Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MMM
#304120
Hej.

Jeg er på udkig efter et nyt 65" TV og har fået tilbudt 65Q70R.

I øjeblikket har jeg en Sony 55XD8505, men det der irriterrer mig mest ved den er, når jeg ser Netflix med HDR-indhold. Her sker der det, at hele skærmen lyser op, hver gang der kommer undertekster, hvorefter lyset forsvinder, når underteksterne ligeledes forsvinder.

Kan det passe, at der vil ske det samme på en 65Q70R? Umiddelbart ser det ud til det 2 minutter inde i følgende video:

https://youtu.be/RqvICH0kmFc?t=120

Eller er det mon nogle indstillinger, der skal pilles ved?

Tak på forhånd.
Af ZackGem
#304132
HDR er ikke brugbart på nogle af de modeller du nævner herover - Nøjagtig af den grund du skriver.

Du skal have en skærm med zonestyring - Altså hvor områder af skærmen kan styres individuelt.
Fungere ret godt på Q9/90 som har tæt på 500 zoner.

Alternativt en OLED skærm hvor du har 100% styrring på pixelniveau.
Af MMM
#304139
Mange tak for svar.

Hvad med 65Q80R? Ved I noget om, hvordan den vil klare det, da den også kunne være et bud?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#304151
Den vil være bedre, da den har flere zoner. Jo længere op i modellerne du kommer des mindre blooming og skift i lysstyrke vil du opleve, da skærmen kan op- og nedtone lyset mere og mere lokalt. Men selv med Q90R så slipper du altså ikke 100% for fænomenet.

Dit svar blev af en eller anden grund sendt til godkendelse hos admin, hvilket er grunden til, at du ikke kunne se det med det samme. Det burde ellers kun ske for første indlæg du skriver herinde, så vi kigger lige nærmere på, om der er en fejl et sted.