LG 55B9 faldt til under 7000 igen, som det gjorde sidst for en måned siden.
Bedre value for money-TV er svært at finde, dog vil jeg anbefale dig at spare sammen til et 65" i stedet, da det virkelig gør noget for oplevelsen!