Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lars J
#300779
Hejsa
Har været den lykkelige ejer af et Sony KDL40W4500 LCD i nu 10 år. Men nu skal det skiftes. Budgettet er 12.000 kr., min. 55" gerne 65. Stor lys stue med masser af lysindfald. Afstand til tv mellem 2 og 4 meter. Der ses mest almindeligt tv om aftenen, men også en del film, Netflix samt Playstation. 4 børn i husstanden, 11 til 19 år. Tænker at LGC865" kunne være fedt, men er lidt bekymret for burn-in, lysindfald og levetiden. Er åben for et alternativ i LED klassen. Hvad gør jeg?
Af Lars J
#300793
Tjoooo det gør jeg vel, men derfor kan et par gode råd og kommentar her på siden godt hjælpe til en afgørelse. Der er ikke meget hjælp ar hente i TV-dagligvare butikkerne. Tak for forslagene.
Af PeterD
#300799
Supergris skrev:
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner
Hold da op. Power smører den godt.

"Farvel til fastbændingsskader" "PQI 3600" (PictureQualityIndex?) "Ultra Black Elite" "Ambience tilstand" "QLED står naturligvis for en fantastisk billedkvalitet, men Samsung QLED er så meget mere end det. Vi har samlet det hele under tre Q'er – Q Picture og Q Smart."

Det har da virkelig nærstuderet de Samsung-brochurer for smarte ord som de kommer på deres LCDtv.

Har trådstarter haft problemer med sig nuværnde tv på 10 år..?

Ved ikke rigtig med burn-in på OLED? Det ser hurtigt ud til at LCD siden har taget det til sig og reklamerer med "Undgå Burn-in"

Et 65" XF9005 koster 9000 kr i power,Bilka, elgiganten. Det er også et LCD tv. Eller et Philips med Ambilight til 8000 kr (55" 803).

Vil nok gætte på at der vil være større udfald i skærmkvaliteten på et QLED/LCD tv i 65" end på et OLED i 65"...

Der hvor LCD/LED bliver interessant er om få år når Micro/CrystalLED kommer på markedet. Samme evne til at vise sort som OLED og samme evne til at vise høj lysstyrke uden at der vil komme burn-in, siger rygter,så nu må vi se hvad Samsung og Sony kan finde ud af
Af Lars J
#300803
Ja mange fine ord og tal.
Ja det sidste års tid har mit Sony LCD skabt sig lidt. Mørke nuancer og farver der flyder ud på den ene 3. del af skærmen. Sker vel en gang om ugen men forsvinder efter få minutter. Uanset hvad, så vil et tv skift give et gevaldigt løft.
Af JensF
#300817
Et C8 til 12k er en rigtig fin pris.

Supergris skriver det rigtig fint; Tag C8'eren hvis du vil have det bedste billede, men vær obs på at statiske billeder på langt sigt kan give burn-in. Der er rigelig debat igang i øjeblikket om hvorvidt det er en ting eller ej ;)

Sony XF90 til 9k giver dig mulighed for at smide ekstra efter noget lyd, ATV/Shield eller PS4 hvis den slags også lyster. Det er stadig et rigtig godt fjernsyn.
Brugeravatar
Af TBC
#300833
Lars J skrev:Tjoooo det gør jeg vel [ved det bedst selv], men derfor kan et par gode råd og kommentar her på siden godt hjælpe til en afgørelse. Der er ikke meget hjælp ar hente i TV-dagligvare butikkerne. Tak for forslagene.
Det er egentligt meget simpelt til det budget, hvad angår de helt grundlæggende valg: Det er et OLED hvis den bedste og mest homogene billedkvalitet med kontraststyring på pixelniveau er det altafgørende og såfremt det/de afgørende parametre er noget andet så gå efter det bedste LCD-tv til budgettet hvis du f.eks. er nervøs for skærmen i solen og/eller vil have lidt mere lys i de værste timer med solen bragende ind. Inden for LCD er kunne det så f.eks. være et Sony hvis du sigter efter et LCD-TV der forsøger at tilnærme sig referencerne, har en rigtig god opskallering og en localdimming algorime der ikke æder for meget af shadowdetails eller i den anden ende af skalaen et Samsung hvis du i stedet for at sigte efter reference hellere vil have mere overeksponeret lys med mindre billeddybde (grundet en alt for høj PQ luminans kurve) men evt. sammen med den bedste antirefleks (såfremt dette fåes inden for prisrammen=?), så er det et Samsung QLED du kan kigge efter.
Senest rettet af TBC 6. aug 2019, 16:18, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
Af TBC
#300835
My bad. Du har naturligvis helt ret de er "kun" LED (ovenstående rettet). Den manglende differentiering stammer helt sikkert fra at jeg selv betragter dem alle over en kam som LCD-tv med eller uden diverse ekstra lapper tilføjede i forsøget på at dække over LCD-teknologiens huller - Jeg er selv mere interesserede i hvordan de samlet set performer i forhold til referencerne og har så noget større respekt for Sony's algoritmer i den forbindelse end Samsungs.
Senest rettet af TBC 6. aug 2019, 18:56, rettet i alt 1 gang.
#300857
Pas på! 55 og 65"-modellerne er ikke magen til den vi testede. Her minder XG meget mere om XF, blot med nyere hardware.

Jeg tror dog ikke jeg ligefrem skriver, at XF90 er bedre end XG95? Ser man på value-for-money, så står XG95 dog skidt, da XF90 er temmelig billig for tiden.
Af henrik.yde
#300858
Ja netop, XF er jo stadigvæk en 4000-5000 billigere, lidt afhængig af weekend tilbud osv.