Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TheElholm
#310787
Hej alle.

Jeg har kigget i længere tid på et nyt TV, men synes det er svært at finde hoved og hale i, så ville søge herind og få lidt råd af jer. TV'et skal primært bruges til sport, men også TV og film. Budgettet er op mod 6000.

Jeg står mellem disse 2 TV.

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner

et 55' XF9005 som har fået flotte ord med på vejen af Flatpanels.dk og af et par brugere herinde. Det ligger lidt over budgettet, men vil gerne give det, hvis det er mærkbart bedre. Men så skulle lyden tilgengæld være dårlig på den?

Og så denne model: https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-733487/

Jeg kan få den til køpris på 4990, så den er jo mærkbart billigere end Sony tv'et, trods at dens "normale" pris er højere.
Kan se dette også et LED kantoplyst, som vist ikke er så fedt? Samtidig er det QLED som jeg ikke har erfaring indenfor.

Kan i hjælpe mig her?
Senest rettet af TheElholm 28. feb 2020, 13:23, rettet i alt 1 gang.
Af TheElholm
#310796
George1 skrev: 28. feb 2020, 12:53 Du skal holde dig fra Q60 , Q70 har et væsentlig bedre billede og bagbelyst zoneopdelt, ville også vægte Q70 en lille smule over XF 9005 da det er en nyere model og væsentlig hurtigere i smart delen.
Q70 er på bud.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... bREALw_wcB
Tak! Et godt bud. Er ikke Interesseret i at give mere For en bedre smart funktion da jeg allerede har en chromecast Ultra. Så tror det bliver XF9005. Men der var lyden lidt tvivlsom?
Af Supergris
#310803
TheElholm skrev: 28. feb 2020, 13:24
Supergris skrev: 28. feb 2020, 13:12 Hvad henviser overskriften til?
At jeg var i tvivl mellem 2 modeller. Og søgte inspiration hvis andre havde forslag.
Det ser ud til, du har retten overskriften, så den giver mere mening?
Overskriften lød tidligere: "Mellem 2 stole", blot så folk ikke undrer sig, hvorfor jeg lavede mit indlæg...
Af PeterD
#310804
TheElholm skrev: 28. feb 2020, 14:14
George1 skrev: 28. feb 2020, 12:53 Du skal holde dig fra Q60 , Q70 har et væsentlig bedre billede og bagbelyst zoneopdelt, ville også vægte Q70 en lille smule over XF 9005 da det er en nyere model og væsentlig hurtigere i smart delen.
Q70 er på bud.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... bREALw_wcB
Tak! Et godt bud. Er ikke Interesseret i at give mere For en bedre smart funktion da jeg allerede har en chromecast Ultra. Så tror det bliver XF9005. Men der var lyden lidt tvivlsom?
Kan godt forstår du vælger XF90.

Det bedste LCD valg efter OLED.

Ofte har man en tablet i dag. Det gør Smartdelen lidt overflødig.
Af Supergris
#310833
Det er vel en subjektiv vurdering, som jeg ikke mener hører hjemme her.
Samsung er anerkendt for at lave de bedste LCD-TV på markedet, men det er også til en helt anden pris...
Af PeterD
#310838
Supergris skrev: 29. feb 2020, 21:11 Det er vel en subjektiv vurdering, som jeg ikke mener hører hjemme her.
Samsung er anerkendt for at lave de bedste LCD-TV på markedet, men det er også til en helt anden pris...
Bestemt men nu når LCD/QLED og OLED næsten er samme pris, er det svært at anbefale LCD når man får mærkbart mere for pengene hos sidstnævnte.
Af Globulus
#310840
PeterD skrev: 1. mar 2020, 06:30
Supergris skrev: 29. feb 2020, 21:11 Det er vel en subjektiv vurdering, som jeg ikke mener hører hjemme her.
Samsung er anerkendt for at lave de bedste LCD-TV på markedet, men det er også til en helt anden pris...
Bestemt men nu når LCD/QLED og OLED næsten er samme pris, er det svært at anbefale LCD når man får mærkbart mere for pengene hos sidstnævnte.
Måske svært for dig, men ikke nødvendigvis svært for andre.

Vil man have et 75" TV får du et Q75R til 12.999 kr. eller et Q60R til 9.999 kr. mens et 77" C9 koster 29.999 kr. Selv Q90R koster "kun" 21.999 kr. i 75".

Går man ned i 65" får man et Q60R for 6.999 kr. mens Q70R koster 8.999 kr. OLED starter p.t. i 12.999 kr. for den størrelse.

Det forekommer mig, at du/i alene fokuserer på 55" <indsæt OLED model her> vs. 55" Samsung Q90R, men Samsung producerer et bredt sortiment af QLED-modeller og -størrelser, så der er noget til ethvert behov og pengepung. Dette er en væsentlig årsag til, at Samsung formår at sælge flere QLED TV end der sælges OLED - ikke markedsføring alene, som mange gerne vil reducere det til.

https://www.avforums.com/news/samsung-l ... year.17299

Der tales i øvrigt meget om, at LG ikke kan følge med efterspørgslen på OLED-paneler. Det er måske rigtig nok, men jeg synes ikke det er noget man mærker til. Hvis valget af OLED var sådan en no-brainer skulle man tro, at disse modeller var uopdrivelige, men selv til en overkommelig pris på 9.999 kr. er en 55" C9 på lager hos stort set alle butikker.
Af PeterD
#310846
Det er fordi Elgiganten skræmmer kunderne væk med OLED og dets mulige Burn in problemer men undgår at nævne QLED/LCD's problemer med ujævn belysning og at man ikke skal mange grader ud fra centrum af skærmen før billedkvalitwten ændres modsat OLED.

Selvfølgelig er der QLED/LCD til enhver pengepung, men ja. Det tager åbenbart lang tid for LG at skære panelerne ud i mindre størrelser :)

Men mon ikke snart tiden er moden til det?