Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#302666
Enig. Jeg er bare af den opfattelse at når man bevæger sig ind i 4K / HDR verdenen så kan man ligeså godt bruge de småpenge på ordenlige kabler fra start, for ellers løber man ind i uforklarlige hændelser på et tidspunkt. Den her binære tankegang med, at når noget er digitalt så virker/ikke virker det er jeg ikke enig i som sådan. Det resulterer i mange flere mærkelige og tilfældige ting end blot åbenlys fejl på ét apparat når først der skal ske multiple hdmi handshakes i hele kæden - du kan ikke vide hvor problemet er. Men ja i det her HDD recorder tilfælde (som jeg lidt missede i første læsning), der er det ikke så kompliceret.
#302724
Tak for alle jeres svar. Det er en ældre Samsung F8500 (maks: 1080p) recorder, så ikke noget 4k. Det kan nu godt være, at jeg prøver med et bedre kabel.

Nu har jeg haft tv'et i en uge, og det er ligesom fejlene mere eller mindre er forsvundet. I hvert fald har jeg ikke set nogen af de mystiske billedhændelser i gennem denne uge. Det var faktisk kun de første 2-3 dage hvor jeg havde tv'et, at der skete underlige ting på HDMI inputtet. Som sagt, var stort set alle problemerne relateret til HDMI input på One Connect boksen.

Det virker som om, at TV'et automatisk har "sat sig" / normaliseret HDMi input fra min recorder kilde, og dermed neutraliseret fejlene, selvom det nu nok ikke forholder sig således :-)

HDMI Kablet jeg har købt, kan helt sikkert fås bedre. Så jeg prøver at købe et bedre kablet, blot for måske at kunne lukke for problemerne.

Hvis tv'et skulle ombyttes med nyt, så skulle jeg nok have reageret 1-2 dage efter købet. Pt. kan jeg stadig tilbagelevere tv'et, da Elgiganten har 30 dages returret. Hvis jeg fortryder.

Faktisk er jeg blevet gladere for tv'et gennem ugen, nu hvor jeg ikke har kunne finde / set nogen af de fejl jeg beskrev i starten. Nu vil jeg have svært ved at undvære et 55" tv, frem for mit gamle 40" ES8000 :-)

Direct zone backlight dimming, gør noget godt for billedets kontrast, generelle sort niveau. Der er dog stadig diverse skavanker ved LED. Men det er absolut bedre end kant led.

Min korte bedømmelse af tv'et m. en Samsung F8500 tilsluttet:
For:
- godt billede (backlight zone dimming gør godt for kontrast niveau, fjerner ghosting.. sort er sort)
- opskalering til 4k ser godt ud. Ofte er jeg i tvivl, et 1:1 4k billedet, eller et 1080i / 720p -> 4k billede.
- minimal af lysreflektioner
- godt smart tv (hurtigt i menuerne, 100% app stabilt og nemt at bruge)
- lækkert design
- One connect boks (dejligt, at kunne gemme sine kabler væk)
- lækker lille metal fjernbetjening (enkel at bruge, m. få knapper)
- motion flow (jeg har ikke nogen problemer med panorering osv., det virker flydende, uden hjemmevideo effekten)
- hurtig tænd / sluk
- tale til tv'et, virker forbavsende godt.
- godt wifi ac indbygget (jeg får noget hurtigere hastigheder, end ved mit gamle ES8000)
- farverne / billedet var godt i movie mode fra starten, uden kalibrering (faktisk er det småting jeg har ændret på. Brugte rtings settings, men skal have prøvet Flatpanels's settings.

imod:
- kan opstå HDMI problemer, som kan skyldes HDMI chipset kompatibilitets problemer. Medmindre jeg selvfølgelig har en defekt tv. Men tingene har af mystiske årsager løst sig selv, og forsvundet gennem ugen.
- synsvinkler (bedre end på min ES8000, men ikke OLED kvalitet)
- "blooming", en slags ghosting omkring de zoner der er oplyst. Man ser det ikke så meget forfra, men fra siden.
- undertekst dimming, eller dimming generelt - er lidt mystisk nogle gange. Tv'et kan ikke som ved OLED, dimme på pixel niveau. Så nogle gange er dimming lidt for voldsom.
- lyden er ikke super. Der er en EQ der kan stilles på, men jeg syntes ikke det hjælper meget på bass og diskant. Måske en soundbar vil gøre godt :-)
- stik som sættes i tv'et, fra one connect boksen. Der er ikke noget "klik" mekanisme, således at stikket låses, og klikkes på plads. I stedet har Samsung valgt, at lave 2 tabs, som holder og binder stikket fast. Ikke super elegant, men det virker da indtil nu.
- jeg er lidt bange for det one connect kablet, hvor længe det holder. Nu er det ikke hver dag man roder med ledningen. Det er nok meget godt, for jeg kunne god være i tvivl om hvor længe det så vil holde.
- irriterende, at der ikke er flere mulighed for at betjene min ældre Samsung F8500 recorder. Jeg troede, at samsung havde gjort mere ud af multi-betjening af forskellige enheder, fra den medfølgende premium fjernbetjening. Men det er meget basic hvad man kan, og jeg skal stadig bruge min gamle F8500 fjernbetjening, for at tilgå optagelses.menuerne mv. Noget irriterende.
#302755
Har et lille ekstra spørgsmål.

One Remote fjernbetjeningen, er der nogen af jer som ved om den har dybere mulighed for, at virke sammen med min Samsung F8500 recorder. Altså de alm. BluRay afspiller mulighed er der, men jeg mangler udvidet muligheder, så recorderens optagelser kan tilgås. Det er i dybere menuer optagelserne er placeret på recorderen. Til det er jeg stadig nød til at benyttes recorderens egen fjernbetjening, som har nogle ekstra knapper til det.

Nu er One Remote knapperne begrænset. Men der burde kunne mappes ekstra muligheder, således at ekstra recorder menuer kan tilgås. Er bare i tvivl om de findes.