Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#309107
Præcis ! Jamen der er forskellen at finde i indstillingen OLED-LYS og gamma indstillingen.

Når du så indstiller dem hver i især vil forskellen være på OLED LYS (som også er den eneste indstilling der faktisk kan justeres efter behov) og gamma, ved en decideret kalibrering hvor der kommer en måler på skærmen, så er der også forskel på hvidbalance og CMS (farvestyringssystem system)

Så et eksempel kunne være:

Ekspert Mørk:
OLED LYS: 35
Gamma: 2.4 eller BT. 1886

Ekspert Lys:
OLED LYS: 80
Gamma: 2.2

Og begge to bør have kontrast på 85 og lysstyrke på 50.

De øvrige indstillinger skal være de samme, men mindre der som sagt kommer en måler på skærmen.
#309133
Jamen selv tak og god weekend !

Og lille en sidenote til hvorfor jeg altid er skeptisk overfor alt hvad Power laver af kalibreringer:

Billedet viser en kalibrerings rapport fra Power og så nogle “før” målinger jeg lavede på samme “kalibrerede” skærm.
Vedhæftede filer
621BFF08-73AF-46E5-87E6-E41B4D1882F7.jpeg
621BFF08-73AF-46E5-87E6-E41B4D1882F7.jpeg (945.82 KiB) Vist 2089 gange
Af Supergris
#309139
Er det korrekt forstået, at din "Før-kalibrering", burde være identisk med deres "Efter-kalibrering", hvilket laaangt fra er tilfældet?
Din "Før-kalibrering" ser helt og aldeles forkert ud! :(
Af Supergris
#309141
Hvordan kan det så forklares, de kommer frem til nogle kalibreringskurver, der ser rigtig fornuftige ud, men som i praksis viser sig, at være helt ved siden af?
#309142
De to charts der vises herover kan næsten ikke være fra samme profil, men jeg skal ikke kunne sige hvordan fejlen er sket hos Power. Men mht gråtone-skalaen, så kan du sagtens kalibrere den helt perfekt og stå med et billede der er fuldstændigt forfærdelig. Målingen af sort er ikke følsom nok til, at den fanger det hvis sortniveauet er blevet hævet, så du vil aldrig fange hvis du har skruet på noget, der ødelægger sortniveauet.
Af Supergris
#309143
Spændende, men stort område, der vist kræver en god portion erfaring, da man ellers hurtigt kan komme på afveje, så er det jo godt, man kan betale sig fra det...
#309157
Det er Ekspert Lys profilen, der var lavet ændringer i 2 punkts hvidbalance og det var det, indstillingen "hele farveskalaen" var sat til "Bred" derfor farverne trækkes ud i DCI farverummet.

Det var kun lavet på HDMI 1.

Så den rapport der var sat udenpå kassen, den passede ihvertfald ikke !

Jeg har endnu til gode at se de rent faktisk laver en fuld omgang AutoCal med SDR-HDR10 og Dolby Vision, selvom de ellers skriver det:

https://www.power.dk/power-support/klar ... /?q=kalibr

De kalder det "True HDR kalibrering" og ja så laver de ifølge dem selv også en masse opsætning, blandt af bluetooth og Wifi (hvordan gør man lige det ude i butikken ?!)
#309170
Du parrer TVet med alt hvad der er på lager af BT hardware og håber kunden køber noget af det... Det er helt klart ikke en person med viden om, hvad der skal sættes op, som har skrevet teksten...