Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#307590
Hej med jer

Jeg erhvervede mig for nyligt et 55” C9. Det er et fantastisk fjernsyn og de små usikkerheder jeg havde omkring OLED, er gjort til skamme.
Der er dog et område hvor jeg er i tvivl, og det er HDR. Jeg er i tvivl om, om jeg ser det rigtige. Jeg kan se, at lysstærke områder er meget skarpe og at farverne sprudler. Det mørke er dog, meget mørkt og jeg synes detaljerne forsvinder i skyggerne. Jeg kan nogen gange være i tvivl, om det er black crush eller om jeg skal vende mig til OLEDs ægte sort.

Jeg har ikke ændret i HDR out of the box settings andet end ændre fra Warm 2 til 1. Der findes, i det hele taget ikke meget om HDR indstillinger derude, nok med god grund.

Mit første spørgsmål må være – har i en HDR scene, i tager frem når i skal vise hvad HDR kan? Det kunne være sjovt, at prøve sådan en af på mit fjernsyn. Gerne en med mørke, selvfølgelig.

Og mit andet – har i ændret i HDR indstillingerne?

Min HDR er erfaring kommer fra streaming af The Crown, Good Omens, diverse YouTube HDR scener samt 4K blu-ray af Ant Man and The Wasp.
Jeg synes også jeg kan læse mig til, at man er meget afhængig af, hvor godt HDR er implanteret i kildematerialet.

Glæder mig til at høre, om i har noget godt input eller bare jeres egne oplevelser :)
#307593
Der findes ægte og opskaleret 4K film derude:
https://4kmedia.org/real-or-fake-4k/

Jeg synes de nyeste Star Wars film og Ready Player One er noget af det bedste HDR materiale. Planet Earth II serien ser også helt fantastisk ud, især optagelserne i by om natten. *edit* Og Bladerunner, både den nye og gamle ;)

Jeg har brugt HDR settings herinde fra, og så justeret lyset lidt som det passer mig (Philips OLED). Du kan altid få det kalibreret hvis du vil betale?

Mht. youtube er det ikke sikkert det er HDR du ser. Jeg er ikke lige klar over om det fungerer på LG, men på android TV kan det kun køre via chromecast ultra.
#307596
Tak for kommentarerne :)

Mange tak for linket, det vil jeg helt sikkert tjekke ud. Jeg har Planet Earth II på vej i posten. Jeg melder tilbage hvad jeg synes om den.

Jeg vil gerne undlade og betale, men på den anden side lyder det spændende. Har i gode erfaringer?

På mit LG kommer der et lille HDR eller Dolby Vison logo op i højre hjørne når den slår det til. Det sker også på Youtube, som jeg forøvrigt kører på den indbyggede app. (Min receiver har ikke HDR passthrough hvor min Chromecast Ultra sidder).

Ang. profiler bruger jeg Biograf Hjem, som den hedder på LG. Den er lidt lysere end Biograf, men dog stadig meget mørk (håber jeg har termer rigtig).
#307649
Der er virkelig mange udgivelser, som bruger HDR forkert, hvilket ofte resulterer i, at billedet bliver alt for mørkt. Hvis man ikke udnytter HDR-spændet, men reelt set blot putter SDR i en HDR-container, så vil resultatet ofte ende i noget, hvor skyggedetaljerne er helt smadrede og billedet fremstår alt for mørkt.
#307657
Torben Rasmussen skrev:Der er virkelig mange udgivelser, som bruger HDR forkert, hvilket ofte resulterer i, at billedet bliver alt for mørkt. Hvis man ikke udnytter HDR-spændet, men reelt set blot putter SDR i en HDR-container, så vil resultatet ofte ende i noget, hvor skyggedetaljerne er helt smadrede og billedet fremstår alt for mørkt.
Det er nok det er der min pointe. At jeg usikker på hvad der op og ned og det er meget svært at sammenligne.
Men nu vil jeg da hvert fald tjekke Ridiculous 6 ud, tak og hvis i har flere bud, så kan jeg blive klogere og jeg vender gerne tilbage :)

Ang. indstillingerne til HDR - kender i nogen der har publiceret nogen HDR indstillinger? Det fleste review sites siger "Out of the box" inklusiv Flatpanels test. Jeg har heller ikke kunne finde noget på nogen forums. Og det er muligvis fordi det ikke bliver bedre end out of the box.
#308692
Jeg har nu fået set en del mere HDR indhold. Konklusionen fra min side, må være, at det virkelig kommer an på indholdet, som nogen af jer også var inde på. Man skal altså ikke bare stole blindt på HRD/DV logoet og tænke det er det bedste af det bedste (skal man nogensinde det?).
Hvis andre vil prøve det selv, har jeg set det, som er foreslået, altså 6 Underground, Planet Earth II (sindssyg flot) og Bladerunner. Bladerunner har mange mørke scener, men detaljerne er bevaret.
Så, kort sagt. Alt er godt på mit C9 :)