Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bphhm
#300401
Folk skal træffe en købsbeslutning på oplyst grundlag og et faktum er tilsyneladende at burn in kan optræde på OLED TV generelt selv ved helt normalt TV forbrug som mit eget. Den dag den brede befolkning får det at vide når de står og skal træffe et valg så er det jo perfekt.

Det der generer mig er ikke at vide hvor statistisk stort et problem det rent faktisk er, og det er vel først nu efter nogle år at man kan få det overblik. Jeg har dog allerede nu mentalt fravalgt OLED og er glad for der findes et reelt alternativ.
Af Simon R.
#300406
Jeg vil sige, at jeg desværre selv er blevet mere skeptisk overfor OLED. Jeg har haft et 55" B6V i knap 3 år nu. Det bruges udelukkende til engang imellem at se film i et rum til dette. Så jeg vil skyde på, det har været tændt/brugt 300-400 timer i alt. I den tid, har det hovedsagelig vist film i 2.35:1 - måske 80%. Resten er Apple tv menuer/Netflix menuer, og en smule film/serier i 1.85:1.

Det ser ud til, at det nu har tydelige spor af, at det har kørt ikke full-frame format det meste af tiden. Man kan tydeligt se markeringer af 2.35:1-ratioen, når man ser 1.85:1/full frame tv. Jeg har kørt renseprogram en gang eller to, men det ser ikke ud til at fixe det. Og det er altså et tv, der har kørt måske 20 minutter om dagen i gennemsnit.

Der synes jeg sgu, det er for nemt at lave burn-in, og jeg ville egentlig gerne opgradere til 65" eller 77", og sværger ellers til OLED - kan ikke forestille mig at erstatte det med et LCD. Men jeg ved alligevel ikke om jeg har lyst. Det virker som om, hvis man hovedsagelig bruger det til film, som ikke bruger hele skærmen - uanset, at du ikke gør det ret meget - så vil OLED uundgåeligt få burn-in med tiden.
Af Globulus
#300408
En af anbefalingerne vedrører jo netop bjælker og søjler:

Her fra vejledningen til LG C9:

--- klip ---

Juster indstillingerne som vist herunder, når du ser en video, hvor
der konstant vises sorte bjælker til venstre, til højre, øverst eller
nederst, for at fjerne de sorte bjælker.
- [Billede] → [Indstillinger for skærmformat] → [Billedformat]
→ [Lodret zoom] eller [Zoom i alle retninger]

--- klip ---

:)
Af bphhm
#300412
Synes egentlig at Samsungs Q90R virker som et lovende alternativ ved blot at læse testen og de demo billeder i Elgiganten. Og det ville passe godt til min lyse stue med den gode håndtering af reflekser.

Men jeg savner Dolby vision (og en lidt lavere pris)
Af lennon
#300413
bphhm skrev:Synes egentlig at Samsungs Q90R virker som et lovende alternativ ved blot at læse testen og de demo billeder i Elgiganten. Og det ville passe godt til min lyse stue med den gode håndtering af reflekser.

Men jeg savner Dolby vision (og en lidt lavere pris)
Jeg er ganske enig . Vaklede selv mellem Q9 og OLED for godt et år siden . Valgte OLED fordi billedkvaliteten overall var synligt bedre end Q9 iflg flere seriøse kilder ( bla Torben Rasmussen herinde) . Men med Q90 fornemmer jeg,at Samsung langt hen af vejen har lukket hullet på rå ydelse - men det koster. . . Og det er sgu lidt svært at sluge,når man ser OLED priserne .
Af HrJensen1
#300418
Hvis man ellers følger hvad der står i vejledning til OLED:
-Omkring at man ikke skal have den til at stå med samme billeder på for længe. Det gælder også TV2 News som har den samme bjælke i bunden 95% af tiden.
-Lader den være tilsluttet strøm 24/7, så den selv kan køre panelrens efter behov.
-Fjerner ALLE plastikbeskyttelsesfilm fra både for- og bagsiden af skærmen, så den ikke bliver for varm. Og ja, der sidder en plastikfilm på bagsiden af skærmen, oppe i toppen.

Ja, så sker der ikke noget med de skærme.

Husk også på at den reelle garanti iflg købeloven er 6 måneder, hvorefter kunden skal bevise at der har været fejl på produktet fra fabrikken af. At det så bare bliver håndteret som 2 års garanti er "luksus" fra producenterne. Er den 2 år og 1 dag, og man klagede over fejlen, vil man nok også få den dækket. Men kommer man 2 år og 1 måned - 2 et halvt år eller andet bagefter, ja så man altså ude over grænsen. For hvis grænsen flyttes til 2 år og en måned, hvad så hvis den kommer efter 2 år, 1 måned og 2 dage...? Det er skruen uden ende.
Brugeravatar
Af bbplayer
#300421
HrJensen1 skrev:-Omkring at man ikke skal have den til at stå med samme billeder på for længe. Det gælder også TV2 News som har den samme bjælke i bunden 95% af tiden.
Jeg håber du er helt enig i at ser man kanal5HD i 8 timer hver dag, af mange ukendte grunde, så gør man reelt ikke noget forkert men der er et lille logo på skærmen som de vil have der, det gør kanaler i hele verden i alskens farver.

Vil du nu have folk skal skifte deres favorit kanal ud, fordi tv't måske ikke kan tåle kanal logo?

Prøv at forklar hr. og fru. Jensen det :)
Af bphhm
#300437
Fandt en Youtube video på et tidspunkt der egentlig var meget ordentlig sat op og velproduceret hvor personen gav en velformuleret forklaring af hvordan man skulle forholde sig hvis man ville undgå Burn in. Skal se om jeg kan finde den igen.

Hvis man skulle følge de råd så skulle man i princippet konstant overvåge billedsammensætning og justere picture settings til den aktuelle visning.

Som flere konkluderede i kommentarerne så var bedste måde at være sikker på at følge anvisninger simpelthen at slukke TV'et ???