Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af aalb1970
#305244
Overvejer at købe et LG C9 bl.a. pga. eARC funktionen og vil derfor høre om nogen kan svare på følgende:

Kan man sende lyden via eARC til en receiver uden samtidig at aktivere Simplink (HDMI-CEC)? Teoretisk bør det være muligt, men jeg kender ikke LG's implementering.

Når jeg spørger, er det fordi ARC jo kræver at Simplink, men min erfaring med mit nuværende LG B7V er, at det ganske ofte giver problemer med Lipsync for enheder der loopes gennem tv'et til en receiver.
Af aalb1970
#305393
Fandt selv svaret i et andet forum.

Simplink (HDMI-CEC) skal være aktiveret for bedst kompatibilitet.

Fandt en dedikeret tråd på AVS-forums om emnet:
https://www.avsforum.com/forum/40-oled- ... hread.html

Til de interesserede:
- LG understøtter modsat Sonys 2019 tv p.t. ikke PCM 5.1 og 7.1 over eARC. Bliver først tilføjet i Q2 2020.
- Mange lidt ældre receivere er ikke kompatible med LG's eARC implemetering. Det gælder bl.a. flere af Denons og Marantz' 2017 og 2018 receivere.
- eARC giver stadig problemer med lipsync, f.eks. kombinationen Xbox One + Dolby Atmos. Skyldes sandsynligvis den ekstra forsinkelse der opstår, når tv'et transcoder PCM signalet fra Xbox'en, inden det sendes videre til receiver eller soundbar. Ikke som sådan en LG fejl, da lipsync correction ikke gælder PCM signaler.
#305398
aalb1970 skrev:Fandt selv svaret i et andet forum.

Simplink (HDMI-CEC) skal være aktiveret for bedst kompatibilitet.

Fandt en dedikeret tråd på AVS-forums om emnet:
https://www.avsforum.com/forum/40-oled- ... hread.html

Til de interesserede:
- LG understøtter modsat Sonys 2019 tv p.t. ikke PCM 5.1 og 7.1 over eARC. Bliver først tilføjet i Q2 2020.
- Mange lidt ældre receivere er ikke kompatible med LG's eARC implemetering. Det gælder bl.a. flere af Denons og Marantz' 2017 og 2018 receivere.
- eARC giver stadig problemer med lipsync, f.eks. kombinationen Xbox One + Dolby Atmos. Skyldes sandsynligvis den ekstra forsinkelse der opstår, når tv'et transcoder PCM signalet fra Xbox'en, inden det sendes videre til receiver eller soundbar. Ikke som sådan en LG fejl, da lipsync correction ikke gælder PCM signaler.

Jeg synes da godt nok det er ringe hvis et LG tv ikke virker sammen en kvalitet forstærker fra bla Denon og Marantz der kun er max 2 år gamle :s
Af aalb1970
#305413
barslund69 skrev: Jeg synes da godt nok det er ringe hvis et LG tv ikke virker sammen en kvalitet forstærker fra bla Denon og Marantz der kun er max 2 år gamle :s
Ja, det er ret bekymrende. Jeg skal ikke kunne sige, om det er et LG problem, eller om det skyldes, at HDMI 2.1 ikke er helt færdigudviklet.

Om ikke andet har denne viden fået mig til at holde igen med at opgradere lige foreløbig.
Brugeravatar
Af bbplayer
#305414
aalb1970 skrev:Ja, det er ret bekymrende. Jeg skal ikke kunne sige, om det er et LG problem, eller om det skyldes, at HDMI 2.1 ikke er helt færdigudviklet.
Tror du ikke mere at specs er på plads men producenterne har været lidt hurtige ude og implementere hvad de tror er det endelige produkt.

Vi har jo set Ultra High speed kabler før HDMI 2.1 specs var på plads, så kan man jo tænke at nogle producenter har været lige hurtige nok.
Som jeg skrev med nye bokse med HDMI2.1 support, så er det måske heller ikke korrekt implementeret som du mener.

Om man så skal tøve og vente og se tiden an, det er jo en personlig præference . Vi har da set Samsung gå ud og opdatere firmware med HDMI2.1 support synes jeg og have læst.
Vi kan da håbe at ny firmware på LG TV også kan afhjælpe forhastet beslutninger og rette op på hdmi2.1 forskelle som du mener eksisterer.
Af aalb1970
#305423
Jo, noget er forklaringen er sikkert også, at LG er de første med fuld HDMI 2.1 support. Det vil altid resultere i visse "børnesygdomme".

Dog mener jeg, at det er en ret stor mangel, at eARC ikke kan lave lipsync correction på PCM signaler. Det vil i mange tilfælde gøre det umuligt at undgå lipsync problemer, f.eks. med Atmos i spil fra en Xbox One. Det var derfor jeg skrev, at HDMI 2.1 ikke er færdigudviklet.

Ift. Samsung er det mig bekendt kun deres 8K tv der understøtter HDMI 2.1. Deres 4K QLED tv understøtter ikke HDMI 2.1. De understøtter dog ALLM og Freesync, men kun via det "gamle" HDMI 2.0b interface.