Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sælger95
#299446
Jeg købte i Juni 2018 et SONY A1 OLED i 65"på tilbud til 18.000. Nu, knapt et år senere, oplever jeg desværre at en vandret bjælke i nederste del af panelet har sat sig fast, hvilket formentlig skyldes at TVet er blevet brugt til at se nyhedskanaler. Det har naturligvis aldrig været slukket fra stikkontakten og har derfor haft mulighed for at køre panelrens hver gang. "Bjælken" er tydeligst under reklamer eller PS4/xbox menuer da disse ofte bruger farvede baggrunde, dog kan det sjældent også ses under film.

Jeg har været i dialog med SONY kundeservice, som fortæller mig, at de ud fra mine vedhæftede billeder ikke kan se at der er tale om en fabriksfejl, og jeg må erkende at jeg bliver lidt småsur da jeg selv vil mene at problemer er ret tydeligt.

Mit dilemma er således: Skal jeg bestille en tekniker som kan vurdere skaden og risikere selv at skulle betale hvis han ikke mener der er en noget galt, eller bare blive ved med at se fjernsyn og håbe på at LED pærenes lys udligner sig?

Jeg har vedhæftet 2 billeder samt den email jeg fik retur fra SONYs kundeservice.
Vedhæftede filer
SONY.png
SONY.png (229.01 KiB) Vist 5052 gange
IMG_1867.jpeg
IMG_1867.jpeg (1.61 MiB) Vist 5053 gange
IMG_1866.jpg
IMG_1866.jpg (1.64 MiB) Vist 5053 gange
Senest rettet af Sælger95 10. jul 2019, 14:51, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af bbplayer
#299452
Jeg kan ikke se noget på de billeder, er du sikker på du mener lodret, og hvilken kanal, t.ex, giver lodrette nyheder, kurser?
mener du vandret, så behøver de jo ikke være det, så er det her, nok mere undertekster på danske kanaler? Det synes at være det samme her efter noget tid, og jo, så skal jeg køre panelrens.

Du har dog helt ret, det er et dårligt udgangspunkt, hvis dine vaner er at have mange timer på kanaler med lodret/vandret bjælke information og især røde/gule af slagsen.
Af Sælger95
#299453
bbplayer skrev:Jeg kan ikke se noget på de billeder, er du sikker på du mener lodret, og hvilken kanal, t.ex, giver lodrette nyheder, kurser?

Du har dog helt ret, det er et dårligt udgangspunkt, hvis dine vaner er at have mange timer på kanaler med lodret/vandret bjælke information og især røde/gule af slagsen.
Hov, det er selvfølgeligt en vandret rektangel! Det er nu rettet, tak.

Jeg har cropped et at billederne for at forhåbentligt gøre det nemmere at spotte. Det er desværre tydeligere i virkeligheden end da jeg prøvede at fange det på mit iPhone kamera

https://gyazo.com/688a0d98d974da1326562c4500f140ae
Af hunden
#299456
jeg har lige købt philips 807 oled tv-
Kan jeg nu forvente at jeg vil få et problem med det?
Det er jo skærm fra lg på dem begge.
Brugeravatar
Af bbplayer
#299460
Synes det ligner mit symptom på min C6 , som har været der et par gange, når jeg altså går efter at spotte det.

Det er helt sikkert undertekster fra danske kanaler, for det er hvad er min årsag, så tit bruges den ikke i soveværelse til tv2 news :)

Og følger man anvisninger her, så er undertekster ofte ens og samme position og jo, de er sikkert fremme på ens skærm i mange procent dele af ens skærmtid, hvis man er DR/TV2/TV3 fan.

Jeg synes dog en panelstøj kørsel tager det, måske ser jeg bare dårligt.
Brugeravatar
Af hans123
#299464
Det er ikke panel fejl. Men det man kan være uheldig med på oled.

Lidt øv.

Hvad har du kørt med af indstillinger på tv.
Brugeravatar
Af hans123
#299465
hunden skrev:jeg har lige købt philips 807 oled tv-
Kan jeg nu forvente at jeg vil få et problem med det?
Det er jo skærm fra lg på dem begge.
Alle oled paneler kommer fra LG.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#299466
Fejlen på billederne kan næsten ikke være undertekster med det udseende. Det ser ud til at midten er mindre ramt end siderne og med undertekster ville det nok være omvendt.
Af Sælger95
#299467
hans123 skrev:Det er ikke panel fejl. Men det man kan være uheldig med på oled.

Lidt øv.

Hvad har du kørt med af indstillinger på tv.
Er det ikke en fejl fra producenten at man ikke kan se nyheder dagligt uden at opleve noget som dette efter blot et år? Det skal naturligvis fremhæves at vi ikke ser nyheder 4 timer dagligt, og at fjernsynet bruges til mange forskellige formål inklusive gaming, hvilket mystisk nok ikke har ført til problemer overhovedet

Jeg kører "biograf prof" profilen på alle mine inputs samt live TV
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#299469
Det er jo den tilbagevendende diskussion om definitionen af “normal brug” og jeg ville da helt klart anbefale, at du vedholder, at der intet unormalt er ved dit brugsmønster når du taler med Sony. Hvis de vil gøre sig til dommer over hvad der kvalificerer sig som “normalt”, så må de ud og skrive en officiel guide til hvad man må og ikke må.

I de gamle plasma-dage var diskussionen den samme, men den døde lidt hen da vi rykkede til 4K og HDR, da plasma blev lagt i graven. Nu er det så blusset op igen. Det er lidt svært at få et klart overblik over omfanget, da stresstests indtil videre kun har vist, at netop konstant visning af statisk indhold fra eks nyhedskanaler er problematiske, men ingen rigtigt har dokumenteret hvor lidt der skal til. Dvs hvor stor en %-del af tiden problematisk indhold skal vises før det giver burn-in. Jeg har haft snakket end Rtings omkring endnu en test, men de er ikke lige klar på at køre en 3. Omgang.
Af Sælger95
#299470
Torben Rasmussen skrev:Det er jo den tilbagevendende diskussion om definitionen af “normal brug” og jeg ville da helt klart anbefale, at du vedholder, at der intet unormalt er ved dit brugsmønster når du taler med Sony. Hvis de vil gøre sig til dommer over hvad der kvalificerer sig som “normalt”, så må de ud og skrive en officiel guide til hvad man må og ikke må.

I de gamle plasma-dage var diskussionen den samme, men den døde lidt hen da vi rykkede til 4K og HDR, da plasma blev lagt i graven. Nu er det så blusset op igen. Det er lidt svært at få et klart overblik over omfanget, da stresstests indtil videre kun har vist, at netop konstant visning af statisk indhold fra eks nyhedskanaler er problematiske, men ingen rigtigt har dokumenteret hvor lidt der skal til. Dvs hvor stor en %-del af tiden problematisk indhold skal vises før det giver burn-in. Jeg har haft snakket end Rtings omkring endnu en test, men de er ikke lige klar på at køre en 3. Omgang.
Har du hørt eller haft erfaring om hvor vidt tredjeparts servicecenterne ville vurdere sådan noget som det, der er på billedet som en fejl? Som de skrev i mailen, så kan de sende en tekniker ud, men hvis han ikke vurderer at det er en fejl, så skal jeg selv betale

Jeg er i skrivende stund stoppet med at se alt hvad der hedder nyhedskanaler da jeg er bange for det bliver endnu værre
Af Globulus
#299477
https://www.sony.dk/electronics/support ... a1/manuals

https://www.sony.dk/electronics/support ... 39981M.pdf

Side 5DK:

--- klip ---

OLED-skærm
• Selvom OLED-skærmen er fremstillet med
højpræcisionsteknologi, og mindst 99,99 % af alle dens pixels
fungerer, kan der forekomme konstant sorte eller lysende
punkter (hvide, røde, blå eller grønne) på OLED-skærmen. Det er
en egenskab, der stammer fra OLED-skærmens konstruktion og
er ikke en fejl.
• Tryk ikke og skrab ikke frontfilteret, og placer ikke genstande
oven på tv’et. Billedet kan være ujævnt, eller OLED-skærmen
kan blive beskadiget.
• Skærmen og kabinettet kan blive varmt, når tv’et er i brug. Dette
er ikke en fejl.
• Ved bortskaffelse af dit TV skal du følge de lokale love og
bestemmelser.

--- klip ---


Side 6DK:

--- klip ---

Beskyttelse af TV-skærmen (OLED TV)

Forholdsregler for at beskytte skærmen mod
skader
Billedfastholdelse
På OLED-TV'er kan der opstå billedfastholdelse (fastbrænding af
billedet) på grund af egenskaberne ved de anvendte materialer.
Billedfastholdelse kan forekomme, hvis billeder vises på samme
sted på skærmen gentagne gange eller i længere tid. Det er ikke
en fejl ved TV'et. Undgå at vise billeder, som kan fremkalde
billedfastholdelse.

Følgende er eksempler på billeder som kan
fremkalde billedfastholdelse:
• Indhold med sorte områder øverst og nederst og/eller i venstre
og højre side af skærmen. (hvis det sendte billedformat, f.eks.
brevkasse, 4:3 eller standard, er bredere eller højere end
skærmens format)
• Stillestående billeder såsom fotos.
• Videospil, der kan have stillestående indhold på en del af
skærmen.
• Skærmmenuer, programguider, kanallogoer osv.
• Stillestående indhold fra programmer.
• Lysaviser på skærmen, som for eksempel bruges til nyheder
eller udsendelsestitler.
Sådan reduceres risikoen for billedfastholdelse:
• Sony anbefaler, at du slukker for TV'et som normalt ved at trykke
på tænd-/slukknappen på fjernbetjeningen eller TV'et.
• Fyld skærmen ud ved at skifte [Bredformatstilstand] for at fjerne
de sorte områder. Vælg en anden [Bredformatstilstand] end
[Normal].
• Slå OSD fra (On Screen Display, visning på skærmen) ved at
trykke på knappen / og deaktiver menuerne fra tilsluttet
udstyr. Du kan finde flere oplysninger i brugervejledningen til
det tilsluttede udstyr.
• Undgå at vise stillestående billeder med stærke farver (inklusive
hvid), ure eller logoer på en del af skærmen.
• Juster billedindstillingerne, så de passer til forholdene i
omgivelserne. Standardbillede anbefales til privat brug og ved
visning af indhold, der ofte viser stationslogoer m.m.
TV'et har følgende funktioner til at mindske eller forhindre
billedfastholdelse.

Panelopdatering

Panelopdatering kører automatisk for at udligne billedet på TV-
skærmen, efter at den har været brugt i længere tid.
Panelopdatering kan også udføres manuelt, men bør kun bruges,
hvis billedfastholdelsen er meget tydelig, eller du ser følgende
meddelelse:[Panelopdateringen blev ikke fuldført…]
Forsigtig:
• Funktionen Panelopdatering kan påvirke panelet. Brug som
hovedregel kun panelopdatering en gang om året, da den ved
hyppigere brug kan forringe panelets levetid.
• Panelopdatering tager cirka en time at udføre.
• Der kan blive vist en hvid linje på skærmen under
panelopdatering, det er ikke en fejl på TV'et .
• Panelopdatering fungerer kun, når rumtemperaturen er mellem
10 ºC og 40 ºC.

Pixelskift

Flytter automatisk billedet på skærmen for at undgå
billedfastholdelse.

Andre funktioner

Skærmens lysstyrke reduceres automatisk ved visning af
stillbilleder, ure, klare farver, logoer m.m.

--- klip ---

Læg særligt mærke til:

"Billedfastholdelse kan forekomme, hvis billeder vises på samme
sted på skærmen gentagne gange eller i længere tid. Det er ikke
en fejl ved TV'et. Undgå at vise billeder, som kan fremkalde
billedfastholdelse."

og

"Funktionen Panelopdatering kan påvirke panelet. Brug som
hovedregel kun panelopdatering en gang om året, da den ved
hyppigere brug kan forringe panelets levetid."

Bemærk, at denne vejledning er fra 2017, så der er ikke tale om, at det er retningslinjer der først er kommet på banen som respons på et stadigt stigende antal klager; producenterne kender til begrænsningerne i teknologien og advarer udførligt (synes jeg) brugerne om, hvordan de bør behandle deres OLED TV.

Jeg har set mange eksempler på brugere i dette forum, som hævder, at man blot skal bruge sit OLED TV som man vil, uden at tage specielle hensyn (med deres egne gode erfaringer som eksempel). Jeg har ligeledes set, hvordan det foreslås, at man bruger panelrens i et væk (gerne gentagne gange) hvis man trods alt alligevel har fået IR.

Det ville måske klæde disse brugere at henvise til producenternes retningslinjer og ikke hvordan de ønsker verden burde være indrettet.

For lige at holde diskussionen på sporet kan jeg kun sige til OP: Sony har - som jeg ser det - dækket sig ind, så om du er heldig med at få noget skiftet eller hele apparatet byttet afhænger nok meget af, hvem du kommer til at tale med. Nu siger du godt nok at problemet er mere tydeligt in real life end hvad din iPhone kan samle op, men i dette tilfælde kunne jeg godt forestille mig, at der skal meget mere til før de vil acceptere en reklamation.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#299484
De nævnte eksempler dækker jo 95% af det indhold som findes, så det kan ikke affærdiges med, at TVet er misbrugt, hvis det reelt set blot er brugt...

Det er klart, at hvis man konsekvent har brugt 20% af den tændte tid på TV2 News, så ender vi et et problematisk scenarie, men her er det igen et et spørgsmål om at definere hvor lidt der er for meget.