Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#300158
Jeg må indrømme, at jeg har også har lidt svært ved at se hvordan receiveren skulle kunne kompensere uden, at den også ville ødelægge en masse andre ting. Hvorfra skulle den opdage, at det er et kanalskift og ikke en eksplosion i en film på TV? Jeg kan til nød gå med til det, hvis lydstreamet ændrer karakter og går fra ét format til et andet når kanalen skifter, men det er lidt søgt.

Samsung har netop en auto-volumen, som er specielt udviklet til TV-kanaler, som vi også skrev om tidligere, men det er så ikke noget vi tjekker mht. lydudgangen på TV'et.
#300161
Okay, så er det på plads. Må jeg spørge hvorfor I ikke tjekker noget så vigtigt som lyd i jeres TV-test? I behøver såmænd ikke engang tilslutte noget for at se "fejlen" på LG. Bare vælg en digital lyd ud (ARC eller optisk), og så se alt (næsten) alt er nedtonet i lydmenu'en, så man slet ingen valg har. Dolby Atmos, Adaptive sound control, lydskema (sport, film, nyheder osv), "one touch sound tuning", lydstyrketilstand (auto volume justering mellem forskellige kilder) er alle nedtonet, og kan altså IKKE bruges/indstilles, hvis man vælger digital lyd ud. Det er da en RET væsentlig ting på et TV! Det burde I da teste på et grundliggende niveau, synes jeg.
#300165
Torben Rasmussen skrev:Jeg må indrømme, at jeg har også har lidt svært ved at se hvordan receiveren skulle kunne kompensere uden, at den også ville ødelægge en masse andre ting.
Det er vel ikke længere et spørgsmål om at ødelægge men at ændre lyd niveau som man mener er for højt på visse emner og indstillinger, lyd er lyd, og vil man balancere så kan det være musik, eksplosioner, tale og andet, grænsen må være at lyden ikke stiger / falder på de grænser man vælger for lyd.
At man så kan ødelægge noget, det er vist ikke pointen her.
burgurne skrev:Bare vælg en digital lyd ud (ARC eller optisk), og så se alt (næsten) alt er nedtonet i lydmenu'en, så man slet ingen valg har. Dolby Atmos, Adaptive sound control, lydskema (sport, film, nyheder osv), "one touch sound tuning", lydstyrketilstand (auto volume justering mellem forskellige kilder) er alle nedtonet, og kan altså IKKE bruges/indstilles, hvis man vælger digital lyd ud.
Som jeg tidligere skrev, digital lyd output, er digital og ikke ment til at skulle up/downsamples af tv og så ændre på volume eller indhold før du sender det til en anden enhed, for der kan du normalt gøre en masse af det.
Så i min verden er det helt perfekt, som nogle andre tråde nævner så er DD+ kun downsampled på ARC på grund af båndbredden, og det er så løst med eARC som man kan se frem til.

Glemte jeg at skrive, at som Torben skriver, så er det du søger, lige præcis det som ødelægger lyd. Derfor skal receiver være centrum for dette, både om tv er højttaler eller du bruger højttalere på receiver, i forbindelse med f.eks UHD blu-ray afspilning.
#300166
Okay, jeg slutter her. Du vedbliver med at tale imod mig, HifiKlubben og Torben. Jeg har lige igen været i HifiKlubben og det ER tv'et der styrer dette, uanset mærke. Nogle TV-mærker gør det så bedre end andre.
Dit svar til Torben er noget tåget.
Du mangler at komme med en forklaring på, HVORDAN en receiver (uanset mærke) skulle kunne vide om jeg ser TV fra TV3 eller TV2????
#300169
burgurne skrev:Okay, så er det på plads. Må jeg spørge hvorfor I ikke tjekker noget så vigtigt som lyd i jeres TV-test? I behøver såmænd ikke engang tilslutte noget for at se "fejlen" på LG. Bare vælg en digital lyd ud (ARC eller optisk), og så se alt (næsten) alt er nedtonet i lydmenu'en, så man slet ingen valg har. Dolby Atmos, Adaptive sound control, lydskema (sport, film, nyheder osv), "one touch sound tuning", lydstyrketilstand (auto volume justering mellem forskellige kilder) er alle nedtonet, og kan altså IKKE bruges/indstilles, hvis man vælger digital lyd ud. Det er da en RET væsentlig ting på et TV! Det burde I da teste på et grundliggende niveau, synes jeg.
For lige netop dig, er det en vigtig feature og pga. et specifikt problem med enkelte TV-kanaler. Der findes et hav af andre scenarier, som på samme vis kan påvirke måden TV'et virker på, og der er nok nogen der ville mene, at disse ting også skal på listen over ting vi altid tester. Hvis man har specifikke ting man særskilt ønsker, at vi tjekker, så kan man skrive til os når vi annoncerer, at TV'et er modtaget, men jeg kan lige så godt afsløre, at jeg ikke kommer til at sidde og cycle alle kombinationer af menu-indstillinger igennem på fast basis for at provokere fejl frem. Hvis vi skal have mere fokus på lyd, så skal der tilføjes grej på testbænken, så lydformater kan testes, men det vil nok stadig mest være i stil med dét Rtings foretager sig.

Det lyder måske lidt mavesurt, men hvis man skal nå igennem sådan en test og få testet de ting, som tæller mest i vores bog, så er tiden ofte en smule presset i forvejen. Hvis du tager et kig på dét Rtings når igennem (hvilket heller ikke omfatter det du ønsker), så tager det 10 dages arbejde at nå igennem. Og de skal vel og mærke ikke lave andet.
#300175
Okay. Undskyld jeg forstyrrede jer.

Jeg var ikke klar over, at jeg er den eneste som har tilsluttet eksterne højttalere til et TV og samtidig bruger tv'et til at se tv på.
Hvordan andre testssites gør er (for mig) sagen helt uvedkommende.
I bruger i forvejen en masse spalteplads på at fortælle om kalibrering som vi almindelige brugere alligevel aldrig kan udføre, da vi ikke har hardwaren til det. Så at tilføje 2-3 linier om mulighederne inden for lyd forekom mig ikke som værende noget stort problem.
EOD herfra
#300183
Med udgangspunkt i OP ( burgurne), så må du ALDRIG lytte til, hvad sælgende manipulerende fortæller dig...!

OLED er den bedste skærmteknologi,der findes pr. dags dato.

Tjek anmeldelserne her på Flatpanels, jf priserne på sidste års modeller vs. modellerne for i år.

Der er ikke sket noget som helst, hvis man udelukkende ser på billedkvaliteten, hvorfor en model som SONY AF8 65" (overall) er et af de bedste køb netop nu.
#300193
burgurne skrev:Du mangler at komme med en forklaring på, HVORDAN en receiver (uanset mærke) skulle kunne vide om jeg ser TV fra TV3 eller TV2????
Det kan da ikke være svært at forstå, du synes at påpege, hvor enkelt det er for en skærm fra 2010 , at kunne gøre det? Så må du kunne forstå at en receiver er central enheden, som samler enheder og lyd for mange.

Og Vi talte kort om Intellivolume, det er jo den vej du vil, og ser vi bort fra din fortolkning at tv programmers forskelle der, som ja en receiver giver en fløjtende dyt for, den er til lyd.
Så derfor skal den bare lave en justering på lyd volume når den kommer igennem, den skal evt konvertere når den sender lyd og billede til et tv, og den skal kunne justere div. parametre mindst af alt, så er justering af volume bare at lytte til db og tage et snit af max level, og den kan du så sætte? Jeg kan ikke se relation til tv kanal og til receiver lyden der, for alt den skal er modtage og udjævne volume, det er den bl.a. bygget til.
Om det er statisk eller dynamisk, er så hvad intellivolume nok begrænser dig i, når du fortsat nævner TV3 og reklamer, det er jo der, den skal udjævne og fjerne øget lyd styrker.
#300202
Det er dig der ikke fatter det. Billedet fra tuneren i TV'et kommer da ikke gennem Onkyo'en, hverken på mit gamle Philips eller på det her nye LG. Hvorfor i al verden skulle det dog det?, Og hvordan skulle man få det til at ske?? Tuneren leverer billedet direkte til TV'et, og alt hvad onkyo'en får er et digitalt lydsignal OG INTET ANDET (når vi snakker tv-kanaler). Ser vi på Bluray, Pi3 osv, så er det en anden snak, for de er tilsluttet Onkyo'en via HDMI, og der går både lyd og billede igennem Onkyo'en, og HER virker Intelli volume fint.

Når det virkede med det gamle Philips, så var det fordi der I PHILIPS TV'et er en indstilling til NETOP dette! Og det er den indstilling der er nedtonet i LG'en. Men du ved åbenbart mere end flatpanels, HifiKlubben og mig, så måske du kan vise mig og andre, hvordan det skal kobles sammen, og indstilles i div menu'er for at virke? For ingen af os andre kan det, så vi venter spændt på de vise ord fra dig.
#300203
burgurne skrev:Det er dig der ikke fatter det. Billedet fra tuneren i TV'et kommer da ikke gennem Onkyo'en, hverken på mit gamle Philips eller på det her nye LG. Hvorfor i al verden skulle det dog det?, Og hvordan skulle man få det til at ske?? Tuneren leverer billedet direkte til TV'et, og alt hvad onkyo'en får er et digitalt lydsignal OG INTET ANDET (når vi snakker tv-kanaler). Ser vi på Bluray, Pi3 osv, så er det en anden snak, for de er tilsluttet Onkyo'en via HDMI, og der går både lyd og billede igennem Onkyo'en, og HER virker Intelli volume fint.

Når det virkede med det gamle Philips, så var det fordi der I PHILIPS TV'et er en indstilling til NETOP dette! Og det er den indstilling der er nedtonet i LG'en. Men du ved åbenbart mere end flatpanels, HifiKlubben og mig, så måske du kan vise mig og andre, hvordan det skal kobles sammen, og indstilles i div menu'er for at virke? For ingen af os andre kan det, så vi venter spændt på de vise ord fra dig.
Jeg tror ikke du fatter så meget, så jeg hopper fra, uvidenhed betyder ikke man skal svine andre til, lær lige lidt og forstå når du spørger, lige pt, lyder du særligt useriøs og utilfreds med din skærm og insisterer på alle andre end dig tager fejl.
#300205
Undskyld jeg melder mig på banen da jeg ikke har et godt råd. MEN nu der bliver omtalt Power og elefanten bliver jeg nød til at bringe min “vejledning” fra elefanten. Jeg var taget til ølefanten (Odense), fast besluttet på køb af et LG E8, og siger til ekspedienten: Det skal jeg have! Sælger: det er også lækkert MEN... jeg får så en historie fra hans egen familie og sælger viser et billede på sig tlf om hvor mange problemer familien har med genskær på deres OLED. Jeg tager fra butikken med øv og hvad gør jeg så :(( .
Efter nogle fortvivlede dage tager jeg ud til ølefanten da jeg tænker: jeg køber og hvis genskær er et problem får de det bare tilbage igen. Jeg siger til den nye sælger: Det skal jeg have! Sælger: det er også lækkert MEN.....og jeg får en helt ny historie om genskær bla bla bla og “surprice” det SAMME billede bliver vist på hans tlf ;;) :D . Så tænker jeg: FXXX jer. Så gik jeg ud derfra igen. Never more!
#300212
burgurne skrev: I bruger i forvejen en masse spalteplads på at fortælle om kalibrering som vi almindelige brugere alligevel aldrig kan udføre, da vi ikke har hardwaren til det. Så at tilføje 2-3 linier om mulighederne inden for lyd forekom mig ikke som værende noget stort problem.
Som jeg skrev, så er justeringsmulighederne i lydmenuen jo bare ét sæt parametre man slavisk kunne gennemgå. Der er et hav af andre muligheder, som man så også burde gå igennem. Jeg er med på, at det betyder en del for dig, og i så fald er du velkommen til at bede om at noget specifikt testes når vi annoncerer at en ny test går i gang, men du vil sandsynligvis få resultatet overleveret i kommentarsporet og ikke via indholdet i testen.
#300213
bbplayer skrev: Jeg tror ikke du fatter så meget, så jeg hopper fra, uvidenhed betyder ikke man skal svine andre til, lær lige lidt og forstå når du spørger, lige pt, lyder du særligt useriøs og utilfreds med din skærm og insisterer på alle andre end dig tager fejl.
Igen, det er åbenbart dig der ikke vil forstå det. Jeg insisterer IKKE på at "alle andre end mig" tager fejl. Jeg insisterer på at DU tager fejl, da "de andre" har givet mig ret. Her fortæller jeg hvad Intellivolume er på en Onkyo, men det overser du 100%
På min Onkyo TX-SR608 er funktionen intellivolume. Men det er intellivolume mellem de forskellige HDMI indgange, det virker IKKE på TV-lyden, da alle tvkanaler jo kommer gennem det samme HDMI-stik. Intellivolume kan bruges til at få bluray, cd-afspiller, radio og TV til at have samme volumen
Her er det Torben Rasmussen her fra flatpanels:
Torben Rasmussen skrev:Jeg må indrømme, at jeg har også har lidt svært ved at se hvordan receiveren skulle kunne kompensere uden, at den også ville ødelægge en masse andre ting. Hvorfra skulle den opdage, at det er et kanalskift og ikke en eksplosion i en film på TV? Jeg kan til nød gå med til det, hvis lydstreamet ændrer karakter og går fra ét format til et andet når kanalen skifter, men det er lidt søgt.

Samsung har netop en auto-volumen, som er specielt udviklet til TV-kanaler, som vi også skrev om tidligere, men det er så ikke noget vi tjekker mht. lydudgangen på TV'et.

Du holder på dit, men du vil ikke fortælle noget som helst om hvordan dit resultat kan opnås, så ja, jeg betragter dine svar som useriøse, og det blev jeg irriteret over, da jeg gentagne gange har påpeget at flere andre har givet mig ret. Men en ting kan vi blive enige om. Det slutter her!
Senest rettet af burgurne 26. jul 2019, 22:42, rettet i alt 1 gang.
#300214
burgurne skrev:
bbplayer skrev: Jeg tror ikke du fatter så meget, så jeg hopper fra, uvidenhed betyder ikke man skal svine andre til, lær lige lidt og forstå når du spørger, lige pt, lyder du særligt useriøs og utilfreds med din skærm og insisterer på alle andre end dig tager fejl.
Igen, det er åpbenbart dig der ikke vil forstå det. Jeg insisterer IKKE på at "alle andre end mig" tager fejl. Jeg insisterer på at DU tager fejl, da "de andre" har givet mig ret. Du holder på dit, men du vil ikke fortælle noget som helst om hvordan dit resultat kan opnås, så ja, jeg betragter dine svar som useriøse, og det blev jeg irriteret over, da jeg gentagne gange har påpeget at flere andre har givet mig ret. Men en ting kan vi blive enige om. Det slutter her!
Det ser stadig ud til at du vil have ret, og vi andre får fred, tak!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8