Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nicklaslj
#299658
Hej alle,

Jeg står og skal købe to nye TV'er. Et 55" til et relativt lyst køkken alrum samt et 65" til en noget mørkere stue.

Ud fra diverse tilbud regner jeg med at kunne gøre det for ca. 10k +/-.

Der er sket så meget på markedet, at det synes umuligt ikke at føle sig uvidende og håber derfor I kan være behjælpelige.

Kort info:
Det i stuen skal bruges til lidt PS og ellers film og der er klart størst krav til dette, mens det i alrummet ikke behøver at vise lige så god kvalitet.
Herudover skal det gerne køre gnidningsfrit med Sonos (fjernsynet i stuen, ikke det i alrummet), da det installeres i hele hjemmet og jeg vil derfor gerne fuldende Sonos økosystemet ved at etablere et surround i stuen vha. Sonos - hvis dette ikke giver mening, så hører jeg også meget gerne alternative setups til surround (det skal dog være wifi).

På forhånd tak!! :)
Af Nicklaslj
#299699
Hej Elcom og Jørgensen66,

Tak for jeres svar!

Hvad er forskellen på det samsung UHD I linker til og så dette QLED:https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... qe55q6fnat Giver det generelt mening at betale lidt ekstra og for QLED?

Hvis jeg alligevel er oppe i 9000 for 65", er der så ikke andre gode/bedre alternativer? Hvorfor lige netop det Sony? Jeg har som sådan nogle uger at løbe på, så hvis der er et tv der ind i mellem er på tilbud, venter jeg gerne, såfremt jeg ved hvad jeg skal kigge efter :) Hvad med LG for eksempel - jeg troede egentlig de var langt fremme generelt?

Er der nogle af jer der har erfaring med SONY + SONOS?

Hvad med disse:
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-667740/

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-999071/

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... p-1010221/
Af Jørgensen66
#299707
Samsung UE55RU7105 til 2.999,- er videreudviklingen af NU7105-serien med nyeste Tizen-software. NU7xxx-serien blev udvalgt til årets budget-tv sidste år af Lyd & Billede. Før jeg så dette, valgte vi faktisk et 40" tv til min mor i denne serie. Jeg synes faktisk, at den gør det godt til prisen, som dengang var 3.500 kr. for 40". Vi har set både almindeligt tv og Blu-Ray derpå med almindelig belysning i stuen.

Så 2.999,- for 55" forekommer at være billigt for tvet i seneste 7xxx-version.

Samsung Q6FNAT-modellen er det mest skrabede tv, der leveres med QLED. QLED er jo også et LCD-tv. Det har stadig 50 HZ-panel, og personligt ville jeg ikke ofre det mere i forhold til Samsung RU7105-modellen i din situation, hvor det "bare" skal bruges i køkkenet. Så ville jeg hellere flytte lidt mere over på stue-tvet.


At jeg bakker op om Sony'et til 9.000 kr., skyldes at det har et antal zoner bagved skærmen, som kan tændes eller slukkes. Det kan dermed levere bedre sort, og det vil give en bedre oplevelse af HDR end ovenfor nævnte Samsung fx kan præstere, da Samsungen vil køre med fuldt lys på hele skærmen ved HDR-indhold. Der nævnes et strømforbrug, der kan stige til det dobbelte eller mere, fordi skærmen ikke er egnet dertil på disse billigere tv uden et antal zoner, (FALD).

En OLED-skærm kan til sammenligning tænde sine individuelle pixels, over 8 mio. styk, så de enten er tændt eller slukket, hvad der giver perfekt sort, når det skal være det. Men det er jo så også dyrere endnu. Sony'en har til sammenligning under 50 zoner, så vidt jeg husker, men koster jo også det mindre, så det vil i nogle sammenhænge være muligt at se "blooming", hvor området fx omkring en stjerne eller undertekster vil være lysere, da Sony'en ikke vil kunne kompensere derfor med det begrænsede antal zoner, det har. Jeg har selv forgængeren for Sony'en, dog i 55" - XE9005. Den model var også ret godt testet og solgte godt. Læs i øvrigt også testen af Sony XF9005 her på siden.

Med hensyn til Panasonic er det et godt bud på kvalitet til en lav pris. Dog er styresystemet lidt la, la med begrænsede apps lige efter hukommelsen, men virker nu udmærket i menuer. Jeg har selv haft flere Panasonic tidligere. Og hvis du vil styre dit tv via en boks som fx Apple TV, så er det jo ikke et problem.
Dog har Panasonic i 75" ikke et display, der egner sig til HDR, da det også vil gå strømamok, da det ikke har et antal zoner at skrue op og ned for. Det er kantbelyst, hvor Sony XF9005 er bagbelyst. Dog har Panasonic også et VA-panel, hvad der vil give dig bedre sort på bekostning af vinklen, skærmen kan beses fra. Der er brugere her på siden, der har købt dette tv til rabatprisen på de 9.999 kr., så de kan nok fortælle dig noget mere.

LG'en ville jeg holde mig fra. Den har IPS-panel. Dvs. svagere sort, der mere går over i det grå, men til gengæld er der bedre betragtningsvinkler end ved VA-paneler. Så der må også vægtes efter, hvor mange I sidder omkring skærmen. Da LG primært har kørt med IPS-paneler, har de ikke ligget i toppen af anbefalede tv. Dette år skulle der komme nogle modeller med bagbelysning, så måske det kan ændre sig lidt fremover for disse tv?

Dit sidste valg, Samsung 6xxx-serie, har et ringere display end Samsung 7-serien, så hvorfor gå den vej? Det har heller ikke FALD, altså et antal zoner, der kan tændes og slukkes, så det kan komme til at minde en lille smule om OLED. Dertil er det værd at have i erindring, at dette Samsung i 6xxx-serien lige er kommet på markedet. Et 65" tv i 7xxx-serien har været nede under 6.000, altså med lidt bedre display end dit forslag, så det kommer det nok igen med lidt tålmodighed med den nye 7xxx-serie.

Sony + Sonos? Der må andre på banen.
Senest rettet af Jørgensen66 19. jul 2019, 20:35, rettet i alt 1 gang.
Af PeterD
#299711
Siden der er så mange der ikke kan finde ud af Samsung's QLED skærme, så er det i bund og grund et LCD tv og sådanne laver Sony, LG, Panasonic og TCL også.

OLED og MicroLED er andre teknologier end LCD.
Brugeravatar
Af elcom
#299712
Meget enig med Jørgensen66.

Tankerne for mit valg af Sony'en. Jeg ville personligt gå efter bedste billede kvalitet. Ud fra budget tog jeg hurtigt OLED ud af vuderingen. Bedste efter det må være et bagbelyst TV (FALD), specielt når vi går over 55". Sidste års bedste FALD modeller, som nu er nede i fornuftige priser der matcher budget, er Sony XF9005 og Samsung Q8DN. Q8DN koster dog stadig 10.000+ så valget måtte gå på Sony XF9005.

Du kan godt afvente tilbud, men vi er i en periode, hvor lagrene for sidste års modeller bliver mindre og mindre. Så du risikerer også at de forsvinder fra markedet, og så må du vente på at 2019 modellerne kommer ned i fornuftige priser. Ofte først omkring black friday.
Af Nicklaslj
#299722
Hej Jørgensen66,

Tak for det udførlige svar! Det bliver Sony og Samsung der ryger i kurven. Jeg vil bare lige gerne forsikre mig om, at det spiller sammen med Sonos og eller anden Dolby Atmos soundbar fra fx LG eller Samsung.

Er der nogle herinde der kan komme med lidt input ift. det? Grunden til det er vigtigt, er at jeg har fået fræset stikkonktakter ind oppe i baghjørnerne, så for at jeg skal slippe for ledninger, og det vil jeg, så kræver det at der findes et sæt lyd som spiller godt og via trådløs til sub og baghøjtalere. Jeg spurgte primært ind til Sonos, da jeg får deres højtalere i de andre rum og dermed synes det ville være smart også at have dem i stuen. Men findes der et bedre alternativ til surround i stuen, men som kører på wifi, så modtages de råd med glæde :-)
Brugeravatar
Af elcom
#299731
Nicklaslj skrev:Hej Jørgensen66,

Tak for det udførlige svar! Det bliver Sony og Samsung der ryger i kurven. Jeg vil bare lige gerne forsikre mig om, at det spiller sammen med Sonos og eller anden Dolby Atmos soundbar fra fx LG eller Samsung.
Der er stor forskel på om du snakker Sonos som kører Dolby Digital eller en Dolby Atmos soundbar.

Hvis du skal have Dolby Atmos kompatibelt system, hvor lyden skal komme fra TV'et ud i højtaler systemet, så er der en hel serie af ting du skal undersøge og sætte dig ind i.
F.eks. om alt du ser på TV'et udelukkende er fra TV'ets indbyggede apps, eller om du også har eksterne afspilnings enheder som apple tv og playstation. Og i så fald kan de så sættes direkte til lyd systemet eller skal det igennem TV'et. Hvilket så vil kræve eARC HDMI stik i TV'et.

Jeg bruger personligt et Sonos surround setup med en Beam soundbar og to Sonos One som sattelit højtalere. Lyden er ganske udemærket, men hvis du har stor stue, og vant til "stor" lyd, så er det måske ikke nok. Kan dog hjælpes med tilføjelse af subwoofer og/eller Playbar istedet for Beam.

Jeg havde lidt bøvl med surround pass through fra min playstation på mit 6 år gamle TV, men på mit nye har der ikke været problemer. Jeg kan dog ikke garantere dig at det bare vil virke med de nævnte TV, men jeg kan ikke forestille mig at det vil være et problem på 2018 TV.
Af Nicklaslj
#299816
Hej elcom og Jørgensen66,

To opfølgende spørgsmål;
Jeg var i går i Elgiganten, de fortalte mig at det nye Philips The One 65" 4K UHD LED Smart TV 65PUS7354/12 har samme skærm som XF9005. Det koster også 8999, men der får man jo så ambilight med i prisen - hvad tænker I om dette alternativ?

Herudover kan jeg se at Power i weekenden har Samsung QE65Q7FNATXXC QLED Smart TV til 8888 kr., - kan det konkurrere med XF9005?

Pft og god weekend :)
Af henrik.yde
#299817
Det er løgn og latin. Sony XF9005 har nemlig VA panel, hvorimod Philips PUS7354 har IPS panel, så jeg har meget svært ved at se ligheden. Det bliver iøvrigt svært at finde noget der kan konkurrere med XF9005, især når prisen er så lav som den er nu. Jeg vil mene at du skal op i Samsung Q8DN (ikke FN), for at de er nogenlunde jævnbyrdige, hvad angår billedkvalitet.