Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

BIGGERT IS BETTER?

BIGGER
72
38%
BETTER
117
62%
#309656
KONKLUSION:

Tak til jer alle fordi I vil være med.

Det kan hermed konkluderes at det ikke længere her på Flatpanels.dk hedder 'bigger is better'.

Så den officielle anbefaling på Flatpanels.dk er nu:

'BETTER IS BETTER'



------------------------------------------------------------

For 10 år siden, da vi alle skulle vælge om det skulle være et 42" plasma eller et 32" LCD, synes jeg at man her på sitet sagde BIGGER IS BETTER!

- men i dag kan man få LED 75" for 7000,- og OLED 55" for 7000,- og jeg fornemmer at I oftest anbefaler OLED, selv om at dette måtte betyde mindre billede.

Skal film ses på et stort billede, eller et mindre og mere skabt billede?

Hvad er din holdning til dette i dag?
Senest rettet af krøllebølle 11. feb 2020, 18:31, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Af Pede8000
#309658
Til dit scenarie, der foregår for 10 år siden, ville jeg sige 50" plasma og dermed bedre kvalitet.

Altså bigger and better!

Det er altid lidt et trade off, men det optimale er at vælge det største og bedste TV din pengetank kan bære.
75" LCD til 7000,- bobs er ikke optimalt i 2020.

Er lige gået fra 55" til 65" OLED, og det var under alle omstændigheder en god beslutning for mig!
Det er bare lækkert!
Brugeravatar
Af krøllebølle
#309660
tak for svar.

ikke optimalt? selvfølgelig ikke på billede-kvalitet, det er vi alle enige om. Men hvad med OPLEVELSEN?

- vil et 75" der blæser hele stuen op, ikke være en større oplevelse for de fleste, istedet for et skarpt 55"?
Af Gromit
#309662
Det er gørelsen, og ikke størrelsen - som det handler om.
Af Beckham
#309665
Det er jo altid en afvejning af hvor meget du skal gå ned på billedkvaliteten i forhold til at gå op på størrelsen. Synes dog helt at skridtet fra f.eks. 55" til 65" gør en væsentlig forskel. Så stod valget imellem en god 65" lcd og en 55" OLED, så ville jeg vælge 65" lcd.
Brugeravatar
Af bbplayer
#309667
Selvom jeg har et ældre OLED C6 55", så har jeg valgt 75" Sony LCD skærm (8596) som ikke slår min OLED men det gør den på størrelsen på væggen, som jeg har været glad for. Også selvom billede slet ikke giver det super perfekte, så er det sekundært fordi skærmen ikke er primær til film og jeg sidder rimelig skævt for skærmen, og vil gerne kunne se den på 5-8 meters afstand.
#309668
Afstanden skal MED i ligningen!
Hvis du er 6 meter væk fra et 55", så fungerer det bare ikke, hvis du er lidt seriøs med din filmkigning, men der findes ikke en generel formel for, hvor langt du kan gå ned i kvalitet, for at du kan gå op i størrelse; det er noget, der må vurderes i hver enkelt sag.
Budgettet har jo også afgørende betydning.
Mit råd er, at bestemme størrelsen INDEN man går i gang med at kigge på specifikke modeller, hvor der så alligevel kan dukke et ekstraordinært tilbud op, som kan ændre udfaldet i begge retninger, hvis der er tale om et fast budget...
Af George1
#309676
Næ totalt individuelt, men igen hvis du foretrækker at sidde på første række i bio, vil du nok være glad for en 75" på 3 meters afstand, hvis du foretrækker bagerste række, vil et 55" nok være ok.
For mig personeligt hm er lidt til begge sider, ikke nemt at svare endegyldigt på.
#309679
Jeg er til begge dele men vil gerne have et STORT tv
Så derfor er jeg rigtig glad for mit 75" kanon tv.
Går med et par planer om næste tv enten sony XH9505 i 85" eller Sony oled 77" bliver dog nok ikke før i 2021
men hvem ved var lige ved at købe XG9505 i 85" til BF men holdt heldigvis igen Fordyrt at skifte hver 2 år
Brugeravatar
Af hans123
#309683
jordandk skrev: 29. jan 2020, 13:09 Synes den er svær, har pt 65ks7005 og overvejer større tv. Men synes godt nok prisen på fx 77" OLED stadig er for høj til jeg ønsker betale det.
Så her bliver større jo bedre O_O