Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#308798
Swingking skrev: 10. jan 2020, 11:59 Hej
Tak for din mail.
Vi beklager at der har vært fejl på DR’s HbbTV. Det burde være i orden nu.
Hvis det endnu ikke virker så vil vi meget gerne vide modelnr. på dit tv. Du kan prøve med nedenstående vejledning, om det virker på dit tv.

Du skal gøre følgende:

1. Gå ind på DR2-kanalen.
2. Vent til logoet kommer frem nede i højre hjørne.
3. Tryk på den røde knap.
4. Når DR-siden er åbnet, trykker du på den gule knap.
5. Nu skulle du gerne være inde på den normale HbbTV side.

Dette skal du gøre hver gang indtil problemet er løst.

Venlig hilsen

Lene Jensen
Fagkonsulent
DR Licens og Programservice


Det har hjulpet lidt men vi først testet det i går.. og det så vi DRTV i mellem kl 20.30 til kl 22.00 det var det stadigvæk mange udfald desværre .. måske er de ikke gearet nok i den sende tid ... Det tænker jeg i hverfal...
Tak Swingking for denne melding om udfald m.v., men især tak for at du gengiver DR's Lene Jensens udsagn, som jeg går ud fra er kommet i en mail.

Med hensyn til hbbtv modtagelse hos os kan jeg oplyse, at det kører helt fint og uden udfald på den gamle måde via Ultra, også i går aftes, hvor vi streamede tre "udsendelser" mellem 20 og 22.

Vores smart TV er stadig: Grundig TV 48 VLE 5430 BP på en stueantenne og internettet.

Lene Jensens udsagn om "fejl på DR’s HbbTV. Det burde være i orden nu." holder jo ikke i virkeligheden.

Vi er mange smart TV ejere, som har problemer med det nye DRTV og kun får en hvid skærm. Vi er sikkert næsten lige så mange, som har problemer med ændringerne DR lavede i efteråret 2017, som f.eks. udfordringen jeg beskrev her:
viewtopic.php?p=265081#p265081
Der har aldrig været nogen fornuftig reaktion endsige forklaring på, hvorfor disse udmærkede apparater ikke længere fungerer korrekt på hbbtv.

Indtil jeg så swingkings indlæg var jeg ikke klar over at DR nu har ændret DR2 signalet, sådan at vi også der kan tilgå den gode gamle version af DRTV via hbbtv, hvor vi kan bruge fjernbetjeningens farvede knapper i forbindelse med navigationen.

Hvorfor vi skal have informationerne den vej og ikke på forsiden af DR's hjemmeside, forstår jeg ikke, for jeg kigger ikke hver dag på denne side:
https://dr.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1795/ ,
hvor jeg nu kan konstatere at DR ved en rettelse i går har oplyst om at DR2 nu bærer signalet/informationen (eller hvad det ellers måtte være, for det har vi lægfolk ikke forstand på), om at tilgå drtv på den gamle måde, når vi trykker på fjernbetjeningens røde knap. Den nye melding rejser straks nogle spørgsmål, bl.a.: Betyder det så, at der ikke længere er planer om at lægge det på Ramasjang fra den 2. februar? Får vi lov til at beholde den gamle version i flere år, eller er det kun en stakket frist? som jeg spurgte om sidst i et tidligere indlæg:
viewtopic.php?p=308154#p308154 .

Jeg synes at DR bør informere bedre om disse forhold. Det kunne gøres med en smule tekst, med henvisning til hjemmesiden, på ultra kanalen ovenpå det, der kører i øjeblikket.

Jeg kan fortsat kontaktes på gmail.com , hvis der skulle være interesse for at udveksle synspunkter m.v.
#308844
Jeg sidder her og er ved at rive håret af mig selv. Mit Samsung model 2015 chrasher når jeg åbner drtv via rød knap. Jeg kommer ind på forsiden med det samme, men skal jeg afspille noget, starter programmet for derefter at lukke drtv ned efter 3 sek. Og så er der bare sort skærm på alle kanaler ( dog med lyd). Det eneste jeg derefter kan gøre er at afbryde strømmen til tv, før jeg kan se tv igen. Jeg har prøvet alt, og prøvet at starte op på alle DR kanaler uden held. Jeg har også prøvet at nulstille tv totalt, men også uden held. Er der andre der sidder med det samme problem?
#308862
Hurra! Endelig noget der faktisk virker. På DR2 kan jeg nu langt om længe tilgå (det gamle) HbbTV på mit LG 49-UF772V-ZP (2015/2016).

Så håber jeg bare at det gamle HbbTV bevares her længere end bare et kort stykke tid.


Jimboo skrev: 12. jan 2020, 00:21 Jeg sidder her og er ved at rive håret af mig selv. Mit Samsung model 2015 chrasher når jeg åbner drtv via rød knap. Jeg kommer ind på forsiden med det samme, men skal jeg afspille noget, starter programmet for derefter at lukke drtv ned efter 3 sek. Og så er der bare sort skærm på alle kanaler ( dog med lyd). Det eneste jeg derefter kan gøre er at afbryde strømmen til tv, før jeg kan se tv igen. Jeg har prøvet alt, og prøvet at starte op på alle DR kanaler uden held. Jeg har også prøvet at nulstille tv totalt, men også uden held. Er der andre der sidder med det samme problem?
Har du prøvet på DR2 efter fredag hvor DR tilsyneladende har fået lavet signalet om på den kanal så det er det gamle HbbTV der serveres på den kanal? Hvis ikke, så prøv at se om det virker. Mit fjernsyn er ikke Samsung og har aldrig crashet af det, men det har ikke virket før denne seneste opdatering.
#308865
Ja her kører det desværre stadigvæk meget dårligt har prøvet alt efterhånden uden held overhovedet desværre.. der kommer udfald og den stopper og starter hele tiden...

Har prøvet at kører tv med direkte og trådløs internetadgang samt med en anden stue antenne lige meget hvad så kommer der udfald efter ca 15 til 20 min afspilning uden problemer med udfald overhovedet... Det er meget mærkeligt syntes jeg.

Netflix og TV2 Play køre uden udfald helt tiden har lige set en film på 2 timer uden problemer overhovedet.... Så det er kun på DRTV der er et eller andet galt med os os.....

Har i nogle forslag om hvad det kunne være galt her hos os ? på forhånd tak...
#308866
Jeg var vist også lige hurtig nok til at dømme problem løst. Godt nok virker selve HbbTV’en, men afspilningen er stadig som Swingking beskriver.

Med lidt tid til buffering kan den afspille i ca. 5–10 minutter uden problemer, men så går det galt igen, og derefter stopper den hvert ca. 10.–15. sekund.

Det lader til at forbindelsen til DR’s servere er så begrænset at den maksimale downloadhastighed til streaming er lige under det den faktiske afspilningshastighed kræver, så hvis man vil se et program på en time, skal man lade den stå og bufferhente i lige godt en time først.

(Hvis den da overhovedet bufferhenter så meget – jeg har indtil videre ikke haft tålmodighed til mere end små ti minutter.)
#308869
Jeg bor på Nørrebro, så det er næppe noget geografisk. Andre streamingapps virker også fint her, og jeg har lige streamet fra DR’s iPhone-app uden noget hakkeri også, så det lader til specifikt at være HbbTV-forbindelsen der enten er fejlbehæftet eller (af uvisse årsager) bliver throttlet.
#308881
Jeg bor i København, tæt på krydset Lyngbyvej/Tuborgvej. Vi har den billigste YouSee adsl internetforbindelse og antennen er en simpel stueantenne.
Vi streamer fint via hbbtv fra DR's Ultra kanal og siden den 9. januar også fra DR2 - vi har ingen problemer med hakkeri.
Dette beskrev jeg også i dette indlæg i fredags:
viewtopic.php?p=308798#p308798
i de allerførste linier.
Derudover tillod jeg mig at ytre mig om bl.a. kvaliteten af informationen fra DR omkring hbbtv problemerne for os med almindelige og ikke helt nye smart TV, og foreslog at der lægges f.eks. et banner med tekst ud på de kanaler, som nu ikke har andet end en videosløjfe kørende.
Det ville være nemmere tilgængeligt end den vedhæftede side, som iøvrigt nu kun taler om at hbbtv tilgås fra DR2.
Det undrer mig at jeg ikke er blevet kontaktet af DR eller andre, som burde være interesseret i, hvad der foregår, således at der kan foretages noget konstruktivt i stedet for at fægte så spredt, som vi gør.
.......... gmail.com
Vedhæftede filer
2020-01-10.png
2020-01-10.png (127.6 KiB) Vist 3213 gange
#309125
Aarhusområdet. Stofa kabel tv. LG b7v 65 tv. Dr hub tv virker, men ikke for alt. Fx udsendelsen om “georg soros”.
Hov, desværre dit tv understøtter ikke dette format - står der. Hvorfor? Det virker heller ikke via DR2, rød, gul knap. Virker kun via dr.dk web. Nogen af jer der gider prøve om det virker hos jer? Eller ved hvad årsagen er
#309129
Som det kan ses af vedhæftede foto kan vi hos os heller ikke se "georg soros". Det er tilsyneladende noget med nogle utidssvarende rettigheder, som gør at vi ikke har lov til at se det direkte fra hbbtv, men vi kan få lov at se det på fladskærmen via chromecast fra telefoner m.v.

Det er forsøgt forklaret på DR hjemmesiden, som det fremgår af vedhæftede skærmprint, men der er tilsyneladende ingen, som har forsøgt at gøre noget ved det absurde i at fastholde disse DRM baserede i en tid, hvor vi bliver bedt om at udnytte ressourcerne bedre.

Et smart TV med open source programmel m.v. er en ressource, som bør kunne anvendes i mange år uden tilkøb af andet udstyr, og derfor bør fabrikanterne pålægges at opdatere udstyret sådan at det kan virke så optimalt som muligt, også når der kommer små ændringer i f.eks. hbb sammenhæng.

Ved at søge på drm og hbbtv fandt jeg en hjemmeside, hvor jeg får det indtryk at hbbtv organisationen:
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1540802873
har gjort sit til at motivere fabrikanterne til at få tingene til at hænge bedre sammen:
https://www.hbbtv.org/wp-content/upload ... lained.pdf
så hvorfor sker der ikke noget? Og hvorfor er DR ikke med i og forpligtiget af organisationen?

Nu hvor jeg er igang vedhæftes fotos fra mine forsøg på at se filmen "kun en pige" via hbbtv i begyndelsen af januar. "drengene fra sankt petri" og "vores livs ferie" kørte udmærket, så hvorfor fik jeg "undefined" kassen efter at loading cirklen kørte nogen tid?
Jeg kender udmærket "undefined kassen" fra denne gamle sag:
viewtopic.php?p=265081#p265081 , som stadig er åben og åbenbart uden interesse hos såvel Philips som DR, men når kassen kommer i forbindelse med denne film, er det vel en ny variant af "undefined"?
Er der nogen som har oplevet noget tilsvarende?
Vedhæftede filer
WP_20200104_18_34_35_Pro.jpg
WP_20200104_18_34_35_Pro.jpg (1.57 MiB) Vist 3162 gange
WP_20200104_18_27_10_Pro.jpg
WP_20200104_18_27_10_Pro.jpg (1.98 MiB) Vist 3162 gange
WP_20200118_12_57_06_Pro.jpg
WP_20200118_12_57_06_Pro.jpg (2.09 MiB) Vist 3162 gange
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13