Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#300037
Kære brugere

Jeg har et (lidt) ældre smart-tv fra Samsung. Modellen er: ue55h6675st

Jeg har oplevet, at der kommer hvidlige skyer på skærmen - eller områder, hvor billedet virker en anelse mere uskarpt/ude af sync med de rigtige farver. Det er især tydeligt, når billedet er sort, men "skyerne" kan optræde ved flere baggrundsfarver. De ses især, når der er en udsendelse i gang, ved brugervælger-skærmen på Netflix, der jo har sort baggrundsfarve, ses de nærmest ikke.

Selvfølgelig har fjernsynet nogle år på bagen, men måske er der nogen, der har et link til nogle indstillinger, man kan justere på, så billedoplevelsen bliver bedre? Eller fif til, hvordan jeg får de hvidlige skyer væk?

På forhånd mange tak for hjælpen!
#300049
Det lyder - logisk nok - som clouding, som er et problem med homogeniteten af lysfordelingen på skærmen. Det er ikke en paramter man kan justere i en menu, da det relaterer sig til placeringen af de mange lag i LCD-sandwichen i forhold til hinanden. Jeg tænker, at "skyerne" er der hele tiden, men at de træder tydeligere frem på nogle nuancer end på andre. Det er typisk på de mørke farver, at man ser dette, da problemet netop relaterer sig til lyset fra lyskilden bag LCD-sandwichen, som ikke blokkeres homogent over hele skærmfladen.

Hvis du Googler "Clouding TV", så vil du få adskillige billed-hits, hvor du kan se hvordan det kan tage sig ud.
#300123
I teorien kan man skille TV'et ad, pille hver enkelt lag af ét af gangen og forsøge, at samle det hele igen og krydse fingre for, at det så bliver bedre end første gang, men jeg tror der skal en gang seriøs fingerkrydsning til, for at det ikke i stedet bliver værre end før.
Af Grandahl
#300128
Det er ikke en fejl i panelet.. Det har sandsynligvis været der hele tiden, hvor du så bare har fået øjnene op for det.. Der er mere eller mindre clouding på alle kantbelyste LCD skærme.. Når du får dit tv hjem skal man i fortrydelsessperioden gøre op med sig selv om det er et panel man kan leve med.. Jeg har prøvet at sende en retur, hvorefter den næste var bedre.. Panellotteri