Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bbplayer
#302075
Torben Rasmussen skrev:Vi har selv skrevet om det tilbage, da 65"-OLED-modellerne først ramte markedet, men de seneste år mindes jeg ikke, at have oplevet særskilte problemer med den størrelse. De fleste modeller vi tester er 65".

Nu hører vi mere om, at homogeniteten på 77" lider lidt, men da det ikke just er hvermandseje, så begrænser det sig også kun til få rapporter.
Jeg har lavet en lille søgen og den specifikke info om en køber som var nede og få en oled, hvor sending røg retur pga fejl på hele sendingen kan jeg ikke se på de nøgleord jeg prøvede.

Der er lidt ældre blandede 65" fejl, og så fandt jeg ikke mere på nogle minutter, det er lidt svært når man ikke helt ved formulering og model.

Måske husker jeg beskeden om de nye fabrikker og 65" som ældre info og måske ikke 8 og 9 serien, det kan da godt ske på oled.
edit2: Nå, jeg fik hits på "panel lotteri 65", så var der en del 7 serie skærme med fejl , så måske er det definitionen af de skærme, at det var et panel lotteri på den serie.
Brugeravatar
Af TBC
#302085
George1 skrev:Skulle mene HD 1080 p kommer til at virke "grynet" på den afstand?
Jeg sidder ca 3,5 meter fra 123 tommer 4K i stuen. Og nej, ordentligt komprimmeret HD 1080 materiale kommer ikke til at virke grynet.

Faktisk kan man tydeligt se at en 1080p Blu-ray til tider kan have lige så god eller evt. ligefrem bedre spatial resolution end streaming i en 4K container. Der er 3 faktorer der særligt spiller ind i forhold til dette fænomen: 1. Jo hårdere der komprimmeres, jo lavere bliver spatial resolution (flere pixels udlignes til samme værdi, frem for at blive diskret adskilte i kompressionen - og jo hårdere kompression jo flere pixels tildeles samme værdi). 2. 1080p BluRay benytter ofte bitrater der kan være dobbelt så høje (eller mere) som 4K streaming. 3. Mange film, særligt de store effektunge titler produceres reelt i 1080p, som så transmitteres og komprimeres i en 4K container. Mange film, selv i biografen, er således reelt kun 1080p, både med og uden 4K container. Til gengæld kan en ægte 4K produktion (der findes relativt få titler uden special effekts) naturligvis kun tabe på et 1080p encode (HDR er så et helt anden fokus og en helt anden snak, men Netflix har f.eks. også 1080p materiale i HDR)

Det man til gengæld endog meget tydeligt kan se er hvis 1080p er ALT for hårdt komprimmeret, som hvis man f.eks. ser såkaldt "1080p" på HBO som er komprimmeret så hårdt og elendigt at den spatiale opløsning reelt svarer til noget pænt UNDER ordentligt komprimmeret 720p. Omvendt er den helt store fordel ved 4K containeren - også på de mange film der reelt er producerede i 1080p - at 4K encodes på streaming udnytter 3-4 gange så høj bitrate som 1080p på streaming og den spatiale opløsning dermed også bliver markant højere end hvis der havde været komprimmeret ved langt lavere bitrater til 1080p streaming.

Der er naturligvis også forskel på 4K streaming og 4K Bluray, hvor samme princip gælder. Men efter som de sammenlignelige opløsningener og bitrater for begges vedkommende er langt højere ved 4K som udgangspunkt (4K streaming er faktisk ganske godt), er forskellen langt fra lige så i øjnefaldende, som den er fra f.eks. 1080p HBO til 1080p BluRay - men forskellen er der stadig efter fuldstændigt samme princip, som man vil finde hvis man gransker det nøje eller er meget kritisk opmærksom (Jævnfør f.eks. HDTV test's Vincent Teoh's sammenligninger af film på iTunes og BluRay).

Mht. trådens oprindelige emne er jeg helt klart all-in på at se større skærmstørrelser. Men siden forskellen på 65 og 75 tommer trods alt er så marginal som den er, så havde jeg til enhver tid taget et 65 tommer OLED over en 75-80 tommer LCD, hvis jeg ikke ligefrem havde råd til en 77" OLED. Forskellen i billedkvalitet mere end kompenserer for størrelsesforskellen - og man kan jo altid se om man kan indrette sig så man kan flytte tættere på skærmen ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#302088
Enig. Så længe kildematerialet er i god kvalitet, så vil 1080p ikke være et problem selv på store skærme. Jeg tænker, at du ikke har siddet og tænkt "Hold da kæft en møg-opløsning" når du har været i biografen og 4K er jo stadig ikke udbredt overalt - og lærredstørrelsen er jo den samme, som den har været altid.

MEN. Elendig kvalitet vil virkelig stikke som en pind i øjnene. Game of Thrones på HBO vi give dig ondt i maven når du får det blæst op på en 75"-model. Jeg har testet den størrelse under sidste sæson, hvor kvaliteten virkelig var elendig og på 3 m afstand, så kan man bare ikke se forbi den hårde kompression.

Jeg ville dog ikke lade udbydernes elendige kvalitet diktere hvor stor en skærm du køber. OLED vil give dig et bedre billede, men man skal ikke kimse af hvad en stor skærm kan gøre for oplevelsen heller. Valget er bestemt ikke entydigt.