Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#304821
Hej Eksperter!

Jeg sidder og tæller dagene til BF, hvor jeg skal sidde her og følge med i BF-artiklen, så jeg kan få et smadder godt tilbud på et 75” tv til omkring 10-12.000kr.

Jeg har to spørgsmål, som jeg godt kunne tænke mig svar på, inden jeg står ude i butikken:

1) giver det mening at få power/elgiganten/hi-fi til at kalibrere et TV? Jeg er blevet ret usikker på om jeg synes det er pengene værd efter at have læst følgende tråd: viewtopic.php?f=2&t=48074&view=unread

1.1) hvad er alternativerne til deres kalibrering?

2) er det en dum ide selv at montere et 75” tv? Jeg har mulighed for bare at hænge et beslag op sammen med min bror, og så sammen løfte tv’et på beslaget, men jeg tænker på om der er noget man skal være opmærksom på? Det er jo trods alt en lidt stor størrelse.

Mvh :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#304822
1) Jeg mener ikke du skal bruge pengene på det, måske vil andre synes andet, grundlaget er power nok ikke lægger mere i det, end du egentlig kan gøre selv hvis du gider.
Måske kan power gøre det lidt bedre end elgiganten, det mener forum ejerne vistnok også her men betal ikke mere end 499,- eller gratis for det, som er til forhandling.

2) Et korrekt ophæng, så er 4 hænder klart det som skal til, det var det som virkede her. Min 75" kom op og sidder rigtig fint idag, og det er bare perfekt.
#304824
bbplayer skrev:1) Jeg mener ikke du skal bruge pengene på det, måske vil andre synes andet, grundlaget er power nok ikke lægger mere i det, end du egentlig kan gøre selv hvis du gider.
Måske kan power gøre det lidt bedre end elgiganten, det mener forum ejerne vistnok også her men betal ikke mere end 499,- eller gratis for det, som er til forhandling.

2) Et korrekt ophæng, så er 4 hænder klart det som skal til, det var det som virkede her. Min 75" kom op og sidder rigtig fint idag, og det er bare perfekt.
Hej Bbplayer. Tak for dit svar.
Har du et godt bud på et ophæng, eller afhænger det af hvilke TV jeg ender med at købe?
Brugeravatar
Af bbplayer
#304825
Nej, desværre, det har jeg ikke erfaringen med :) Så der smider jeg forhåbentlig bolden over til en anden flink flatpanels bruger som kan hjælpe.

Jeg vidste mit gamle var til vægt over 40kg, så var det fint med mig, og så fik det 2 ekstra rawplugs oveni. og så trak jeg voldsomt i den med 100kg+ træk, ingen revner i væggen derefter. Mit tv er vistnok 37-40kg sidst jeg checkede. Det var min pegepind på beslag.
Så slå dit nye tv op, og se på vægt, så kan du så se på tykkelse og hvad du vil give for de mindre cm mellem væg og tv, hvis man kan det. Samsung har vist nogle fine flade ophængs løsninger, så der ingen luft er mellem tv/væg :) Så skal du bare vælge Samsung.
#304826
bbplayer skrev:Nej, desværre, det har jeg ikke erfaringen med :) Så der smider jeg forhåbentlig bolden over til en anden flink flatpanels bruger som kan hjælpe.

Jeg vidste mit gamle var til vægt over 40kg, så var det fint med mig, og så fik det 2 ekstra rawplugs oveni. og så trak jeg voldsomt i den med 100kg+ træk, ingen revner i væggen derefter. Mit tv er vistnok 37-40kg sidst jeg checkede. Det var min pegepind på beslag.
Så slå dit nye tv op, og se på vægt, så kan du så se på tykkelse og hvad du vil give for de mindre cm mellem væg og tv, hvis man kan det. Samsung har vist nogle fine flade ophængs løsninger, så der ingen luft er mellem tv/væg :) Så skal du bare vælge Samsung.

Mage tak for svar!! :)
Af marengsen
#304850
Jeg købte dette beslag til mit 75" Panasonic FX780E forlidt over en uge siden (Power tilbud = 9999kr).. det er altså et TV på 54kg - konen gav en hånd med at løfte og det var ikke noget problem!

Men, der er alt hvad du skal bruge til opsætning (skruer, plugs) i forskellige størrelser. Vær dog opmærksom på om det lille vaterpas der følger med, måske ikke er helt nøjagtigt. Jeg har selv et digitalt vaterpas til kontrol, og der var noget forskel.

Det eneste du selv skal finde er din boremaskine og en støvsuger. Jeg valgte at bruge de "franske skruer", som følger med. Dem kan du spænde hårdere med en svensknøgle end f.eks. en stjerne-skruetrækker.

https://www.avxperten.dk/vaegbeslag-42- ... -100tm.asp

TV er cirka 3 cm fra væggen fordi det er et "slim" beslag, og fordi HDMI stikkene ikke peger ind mod væggen bag på TV'et men ligger langs med bagsiden.

Ang. kalibrering, så valgte jeg at følge guidelines fra nettet og ellers har jeg brugt mange dage på hele tiden at lære indstillingerne at kende både i SDR og HDR, profiler, lysstyrker, gamma, IRE-værdier, sortniveau og meget andet.. det kan man bruge rigtig meget tid på, indtil man selv synes det virker rigtigt. Sidst på denne måned vil en kollega komme forbi og "checke" hvor nøjagtigt det er blevet med hans kalibreringsudstyr (tror nu ikke det ændrer noget, jeg føler selv jeg har ramt rigtigt hehe) =)

Streamer du fra Apple TV 4K skal du måske være opmærksom på at sætte "HDMI RBG" til "Lav" og dit TV til "High".. det er meget forenklet forklaret, men jeg har ikke lige linket fra engelsk forum ved hånden. Men det gav stor forskel i sorte nuancer for mit vedkommende i stedet for at køre med standard "HDMI YcbCr" som vist nok er standard! - og ellers Apple TV brugerfladen (apps m.v.) i SDR-mode og ikke HDR (Som TV nok selv vil anbefale når den registrerer dit nye TV). Vær også opmærksom på at Apple TV 4K ikke kører Youtube i 4K HDR, desværre..

Held og lykke!
Senest rettet af marengsen 6. nov 2019, 12:45, rettet i alt 1 gang.
#304862
marengsen skrev:Jeg købte dette beslag til mit 75" Panasonic FX780E forlidt over en uge siden (Power tilbud = 9999kr).. det er altså et TV på 54kg - konen gav en hånd med at løfte og det var ikke noget problem!

Men, der er alt hvad du skal bruge til opsætning (skruer, plugs) i forskellige størrelser. Vær dog opmærksom på om det lille vaterpas der følger med, måske ikke er helt nøjagtigt. Jeg har selv et digitalt vaterpas til kontrol, og der var noget forskel.

Det eneste du selv skal finde er din boremaskine og en støvsuger. Jeg valgte at bruge de "franske skruer", som følger med. Dem kan du spænde hårdere med en svensknøgle end f.eks. en stjerne-skruetrækker.

https://www.avxperten.dk/vaegbeslag-42- ... -100tm.asp

TV er cirka 3 cm fra væggen fordi det er et "slim" beslag, og fordi HDMI stikkene ikke peger ind mod væggen bag på TV'et men ligger langs med bagsiden.

Ang. kalibrering, så valgte jeg at følge guidelines fra nettet og ellers har jeg brugt mange dage på hele tiden at lære indstillingerne at kende både i SDR og HDR, profiler, lysstyrker, gamma, IRE-værdier, sortniveau og meget andet.. det kan man bruge rigtig meget tid på, indtil man selv synes det virker rigtigt. Sidst på denne måned vil en kollega komme forbi og "checke" hvor nøjagtigt det er blevet med hans kalibreringsudstyr (tror nu ikke det ændrer noget, jeg føler selv jeg har ramt rigtigt hehe) =)

Streamer du fra Apple TV 4K skal du måske være opmærksom på at sætte "HDMI RBG" til "Lav" og dit TV til "High".. det er meget forenklet forklaret, men jeg har ikke lige linket fra engelsk forum ved hånden. Men det gav stor forskel i sorte nuancer for mit vedkommende i stedet for at køre med standard "HDMI YcbCr" som vist nok er standard! - og ellers Apple TV i SDR og ikke HDR. Vær også opmærksom på at Apple TV 4K ikke kører Youtube i 4K HDR, desværre..

Held og lykke!
Hej Marengsen. Mange tak for dit svar!