Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#299893
Hej.
Jeg må lige søge hjælp her inde, da man bliver total rundforvirret når man snakker med power og søger hjælp.
Jeg har lige købt et Samsung Q6 49’ til 4999 med kalibrering, som jeg er godt tilfreds med i billede, lyd og dybet.
Det har dog nogen udfordringer, nogen gange, når der er hvidt eller stribet på skærmen, så står det og hopper.
Det kommer til at irretere mig i det lange løb og man kan se det mere og mere nå nu man er blevet obs på det.
Var i power og snakke med dem i dag og han sagde det var fordi det var 50 hz at problemet var der.
Så er det alle der oplever det?
Håbede på et andet stik eller indstilling kunne gøre det?
Nogen gode råd eller skal jeg smutte ned og aflever det igen?
P.S fik et tilbud på et Samsung ue50ru7455uxx til 5900 med kalibrering, er det et bedre køb?
#299904
Ja, jeg viste det næsten godt, kan tydligt mærke at når der står en overfor dem som ikke har forstand på det, så går de alt ind på at sælge det de tjener mest på... ?
Derfor jeg lige måtte søge hjælp her ?
Vil du så mene at det fra elgiganten ville være bedre?
Så må jeg gå lidt op i tommer, men hvis det ikke giver det store, så er der jo ingen grund til det.
Jeg har lige lavet indstillingerne, det er godt nok blevet mørkt i billedet, men måske det var fordi det var for lyst det drillede?
#299905
Sælgere sælger dig det de tjener mest på, ikke hvad der er bedst for dig.. Lad være med at få kalibrering med, det er intet værd, eller næsten intet.

Hvis du er glad for Samsung og har plads til 55” ville jeg bytte dit tv.. Nap din egen model i 55” eller evt NU8005... De er gode modeller til pengene.. Hvis du får et andet tv, så spørg ind til settings her på siden på din model.
#299908
Tak for indput, det er lidt rart når man ikke står over for en sælger der tænker på hvad de tjener bedst på?
Jeg tror jeg mest er til Samsung har jeg fundet ud af.
Hvis jeg tager mit eget model i 55” kontra 8005 er der 2500 kr til forskel, hvad får jeg for de penge?
Spørgsmålet er om jeg kan se den store forskel?
#299916
Forskellen ligger i hvor meget lys de kan udsende og hvor bredt et farverum de dækker. Rtings har målt på begge og jeg synes ikke, at Q6 performer så godt på nogen af punkterne og slet ikke ift. at du skal give 2500 kr mere. Peaklysstyrken på de to i HDR er omtrendt den samme, og da Q6 ikke har mere lokal nedtoning af lyset ift. NU8 (læs: ingen), så er det virkelig begrænset i hvilke situationer du vil kunne opleve de få hundrede nits forskel, der er på de to.

Så er der lidt forskel på udformningen af foden og farven på rammen, men det må være et spørgsmål om smag. NU8 fås i en version, hvor man får den fede metalfjernbetjening med, men der skal man nok holde øje med tilbuddene, da det er NU8045/8075 man skal se på.
#299918
Baggrundsbelysning på 9 er beregnet til en mørk stue. Du skal justere Baggrundslys efter hvor lys/mørk stuen er. Du kan godt justere Baggrundslys højere end 9, når du ser tv i de lyse timer, eller når du har lys tændt i stuen. Du kan også prøve at bruge Lyssensoren, så justere tv’et for lysstyrken efter hvor meget lys der er i stuen. Du kan ikke bruge White Balance and Colorspace settings.
#299922
Hei skrev:Det har dog nogen udfordringer, nogen gange, når der er hvidt eller stribet på skærmen, så står det og hopper.
Står og hopper...har selv 49Q6FN og kan ikke genkende den beskrivelse. Hurtige panoreringer kan give hakken. Hvad er kilde materialet? Er "Auto Motion Plus" sat til auto? Det kan udglatte problematiske kilder, men er ikke perfekt og kan introducere hakken ved f.eks sceneskift eller hvis der sker meget på skærmen. Vil helst have det slukket, men nogle programmer har gavn af det.

Jeg har ikke brugt Rtings review indstillinger, da de er lavet med 55Q6 modellen som er med 120hz panel.

Samsung ue50ru7455uxx til 5900kr lyder dyrt. Det bruger et billigere 3.parts LCD panel (InnoLux?), hvorimod QLED modellerne bruger Samsungs egne LCD paneler. QE55Q6FN til 5555kr er et bedre tilbud end UE55NU8005 til 8000kr.
#299926
Tak for de mange input, de må prøves af!
Havde endelig besluttet og købe det samme i 55” for at få de 100 hz til 5555, men det er så lige steget til 8999 på den time jeg lige skulle bruge på at tænke mig om?
Jeg har 14 dage endnu til at bytte det jeg har, så vil lige prøve tingene af?