Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MTTM
#304107
Hej

Hvordan er jeres oplevelse med Samsung’ 8K(QE65Q950RBT) kontra LG OLED?

Kan 8K tv’et virkelig opscalerer alt til 8 K? ::l .

Har selv LG’ OLED B8. Men vil gerne have et nyt et og kan bare ikke rigtig beslutte mig :s
Af lennon
#304110
8k er jo "bare" en højere opløsning, som ikke ændrer ved LCD’s svagheder ( og styrker). Samtidigt er der jo nærmest mindre end lidt kildemateriale tilgængeligt i 8k. I min verden vil du i første omgang nedgradere mht rå billedkvalitet . .
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#304112
Reelt er Samsungs Q950 jo ikke 8K idet den bruger subpixel-rendering, ligesom Q90. Så ud over, at 8K ikke har nogen relevans i dag, så snydes der også på vægtskålen. Jeg synes det er en no-brainer IKKE, at hoppe på 8K.
Af MTTM
#304114
Torben Rasmussen skrev:Reelt er Samsungs Q950 jo ikke 8K idet den bruger subpixel-rendering, ligesom Q90. Så ud over, at 8K ikke har nogen relevans i dag, så snydes der også på vægtskålen. Jeg synes det er en no-brainer IKKE, at hoppe på 8K.
Det var også min første indskydelse, ville bare hører om nogen havde gode/dårlige erfaringer med det.
Af PeterD
#304123
MTTM skrev:Hej

Hvordan er jeres oplevelse med Samsung’ 8K(QE65Q950RBT) kontra LG OLED?

Kan 8K tv’et virkelig opscalerer alt til 8 K? ::l .

Har selv LG’ OLED B8. Men vil gerne have et nyt et og kan bare ikke rigtig beslutte mig :s
Nope.

8K giver ingen mening. Hvis Samsung påstår at den kan opscalere al materiale til 8K, så skal det blive spændende at se hvordan Danmarks Nationalklenodie tager sig ud!!

Billede

Det samme gælder vel Sonys ZG9 til omkring de 130.000 kr (!)

Billede

Men teknologien går hurtigt.
Af Supergris
#304124
Til trådstarter.
Med mindre du gerne vil op i størrelse, er der vel ingen grund til at ville ønske et nyt TV?
Af MTTM
#304129
Supergris skrev:Til trådstarter.
Med mindre du gerne vil op i størrelse, er der vel ingen grund til at ville ønske et nyt TV?
Mit primære formål er at gå op i størrelse. Er dog meget i tvivl om hvilket jeg skal vælge. Jeg er mest til LG.
Af MTTM
#304131
PeterD skrev:
MTTM skrev:Hej

Hvordan er jeres oplevelse med Samsung’ 8K(QE65Q950RBT) kontra LG OLED?

Kan 8K tv’et virkelig opscalerer alt til 8 K? ::l .

Har selv LG’ OLED B8. Men vil gerne have et nyt et og kan bare ikke rigtig beslutte mig :s
Nope.

8K giver ingen mening. Hvis Samsung påstår at den kan opscalere al materiale til 8K, så skal det blive spændende at se hvordan Danmarks Nationalklenodie tager sig ud!!

Billede

Det samme gælder vel Sonys ZG9 til omkring de 130.000 kr (!)

Billede

Men teknologien går hurtigt.
Er vi helt enige om. Mht opskaleringen var det også det jeg var skeptisk
Brugeravatar
Af TBC
#304143
MTTM skrev:Kan 8K tv’et virkelig opscalerer alt til 8 K? ::l .
Ja, naturligvis ...Ellers ville billedet jo kun fylde 5-25% af skærmen ;)
Men det centrale ord er her "opskalering" https://en.wikipedia.org/wiki/Image_scaling

...Det betyder jo ikke at det magisk bliver 8K opløsning fordi det bliver opskaleret. Selv de 4K streams vi modtager kan man dårligt nok kalde 4K fordi de er så hårdt komprimmerede at quantizerværdierne ikke giver rum for ukomprimmiteret pixeldiskret 4K opløsning i det materiale vi modtager i 4K containere og dette komprimeret-til-under-4K-potentiale-4K-signal kan så naturligvis opskaleres til 8K (fuldstændigt lige som med 1080p til 4K), men det kommer der nu ikke mere billedinformation ud af, ud over hvad der evt. kommer via interpolation i de bedre af opskaleringsalgoritmerne, hvor af nogle også kan indeholde temporal interpolation (men det er som reglen off-line upscalere).

Her er et eksempel på 576i S-VHS opskaleret til 4K ...Det bliver det jo på fuldstændigt samme vis ikke til 4K kvalitet af: https://youtu.be/R8U6b-xh8VA

Hvis Samsung forsøger at få det til at lyde som om at en opdatering betyder at et SD, 720p, 1080p eller 4K pludseligt ser ud som et 8K signal ...så er det bondefangeri af værste skuffe!

Et helt andet aspekt er så at man næppe kan se forskel på 4K og 8K med mindre man sidder ekstremt tæt på et voldsomt stort TV ...se: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1184685511

Her er hvad folk ser i praksis hvor andre ting som pixel diskret dynamik er vigtigere end pixelopløsningen ...Det handler netop om sådamme 2 TV du spørger til https://youtu.be/D9K9oU_VTQ8
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#304153
Der findes eksempler på, at du med eks. GAN (en speciel form for neuralt netværk) kan opskalere billeder og rent faktisk tilføje flere detaljer, men her snakker vi om stillbilleder, som er trænet på lignende indhold og hvor der er regnet på resultatet i noget længere tid, end du kan tåle at vente på et TV-billede.

Producenterne vil meget have dig til at tro, at deres algoritmer kan noget af det samme og de promoverer også opskaleringen med fine henvisninger til de billedarkiver, som deres "AI" opskalerer i henhold til. I sidste ende, så er det dog stadig blot en algoritme, som de kan tweake nogle nøgleparametre på, og outcome er noget der mest af alt ligner kunstig skarphed. Tag et kig i vores anmeldelse af Q900, hvor vi første gang så på 8K.
Af George1
#304162
Hm Q900 har fået 2,1 hdmi siden test, når/hvis der kommer noget i 8k.
8K er åbenbart noget mellem 4K og 6K men det gælder vel for alle 8k fladskærme til tv brug og ikke kun for Samsungs.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#304174
Subpixel-rendering (som Q900 ikke havde) gælder kun for Samsungs modeller. Det er dét der sænker opløsningen.

Opskaleret indhold ender ikke et sted mellem 4K og 8K. Det ender ca. på samme opløsning, som kildematerialet. 8K vist på en ægte 8K-skærm er 8K.