Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bbplayer
#311000
barslund69 skrev: 5. mar 2020, 09:18 Tror sgu faktisk jeg venter med at købe ny el bil til om 10 år for der er de meget billigere og bedre så heller køre i min 2cv fra 67 den er jo næsten lige så god. :-) :-)
Hvis man ikke har mål i livet, så kan alt være godt nok til at vente lidt, og fortsætte den vej. Problemet er bare , hvis man ikke har mål i livet, har man så noget?
Af Brian E
#311004
IT-Bruger skrev: 4. mar 2020, 21:08
Jorgensen skrev: 4. mar 2020, 20:03 Hej to2.

Jeg har en skærm som din, og jeg har også overvejet om det er tid til at gå til en OLED model. Men jeg er kommet frem til at jeg venter til det går i stykker, eller til 4K (eller muligheden for 4K) udgør hovedparten af mit tv forbrug. Så må vi se hvad der kommer først.

Og argumentet med at OLED er billige pt, så er de endnu billigere om nogle år :)

Trådens bedste råd 👌
For hvem? Har man lyst til at beholde et TV indtil det går i stykker eller indtil en bestemt arbitrær forudsætning er opfyldt, er det da fint, og har man lyst til at skifte jævnligt, fordi man gerne vil nyde de fordele, det medfører, er det naturligvis også fint. Mit gæt ville være, at langt de fleste - især på dette forum - hører til den sidste kategori, men det må jo være op til folks egne præferencer.

Personligt synes jeg, det er et tåbeligt råd at give til folk, der overvejer nyt TV.
IT-Bruger skrev: 4. mar 2020, 21:08 Jeg holder på at TS bør læne sig tilbage og nyde sit plasma tv i nogle år endnu og drage fordel af, at tålmodigheden vil lønne sig mange gange i form af, at være miljøbevidst,
Såvidt jeg husker har plasma-skærme et noget højere el-forbrug, og det er vel ikke specielt miljøbevidst, men selv hvis lige det er noget, man gerne vil leve efter, er der ufatteligt mange andre og langt mere effektive måder at gøre det på, end ved at skifte TV hvert 5. eller 8. år.

Miljøhensynet betyder absolut intet, når jeg overvejer, om jeg skal købe nyt TV.
Af Dusty
#311032
Til trådstarter: Et nyt OLED er en hel del bedre end dit nuværende (under forudsætning af begge kører med anstændige settings). Men jeg ville ikke selv opgradere fra 50 tommer til 55. Det skal være 65 tommer. Lavede selv upgrade fra 55 vt50 til 65 lgb7 og størrelsen er bare vigtig synes jeg og venter selv på jeg har "råd" til et 77 tommer.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#311040
bbplayer skrev: 5. mar 2020, 08:51 Nu lyder det flot når flere kommer ind på markedet og skaber konkurrence men du er opmærksom på hvem som leverer panelerne????
Og når du nævner prisfald, så er du også helt opmærksom på at dem som sænker priserne og er billigst er indtil nu, kun LG, som altså igen også står bag leverancerne. Så konkurrencen? den kommer først og måske når Samsung får en chance på markedet.
Så længe LG sidder med panelet lader de ikke andre konkurrere med sig selv på skærme, det er kartel business, og de får efterfølgende ikke flere paneler i sådan et scenarie, så slutter kontrakten og de sælger ikke OLED hos den producent.
Siger du at LG er verdens suverænt eneste producent af OLED paneler til tv og at alle andre fabrikanter uden undtagelse køber sine OLED paneler fra LG?
Senest rettet af IT-Bruger 5. mar 2020, 19:47, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#311041
barslund69 skrev: 5. mar 2020, 09:18 Tror sgu faktisk jeg venter med at købe ny el bil til om 10 år for der er de meget billigere og bedre så heller køre i min 2cv fra 67 den er jo næsten lige så god. :-) :-)
Vil man nøjes så er det jo helt fint, eller vil man være med hvor det sker LIGE nu og have det bedste der er pt????

Og som jeg har sagt et 10 år gamle plasma tv lige meget hvor godt det var dengang kan overhovedet ikke følge med hverken nye LCD eller oled tv Så er den sådan set ikke længere..
At gøre en debat unuanceret ved at slå på eksempler der er helt urealistiske og ude af proportioner, fordi det er lig at fremstille sine meddebattører i et forkert lys og at lægge ekstreme udtalelser/ord i munden på dem = troll.

Kom ned på jorden....og overdriv kun for egen regning!
Af lennon
#311042
IT-Bruger skrev: 5. mar 2020, 19:42
bbplayer skrev: 5. mar 2020, 08:51 Nu lyder det flot når flere kommer ind på markedet og skaber konkurrence men du er opmærksom på hvem som leverer panelerne????
Og når du nævner prisfald, så er du også helt opmærksom på at dem som sænker priserne og er billigst er indtil nu, kun LG, som altså igen også står bag leverancerne. Så konkurrencen? den kommer først og måske når Samsung får en chance på markedet.
Så længe LG sidder med panelet lader de ikke andre konkurrere med sig selv på skærme, det er kartel business, og de får efterfølgende ikke flere paneler i sådan et scenarie, så slutter kontrakten og de sælger ikke OLED hos den producent.
Siger du at LG er verdens suverænt eneste producent af OLED paneler til tv og at alle andre fabrikanter uden undtagelse køber sine OLED paneler fra LG?
Korrekt ! Lg er faktisk helt alene om,at kunne producere (konsum) OLED paneler .Samsung er muligvis på vej laaaaannngt ude i horisonten . . .
Brugeravatar
Af bbplayer
#311043
Samsung laver SAMOLED til sine mobiler, og har vist lidt erfaring med tablet i 12"-13" men så bliver tv billede ikke større fra Samsung. Der er ingen andre som idag leverer OLED til producenterne, så LG Display som er koncernen der leverer, er altså dem som bestemmer prisen.
Af PeterD
#311047
Hmm..

På CES2020 skriver Engadget at LG , som jo er de eneste som laver OLED skærne, måske har fået en ny konkurrent i...

Panasonic, som bruger et "nyt" panel kaldet
"Panasonic's Master HDR OLED Professional Edition panel" som ifg. Panasonic selv kan "delivers up to an extra 20 percent peak brightness compared to other OLED TVs."

Argh... Mon dog?

https://www.engadget.com/2020/01/06/pan ... iniTEsA91l
#311048
bbplayer skrev: 5. mar 2020, 09:25
barslund69 skrev: 5. mar 2020, 09:18 Tror sgu faktisk jeg venter med at købe ny el bil til om 10 år for der er de meget billigere og bedre så heller køre i min 2cv fra 67 den er jo næsten lige så god. :-) :-)
Hvis man ikke har mål i livet, så kan alt være godt nok til at vente lidt, og fortsætte den vej. Problemet er bare , hvis man ikke har mål i livet, har man så noget?
Rigtig
#311049
IT-Bruger skrev: 5. mar 2020, 19:46
barslund69 skrev: 5. mar 2020, 09:18 Tror sgu faktisk jeg venter med at købe ny el bil til om 10 år for der er de meget billigere og bedre så heller køre i min 2cv fra 67 den er jo næsten lige så god. :-) :-)
Vil man nøjes så er det jo helt fint, eller vil man være med hvor det sker LIGE nu og have det bedste der er pt????

Og som jeg har sagt et 10 år gamle plasma tv lige meget hvor godt det var dengang kan overhovedet ikke følge med hverken nye LCD eller oled tv Så er den sådan set ikke længere..
At gøre en debat unuanceret ved at slå på eksempler der er helt urealistiske og ude af proportioner, fordi det er lig at fremstille sine meddebattører i et forkert lys og at lægge ekstreme udtalelser/ord i munden på dem = troll.

Kom ned på jorden....og overdriv kun for egen regning!
🤣🤣🤣
Alle dig og dine teorier om det ene og det andet feks her på tråden og i andre indlæg her på siden.
Prøv nu at kigge ind ad inden du udtaler dig om noget.
Brugeravatar
Af bendix
#311051
allo skrev: 3. mar 2020, 13:53 jeg har været i samme situation (VT30 fra 2011) men så jeg blev enig med mig selv om at jeg vil vente (!HVIS! mit fjernsyn kan holde så længe) til ca. nov. 2021

hvorfor? tja...det ville være helt ok med et større (65") tv men:
- 2020 modeller: der er simpelthen ikke sket nok i forhold til 2018-19 (stadig de samme skavanker) og ja - billedet er nok flottere end på mit VT30 men jeg synes at mit 9 år gammelt tv er stadigvæk mere end godkendt på det punkt (kører lyd lige som du gør via toslink)
- satser på at 2021 modeller kommer til at indholde langt større upgrade så jeg venter til nov. 2021

mit tv det skal kunne holde de ca.7-8år (eller mere) - og intet er det som er på markedet lige nu er værd at 'investere' i for mit vedkommende
Der er virkelig sket meget på markedet siden dit udmærkede Panasonic, jeg gik først fra Pioneer Kuro- BeoVision 10-Samsung-Sony A1 og nu LG C9

Der er jo altid sket lidt i den ene eller anden ende. Men det var først med A1 jeg virkelig så et alm tv løft fra Pioneer. Taler vi HDR var A1 jo i en helt, helt anden liga. Det er klart og uden sammenligning. Jeg må dig også sige at springet fra A1- C9 var større end forventet på langt det meste indhold. Køber du et OLED nu vil du opleve et markant løft på alle kilder og napper su et C9 er du godt med på at forberede dig på de næste år. Der sker altid noget nyt, men var det et vigtigt parameter for dig, havde du skiftet dit Pana ud nu :)

Omkring din mangel på kvalitets fjernbetjening, så er BeoRemote super lækker. Godt bygget og behagelig i hånden. Den kører på BT og kan styre alt.

Et setup med C9- Beosound Stage og BeoRemote kommer op på 21-27000. Ikke mere end et Panasonic GZ2000. Men væsentligt bedre på lyd og Remote delen.
Brugeravatar
Af bbplayer
#311055
PeterD skrev: 5. mar 2020, 21:32 Hmm..

På CES2020 skriver Engadget at LG , som jo er de eneste som laver OLED skærne, måske har fået en ny konkurrent i...

Panasonic, som bruger et "nyt" panel kaldet
"Panasonic's Master HDR OLED Professional Edition panel" som ifg. Panasonic selv kan "delivers up to an extra 20 percent peak brightness compared to other OLED TVs."

Argh... Mon dog?

https://www.engadget.com/2020/01/06/pan ... iniTEsA91l
Mon ikke du skal læse det igen, og forstå engelsk?
De taler om hvordan HDR behandles og billedekvalitet, ikke paneler. Klart nok er producenten ene om den måde de behandler billede præcis som Sony behandler deres på en anden måde :)

"Panasonic is not the only manufacturer to do this (for example, Dolby Vision IQ is also found in LG 2020 OLED TVs that also employ dynamic tone-mapping), but each manufacturer's approach differ slightly. As you may know, some manufacturers, including Samsung, raise the entire luminance curve for HDR to make almost everything in the picture appear brighter at all times. "
Fra FlatpanelsHD

Der er kun en stor TV skærm producent som laver OLED idag 2020, andre på vej men ingen andre endnu.

"OLED TVs on the market - what can you buy today?
As of 2019, the only company that produces produces OLED TV panels is LG Display - making 55" to 88" OLEDs that offer the best image quality possible today. LGD is offering its OLED panels to many companies, including LG Electronics, Sony, Panasonic and many other companies."
https://www.oled-info.com/oled-tv
Af allo
#311063
bendix:

ja - der er sket en del siden 2011 - men jeg venter til nov. 2021 :-) (vil gerne have Panasonic igen, evt. Sony) - ellers så ja, hvis jeg nu ikke var tilfreds med det jeg har nu så havde jeg købt noget nyt

at betale mere end 2.000kr for en fjernbetjening det er (i min verden) mildest talt rå vanvid :-) - og det kommer aldrig til at ske :-) - og det burde heller ikke være 'nødvendigt' da top-model fjernsyn burde inkl.top remote og ikke det der bras som bliver produceret

mht.soundbar:

- jeg er 'modstander' af dem :-) jeg ved godt at de både er lige til: fylder meget mindre end en forstærker/AV plus højttaler, at man kan spare både plads og penge ved ikke at føre 10m kabler frem og tilbage, at de lyder ganske ok og at de 'passer i miljøet' og ser ok godt ud når de hænger på en væg men...det er bare ikke min kop tea og ikke noget som nogensinde kommer til at hænge hjemme hos mig - jeg er old school stereo/AV+højttaler tilhænger og heldigvis så giver mit lyd-gear stadig den der 'WOW!'-effekt uanset hvad jeg bruger det til så det er ikke et problem ;-) man kan få så meget (og bedre) lyd for de 10-11.000kr men...- jeg er helt med på hvorfor mange vælger en soundbar frem for det hvad jeg går efter
Af lennon
#311067
allo_ vi er delvis enige. Dog så jeg gerne producenterne gå hele vejen, - og tilbød deres topmodeller som rene monitorer, altså helt uden både højtaler,tuner og fjernbetjening . Bare panel og en slags tilslutningsbox/mediebox. Så ville der formodentligt være et større marked for multi-remotes, - som er løsningen for os med et større set-up. Jeg har logitecs topmodel, som fungerer OK,uden at være perfekt .Alle andre lærbare remotes,som har fulgt med diverse TV ( -også Pana),og AV udstyr har endt ud med,at jeg alligevel sidder med mindst 2 fjerbetjeninger (!). Det gør jeg ikke nu . . Jeg gir Bendix ret i,at B&O’ s løsning er et af markedets bedste, og helt sikkert pengene værd , hvis man bevæger sig den vej .
I et tidligere indlæg nævnte jeg side-by-side sammenligning mellem plasma og OLED. Jeg havde selv set masser af OLED demonstrationer i diverse butikker og messer inden jeg købte. Men den helt store eye-opener for mig var da jeg oplevede OLED i mit eget hjem - og måtte levere den første tilbage pga fejl - og så i en kort periode tilbage på plasmaen. DONT DO THAT - hvis du vil vente til 2021 med at handle . .