Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af oko
#308311
Hej - nu OLED har været på banen i et stykke tid, er der flere der har oplevet permanent burnin?
Jeg skal til at købe ny "plasma-erstatning" og vil nok undgå OLED hvis der er stor risiko/erfaringer med permanent burnin, da jeg ser det som et stort irritationsmoment.
Jeg ser primært film og fodbold, og tænker at købe LG' b9, c9 eller Sony's xg95.
Vh
Olavur
Brugeravatar
Af hans123
#308313
Mit LG. B8 har ikke burnin efter et års brug Men det er jo bare min oplevelse.

Du kan finde 1000 vis af indlæg om det.

Så efter burnin og Du skal finde. Men det er meget få der får problemer.
Brugeravatar
Af bbplayer
#308314
Problemet med at spørge til problemet og på nye modeller, er jo du først ved om de har rettet det om et par år.. Så på C8 ved vi lidt mere i 2021, og C9 så hører du lidt mere om det i 2022, hvis du har tid til at vente.

Det vil være svært at basere ens erfaringer på de tidligere modeller, hvis nu LG har ændret noget som mindsker eller direkte forbedrer det, som man ikke ved om er sket.
Af oko
#308317
Hej - en af firmaets kunder købte et LG C7 og fik burnin efter 3 uger, så jo, det kan forekomme relativt hurtigt. Skærmen blev sat til visning af grafik.
De kørte burnin "forebygningsprogrammet" flere gange uden mærkbar ændring.
Vi skiftede den ud med en Dell C5519Q og denne har klaret samme opgave i over 1 år uden burnin.
Af lennon
#308319
Mit OLED fylder snart 2 år. Har ingen hensyn taget overhovedet. Ser primært fodbold og film,samt YouTube. Ingen tegn på burn-in overhovedet .

Nogle få har oplevet det - mange paranoide ikke OLED ejere råber op om det - men heldigvis har de allerfleste OLED ejere aldrig set skyggen af burnin . .
Af oko
#308322
Ok, tak for info.
Det var bare fordi jeg selv havde været ude for problemet, men som sagt, pga. visning af grafik, og ikke rigtige levende billeder.
Af bromberg
#308326
Min påstand er at burn in ikke alene er brugsmønster.
Netop fordi nogle får det relativt hurtigt og uden et statist brug OG med rette forholdsregler overholdt.

Med det sagt så har jeg selv haft 4 oled tv og mit b6 som vel er 4 år gammelt kører stadig hos svigerforældrene der ofte ser TV2 news, som tit blir beskyldt for at være kilde til burn in.
Mine forældre har et c7, som også har nogle år på bagen.
Jeg selv har nu et c8 som jeg bruger uden nogle hensyn. Playstation, streaming og film. Ingen af dem har burn in.
JEG er ikke det mindste nervøs for burn in, men ville dog nok stadig gå uden om oled, hvis jeg kun skulle bruge skærmen til stillbilleder
Af JensF
#308332
Du skriver selv plasma-erstatning. Har du burn-in på dit nuværende plasma? Hvis ikke, så skal du heller ikke frygte det på OLED.

Jeg kender ikke nogen i den virkelige verden som har fået burn-in, men søg på forum og du skal finde rigeligt med eksempler.
Brugeravatar
Af Pede8000
#308336
Ved almindeligt blandet brug burde der ikke være den store fare.
Jeg kører på andet år uden burn in.

Som du skriver, bør man nok ikke benytte en OLED til statisk grafik.
Tror ikke det vil egne sig til afgangstavle på en banegård!! ::l
Af oko
#308339
Vi valgte først OLED pga. minimal risiko for reflektion.
Nej, mit 42" plasma kører stadugvæk uden burnin. Men nu efter 10 år er lyden forsvundet, så nu skal det skiftes.
Min tv placering gør at jeg er i tvivl imellem 49" eller 55".
Af Mike dk
#308351
Vores godt 2 år gamle LG oled tv har fornylig fået burn in ved ganske almindeligt tv forbrug. Har talt med LG som er ligeglade, selv om det er et tv til 21000 kr. (på tilbud).
Køber aldrig oled tv mere.
Af DanishBacon
#308371
Mike dk skrev: 4. jan 2020, 13:44 Vores godt 2 år gamle LG oled tv har fornylig fået burn in ved ganske almindeligt tv forbrug. Har talt med LG som er ligeglade, selv om det er et tv til 21000 kr. (på tilbud).
Køber aldrig oled tv mere.
Har i fået et kanallogo i hjørnet, eller hvor ser i det?

Jeg har med alm. TV brug i 1,5år ikke fået noget på mit C8 65”.
Af Korreborg
#308375
Er også interesseret i hvad alm brug dækker over. Og om det er noget man ser når man ser tv. Eller noget man kan skimte på en 100% rød baggrund.

Burn in er vel i princippet en forkert betegnelse, da det vel er burn out. OLED Taber lysstyrke ved brug. Og hvis den samme pixel viser den samme farve i længere tid, så brænder den hurtigere ud end de resterende pixel.
Af HrJensen1
#308376
Mike dk skrev: 4. jan 2020, 13:44 Vores godt 2 år gamle LG oled tv....
Hvad er din definition af godt 2 år? Producenter har en definition som hedder præcis 2 år, og er det 2 år og en dag, har de ret til at afvise dig, men der kan nogle gange være lidt fleksibilitet hvis det er tilfældet.

Er det 2 år og 1 måned, ja så er løbet kørt. For øvrigt heller ikke anderledes end som ved alle andre slags produkter.

Du kan heller ikke klage over at lakken på din bil er skinner helt så meget som da du købte bilen for 2 år siden. Eller at hårene på bundmåtten er lidt flade, der hvor du har sat med fødderne.... Ting bliver slidt, og garanti er til for at sikre kunden mod fejl på produktet, når det er kommet ud af fabrikken eller umiddelbart derefter. Og 2 år + er ikke umiddelbart derefter