Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Miki-E
#301981
Hej TV-orakler

Jeg pønser på at investere i et nyt fjersyn, da jeg pt. stadig sidder med et plasma, der vel nærmer sig de 10 år :D
Lidt information om distance og lysforhold: jeg sidder mellem 3.0-4.5 meter fra TV'et - afhængigt af, hvor jeg placerer mig. Der er store vinduer i rummet, så lysindfaldet er ganske stort (og nej, plasma'et er ikke fedt under de omstændigheder!).
Længe har jeg kigget på OLED, da kvaliteten som bekendt er fantastisk. Dog er alt over 65" pt. uden for min rækkevide prismæssigt. Jeg ligger på max 20.000. Min bekymring er, om 65" er en tand for lille til distancen 3.0-4.5 meter.
Derfor har jeg overvejet et 75" LCD af en art. Måske endda større, hvis priserne er til det.

Alternativet, som jeg pt. hælder til, er at slå koldt vand i årerne, og så kigge på, om der kommer nogle spændende tilbud til Black Friday eller Cyber Monday. Jeg foretrækker helt klart OLED, men vil også gerne over de 75".

Jeg ved, at OLED'erne er faldet markant prismæssigt især i 2019, og jeg ved godt, at det er svært - hvis ikke umuligt - at spå om, men tænker I, at OLED'er i 75"+ kunne blive mere overkommelige prismæssigt inden for ét års tid?

Hvis der er nogen, der har andre tanker, end dem jeg her har luftet, så hører jeg meget gerne dem. Jeg er absolut en amatør på området!

Tusind tak for hjælpen. Jeg vil rigtig gerne give mere information, hvis der er nogen, der føler, at de har brugt for dét, for bedre at kunne give mig et råd eller to.

Med venlig hilsen
Miki-E
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#301991
Til 3 meter kan 75" være i overkanten og giver mere mening når der udelukkende er tale om 4K. Når du vil se streamet indhold i SD eller HD så bliver det knapt så pænt at se på.

QLED: et Samsung Q85R koster i skrivende stund kr 29.999 mens et Q90R koster 39.999. Sidstnævnte var under det nye Power i Aalborg nede i kr 24.999 og tvivler på at det kommer derned i det prisleje lige foreløbigt. Et Q85R kunne måske komme ned i kr 20-22.000 under BF.

OLED: der er flere gode alternativer i 65" og slet ikke utænkeligt at flere af de bedre 2019 modeller kommer ned under kr 20.000. Lige nu kan du få et Sony AG8 til kr 17.999 eller et LG E9 til kr 21.099.

Ingen tvivl om, at OLED priserne fortsætter med at falde, men tror ikke at du finder et 77" OLED under 20.000 lige foreløbigt...med mindre du finder et særligt åbningstilbud eller lignende. Én enkelt forhandler har haft et 2018 77" nede i kr 32.000 og det tilbud har vist kørt i et par måneder nu...tror ikke de ligefrem bliver revet væk, da det stadig er mange penge.
Af Supergris
#301995
Hvis man er filmelsker/konsolspiller, så er 75" ingenlunde for stort på 3 meters afstand, så må "Friends" og lign. komme i anden række, og det vil aldrig se godt ud alligevel!
HD ser forrygende ud og kvaliteten på signalerne bliver jo kun bedre i fremtiden.
For mig personligt (sikkert også mange andre), er det kun økonomien og pladsen, naturligvis, der sætter grænser for, hvor stor en skærm skal være, da kvaliteten ikke lider synderligt ved at gå op i størrelse, men selve glæden ved at se film/spille, stiger tilsvarende...
Af JMA37
#302011
Jeg har selv stået med den samme og jeg har ca. 3,5 meter fra sofa til skærm.
Valgte at gå med Sony 8 serie LCD i 75" og kan kun sige jeg er meget tilfreds.

Du kan jo handle i feks. Power, så køb en skærm med hjem og test det af med str, så kan du jo altid pakke ned og levere retur.

og resten af familien er også meget tilfredse :-)
Af andmm
#302013
THX standarden siger 33" pr meter man sidder væk fra skærmen ( så dækkes 40% af ens sysnfelt) så 3,5m*33"= 115" :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#302036
Jeg valgte 75" LCD fremfor mit 55" OLED. Og idag, TV2 på canal digital parabol er grynet på parabol , så slår man over på 720p varianten på (TV2 HD) og så er 75" fedt nok.

Jeg sidder dog ikke ligefor og så er det nok 5-6 meter men 4.5mtr, nej det er fint.

Prøv det, så køb hos en af de 2 steder, som giver dig 30 dages prøvetid, besværet er jo kun at slæbe den frem og tilbage.
Af George1
#302037
Supergris skrev:Det kan jeg så oplyse dig om, at det gør det IKKE!
Tak for det, så vil jeg da selv overveje 75" med mine 3,3 meter til skærm.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#302045
andmm skrev:THX standarden siger 33" pr meter man sidder væk fra skærmen ( så dækkes 40% af ens sysnfelt) så 3,5m*33"= 115" :)
THX standarder betyder vel ægte cinema forhold/omgivelser. Det giver vel mest mening for folk der har et rum eller en sal der er specielt indrettet til et "biograf-lignende tempel" med en skærm eller lærred der dækker 4+ % af synsfeltet. Læg hertil THX lyd-systemet som sikkert skal matche billedformatet :D

Langt de fleste og det vil sige over 99 % af befolkningen kan klare sig med og klarer sig udemærket med langt under 40 % dækning af synsfeltet.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#302046
George1 skrev:Skulle mene HD 1080 p kommer til at virke "grynet" på den afstand?
Måske ikke lige i 1080p men i opløsninger under 720p kan det godt ses, at en længere afstand er mere behagelig for øjnene.

Det kan undre mig, at visse brugere går højt op i den perfekte skærm og ivrigt debatterer marginale forskelle mellem de forskellige fladskærme, men alligevel hurtigt går på kompromis, når det kommer til billedsignaler med ringe opløsning og kvalitet, som hvis man feks. streamer via DR eller TV2 apps og affinder sig med ikke at kunne udnytte sit high-tech tv særligt fornuftigt eller optimalt.

Det er netop derfor jeg ofte fokuserer på, hvor god en fladskærm er til at gengive udsendelser, bevare farveægtheden og håndtere skalering med signaler i lave opløsninger - for ingen kan overbevise mig om, at alle tv gør det lige godt eller at det ingen rolle spiller (som en bruger skrev herinde forleden).

Alle 4K tv vil ved gengivelse af 4K materiale kunne begejstre enhver der synes om flotte og smukke optagelser. Andelen der kan tilfredsstilles bliver sikkert mindre når der vises 1080p materiale og endnu mindre når talen falder på 720p materiale. Og når vi taler om dårlige streamingtjenester (hvis man ellers gider det) så er det allersværest at tilfredsstille brugerne.

Synes det er relevant og vigtigt at tage alle former for forventede signaltyper med i sine overvejelser, når man skal investere i nyt tv og gøre sig nogle tanker hvordan man får det bedste allround tv og den mest optimale skærmstørrelse og resultat for sine skillinger.
Af Perfod
#302065
Stod i samme situation og valget et LG 65 Oled frem for et større LED tv, da jeg bare ikke gider gå på kompromis med sort niveau.
Jeg sidder 4 meter fra skærmen og syntes 65" er en fin størrelse. Så du skal gøre.op med dig selv om du vil ha de lækre farver OLed smider af sig eller et LED der er større, for mig var svaret helt klar billedkvalitet frem for størrelse... se det.som kvalitet Vs kvantitet
Brugeravatar
Af bbplayer
#302066
Perfod skrev: se det.som kvalitet Vs kvantitet
Size matters :) Og har intet man kvantitet at gøre.

Der produceres masser af 65" i kvantitet men mindre i 75", så hvad var pointen?
Glemte jeg at påpege at flere på forum har forklaret at OLED i 65" har ofte været ramt af fejl , så, kvantiet? ikke kvalitet ses i den størrelse.