Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Cerevor
#299762
Hej med jer

Jeg overvejer at kaste mine penge efter den 77" som Dustin Home har. Jeg er dog ikke så klog på tv, så håber på lidt hjælp. Jeg har nu et Samsung 65" 4k led, men uden hdr og jeg har været ret skuffet over billedkvalitet Osv.
I mit hoved ville det være en vældig opgradering med hdr og Oled, og selvfølgelig en større skærm.
Men:
1: hvorfor er LG's tv 77" og ikke 75 - har det nogen betydning mht fx 4k film og billedratio?
2: Jeg har altid købt tv ved en forhandler, da det så kunne leveres tilbage igen. Jeg kender slet ikke Dustin Home, og hvad hvis tv'et fejler noget?
Sidste: jeg overvejer at få det kalibreret - giver det mening?

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#299764
Der er andre som også har købt den model fra Dustin, måske kan du finde deres tråde og spørge til skærmen i deres tråde, så de ser dit indlæg. De har nok ikke besøgt siden efter de købte :)

Og jo, kalibrering hvis du går op i detaljer gør meget, og så er der nok en lille gevinst i kalibrereret profiler benytter mindre strøm og på 77" må der være lidt watt at vinde på måleren, hvis du går op i det.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#299765
1: hvorfor er LG's tv 77" og ikke 75 - har det nogen betydning mht fx 4k film og billedratio?
Billedformatet er 16:9 uanset om du køber 55, 65 eller 77" TV. Både bredden og højden er jo tilpasset :) 77 tommer er diagonalen.

Grunden til at det er 77" er fordi man i produktionen udskærer skærmene fra større glaspaneler. Lavede man den i stedet til 75" så ville "resterne" blot gå til spilde. Man kan ikke genbruge dem. Så de laver skærmen så stor som muligt for at optimere produktionen.

Og ja, jeg tror, at du vil opleve et ret markant løft af billedoplevelsen, men du skal naturligvis også have noget 4K HDR-indhold at servere til skærmen. F.eks. UHD Blu-ray eller streaming (iTunes, Netflix, Amazon).
Af bphhm
#299770
Er sikker på det LG OLED vil være en stor opgradering og selv vil jeg helst handle hos en forhandler, mest fordi man kan køre derhen og snakke med "rigtige" folk :-).

Eneste forbehold jeg vil nævne er risikoen for Burn in som jeg selv har fået på mit LG OLED65B6.

Så gør det til en vane en gang pr. måned at teste for uniformity så du kan se burnin og måske være heldig at få dækket en reparation på garantien.
Af christianpaaske
#299786
Til Oled C8... ville selv have haft købt C8 pga. Pris fald, men valgte at vente med at købe C9 i 65" der er stor forskel Hvad lyd og div. Andre ting angår C9 har dolby digital Atmos sammenlignet med C8/C9 skal du kun se tv så bliv ved det du har... men opgradér til C9. Hvis du kun tænker på at købe nyt... min mening har jo også noget med økonomien at gøre... god dag og C9 bliver B&O opgraderet så du kan køre sammen med B&O det jo samme paneler i C9 som i B&O nyeste modeller 8-)
Af SuneA
#299815
Cerevor skrev:Hej med jer

Jeg overvejer at kaste mine penge efter den 77" som Dustin Home har. Jeg er dog ikke så klog på tv, så håber på lidt hjælp. Jeg har nu et Samsung 65" 4k led, men uden hdr og jeg har været ret skuffet over billedkvalitet Osv.
I mit hoved ville det være en vældig opgradering med hdr og Oled, og selvfølgelig en større skærm.
Men:
1: hvorfor er LG's tv 77" og ikke 75 - har det nogen betydning mht fx 4k film og billedratio?
2: Jeg har altid købt tv ved en forhandler, da det så kunne leveres tilbage igen. Jeg kender slet ikke Dustin Home, og hvad hvis tv'et fejler noget?
Sidste: jeg overvejer at få det kalibreret - giver det mening?

På forhånd tak :)
Jeg kan ikke anbefale det. Jeg købte selv samme LG oled77c8 hos Dustin Home som opgradering til mit LG oled65e6v. Desværre var der utroligt meget banding på det, så det røg direkte retur med det samme.