Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rasmus28
#301837
Hej flatpanels eksperter. Jeg fik i mandags leveret mit nye oled 65 b8 fjernsyn. Fantastisk fjernsyn, men i går aftes stødte jeg på et problem. Pludselig opstod der en tynd, vertikal blå linje i venstre side af skærmen. Linjen strakte sig fra top til bund af fjernsynet og opstod både på youtube samt kabeltv. Den blå linje var der periodisk.
Jeg kørte en pixel-refresh og det ser ud til at det har hjulpet. Den blå linje er nu væk. Jeg overvejer dog at få pengene retur- jeg er lidt i tvivl. Lige nu virker tv´et jo upåklageligt.
Ved I hvad den tynde blå linje er og hvad der har forårsaget den?
Mvh. Rasmus
Af rasmus28
#301839
Tak for svar Torben. Ok, godt at jeg har 30 dages returret hos elgiganten. Du tror ikke det har noget
med oled pixels at gøre? Mærkeligt at problemet forsvandt lige efter at jeg kørte en pixel-refresh.
Af rasmus28
#301851
Torben eller Rasmus. Tror I det er muligt at den tynde, blå linje har noget at gøre med oled pixels?
Mit problem forsvandt jo efter at jeg havde kørt en pixel refresh.
Jeg er stadigvæk i tvivl om jeg skal returnere skærmen eller vente og se om problemet dukker op igen.
Mvh. Rasmus
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#301852
Kan du indfange problemet med et kamera og fremvise det....hvis det altså dukker op igen?

Tror ikke det har at gøre med at det er et OLED-panel. Snarere en fejl i controlleren, som Torben skriver, og kan derfor også have at gøre med styring af spændingen ud til de millioner af pixels.
Vil også mene, at du bør ombytte skærmen eller få en helt anden skærm fra en anden producent.
Af rasmus28
#301873
Jeg tænker det samme som dig, supergris. Indtil videre er fejlen ikke dukket op igen efter den manuelle pixel-refresh- det har nok kørt 10 timer siden uden nogen problemer.
It-bruger-jeg har desværre ikke mulighed for at indfange problemet, men hvis det dukker op igen er det
helt sikkert at jeg vil få det byttet.
Men underligt at en pixel-refresh ser ud til at have hjulpet, hvis det er en fejl i controlleren.
Af rasmus28
#301878
Hej Torben. Bare mærkeligt at fejlen var der næsten konstant indtil jeg kørte en pixel-refresh. Jeg er dog
klar over at det kan være et tilfælde, men jeg tager chancen og beholder tv´et. Så må vi se hvad der sker
Brugeravatar
Af bbplayer
#301882
Ved vi hvad præcis panel rens gør?

Måske er det en form for blå streger som kører fra side til side, som vinduesvisker agtigt :)

Nå..... måske ikke.. Og det gøres jo også når skærm er slukket, så blå er måske ikke helt..
Af Mr.DJ
#301883
rasmus28 skrev:Torben eller Rasmus. Tror I det er muligt at den tynde, blå linje har noget at gøre med oled pixels?
Mit problem forsvandt jo efter at jeg havde kørt en pixel refresh.
Jeg er stadigvæk i tvivl om jeg skal returnere skærmen eller vente og se om problemet dukker op igen.
Mvh. Rasmus
Fejlen har intet med "panel pixel fejl" at gøre, når vi snakker om lige streger ned over skærmen. Dette er/var en fejl på elektronikken bagved der styrer panelets dioder og kan ske på hvilket som helst type af tv.......det er et spørgsmål om fejl statistik! ;-)

Hvor alvorlig fejlen er/var og om den derfor evt. kommer tilbage i nær fremtid er svær at spå om(kommer jo an på hvad der forårsagde at elektronik kredsen lavede fejlen i starten). Kan være den aldrig kommer tilbage eller kan være den kommer tilbage om 2,5 år når garantien er udløbet....ingen ved det.

LG har faktisk oprettet en support side med fejlfindings forslag, hvis man oplever problemer med at der opstår linier på skærmen....det kan nemlig også forårsages(afhængig af hvordan linierne bliver vist) af "påvirkninger" fra input siden....såsom dårlig kabel forbindelse mv. Tror dog ikke dette er tilfældet i dit tilfælde, men til andre der læser tråden kommer her linket til LG = https://www.lg.com/us/support/help-libr ... 7209695776

Hvis du vil prøve om du kan fremprovokere fejlen igen, ville jeg nok tage strømmen til tv'et(stikket ud af kontakten) og lade den stå uden strøm i en periode, men minimum et par timer og gerne nogle dage(så den bliver så tæt på samme tilstand som da du modtog det) og så prøve tænde og se om fejlen er vendt tilbage(med mobil kameraet parat).

Folk på nettet rapporterer også at de har konstateret at fejlen forsvandt efter en factory reset af deres OLED tv. Men man tager en lille chance uanset, vil jeg mene.....og desværre kan du nok ikke forlange at forhandleren bare lige ombytter et tv som ikke umiddelbart fejler noget(i tilfældet at linierne er væk og ikke kan fremprovokeres igen), da bevisbyrden er på dine skuldre. Så skal det være fordi han er ekstra flink isåfald! Så kan linierne ikke fremprovokeres, så må du formentlig nok forlade dig på håbet at det blot var en "halv sløv" IC kreds der lige skulle "motioneres" i starten og ellers holder sig vågen i resten af tv'et levetid! :-)

Her er et par tråde om emnet fra nettet:

1. https://www.reddit.com/r/OLED/comments/ ... blue_line/

2. Denne reddit post har også et billed af fejlen vedhæftet, så dit sådan ud? = https://www.reddit.com/r/OLED/comments/ ... ng_pixels/
Af rasmus28
#301887
Hej Mr. Dj- tak for svar. Jeg har læst de forskellige links og jeg har besluttet mig for at nyde tv´et (fantastisk billede) og så selvfølgelig reagere, hvis problemet opstår igen. Jeg er desuden godt dækket gennem mit forsikringsselskab ( 4 års garanti på alt elektronik).
MVh. Rasmus