Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#301823
Hej,

Jeg har læst stolpe op og ned, og jeg har talt med en håndfuld sælgere. Og jeg synes det er svært at finde rundt i TV-junglen – så derfor prøver jeg at spørge jer :)

Jeg lister herunder mine ønsker/ behov, så håber jeg på I har lyst til at dele et par links til nogle modeller. Med mit budget kan jeg sandsynligvis ikke få alle ønsker opfyldt, men gerne så mange som muligt :)

Budget: kr. 12.000
49”-55”
4K
QLED (Meget lys stue med store vinduespartier – QLED er mest lysstærk, har jeg fået oplyst)
100Hz (PS gaming)
Apple Air 2
Smart TV (gerne OS som opdateres – er det kun Sony?)
Streaming (Netflix, HBO, DR, Spotify)

På forhånd tak for hjælpen!
Søren
#301824
Med dit budget har du ihvertfald råd til det ypperste.. Hvor langt har du til dit tv derfra hvor du sidder?
Gå efter 55” hvis du har plads, hvis afstanden er til det kan du endda købe 65” med dit budget..

Nu du siger du har læst meget er du jo nok inde i sagerne.. Hvis du handler online kan du sende tilbage inden 14 og på den måde prøve om måske et OLED kan gøre det med din lyse stue.. Der er priser på sidste års modeller, jeg ville kikke efter Lg C8 her.
Det bedste tv der er lavet mht lysreflekser er den nye Q9 Samsung fra 2019, den er dog ny og ikke specielt billig, hvis du vil gå hårdt efter den falder den dog i pris og vil nok være mere prisvenlig omkring Black Friday.. Alternativt vil Samsung Q9FN være et rigtig godt bud hvis du vælger OLED fra..
#301828
OLED er ikke meget dårligere end QLED/LCD skærme, desuden får du betydelig bedre evne til at vise farven sort på OLED (MicroLED skulle dog tage kampen seriøst op i 2020-2021,hvis de kommer der?).

QLED/LCD har ganske vist en højere lysstyrke, men kan de holde den høje lysstyrke i flere timer i træk..Peak brightness?

Q70R QLED/LCD ligger for et 55" på 11.800 kr de fleste steder.

Ved godt det måske er uacceptabelt men hvis du kigger mod et XF90, kan det erhverves fra omkring 7000 kr mange steder, da det udgår..

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4515869 ... ign-Priser

Det er ikke QLED/LCD eller OLED, men zonestyret VA panel som til prisen på 7000 kr gør det svært at overse fuldstændig.

Der er desuden ikke meget forskel når ratings sammenligner dette års XG model mod sidste års XF model:

httpss://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x9 ... 0g/585/764

Ved ikke om LG og Samsung opdaterer deres skærme, men Sony vil nu opdatere misse med Oreo:

Sony 2016 Android TVs: XD70, XD75, XD80, SD80, XD83 og ZD9
Sony 2017 Android TVs: XE80, XE83, XE85, XE90, XE93, XE94 and A1.
Sony 2018 Android TVs: XF75, XF80, XF83, XF85, XF87, XF90 and AF8.
Sony 2019 Android TVs: AG8, XG80, XG81, XG83 and XG90.

Herfra:
https://www.flatpanelshd.com/news.php?s ... 1558593898. Hvor hurtigt det går er dog spørgsmålet og forvent kun 1 opdatering, men det er vel bedre end ingen? :)

Men hvor om alting er, er OLED nede i et prisniveau for 55" på omkring 7000-8000 kr at den som samlet pakke, selvom teknologien ikke er 100% perfekt i alt, er/bør være det sikre valg..
#301835
Mange tak for input!

Vi sidder ca. 3-4 meter fra skærmen. Så jeg tænker 55” er passende. 65” er der ikke plads til :)

Grandahl skrev:Med dit budget har du ihvertfald råd til det ypperste.. Hvor langt har du til dit tv derfra hvor du sidder?
Gå efter 55” hvis du har plads, hvis afstanden er til det kan du endda købe 65” med dit budget..

Nu du siger du har læst meget er du jo nok inde i sagerne.. Hvis du handler online kan du sende tilbage inden 14 og på den måde prøve om måske et OLED kan gøre det med din lyse stue.. Der er priser på sidste års modeller, jeg ville kikke efter Lg C8 her.
Det bedste tv der er lavet mht lysreflekser er den nye Q9 Samsung fra 2019, den er dog ny og ikke specielt billig, hvis du vil gå hårdt efter den falder den dog i pris og vil nok være mere prisvenlig omkring Black Friday.. Alternativt vil Samsung Q9FN være et rigtig godt bud hvis du vælger OLED fra..
#301836
Hej,

Mange tak for dit omfattende svar! :)

Risikerer man ikke screen burns ved OLED? Det fortalte EL-G manden :)


PeterD skrev:OLED er ikke meget dårligere end QLED/LCD skærme, desuden får du betydelig bedre evne til at vise farven sort på OLED (MicroLED skulle dog tage kampen seriøst op i 2020-2021,hvis de kommer der?).

QLED/LCD har ganske vist en højere lysstyrke, men kan de holde den høje lysstyrke i flere timer i træk..Peak brightness?

Q70R QLED/LCD ligger for et 55" på 11.800 kr de fleste steder.

Ved godt det måske er uacceptabelt men hvis du kigger mod et XF90, kan det erhverves fra omkring 7000 kr mange steder, da det udgår..

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4515869 ... ign-Priser

Det er ikke QLED/LCD eller OLED, men zonestyret VA panel som til prisen på 7000 kr gør det svært at overse fuldstændig.

Der er desuden ikke meget forskel når ratings sammenligner dette års XG model mod sidste års XF model:

httpss://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x9 ... 0g/585/764

Ved ikke om LG og Samsung opdaterer deres skærme, men Sony vil nu opdatere misse med Oreo:

Sony 2016 Android TVs: XD70, XD75, XD80, SD80, XD83 og ZD9
Sony 2017 Android TVs: XE80, XE83, XE85, XE90, XE93, XE94 and A1.
Sony 2018 Android TVs: XF75, XF80, XF83, XF85, XF87, XF90 and AF8.
Sony 2019 Android TVs: AG8, XG80, XG81, XG83 and XG90.

Herfra:
https://www.flatpanelshd.com/news.php?s ... 1558593898. Hvor hurtigt det går er dog spørgsmålet og forvent kun 1 opdatering, men det er vel bedre end ingen? :)

Men hvor om alting er, er OLED nede i et prisniveau for 55" på omkring 7000-8000 kr at den som samlet pakke, selvom teknologien ikke er 100% perfekt i alt, er/bør være det sikre valg..
#301840
jo, i teorien er der en mulighed, men i realiteten vil det ikke være et problem for de fleste. Du skal se tv på højeste lysstyrke i mange mange uger for at brænde et logo fast..Så muligheden er der.

Fortalte EL G. manden at OLED er mere strømeffektivt end QLED/LCD. Har bedre sortniveau og kontrast samt bedre betragtningsvinkler når de sidder lidt skråt for tv'et i en stol/sofa?
#302023
Det ville være super fedt, hvis du ville vende tilbage med en opdatering på, hvad du endte med at købe og hvad du synes om det.
På den måde kan du hjælpe andre, der har samme spørgsmål :)