Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Supergris
#299142
Hvis man læser testen af Samsung Q90R:

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1557209492

, er det ikke til at tage fejl af, at I på redaktionen er særdeles begejstrede over anvendelsen af det nye skærmfilter med Q Ultra Wide Angle-teknologi, og noget I virkelig gerne så blive mere anvendt i fremtiden, men når man så læser testen på rting.com:

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90-q90r-qled

, så undrer det mig, de ikke ubetinget deler jeres begejstring.

Hvis man kigger på den liste, de har udarbejdet over, hvor meget TV reflekterer, så er det Samsung Q8FN fra sidste år, der ligger i toppen, og både Q9FN og flere OLED-modeller ligger foran Samsung Q90R.:

https://www.rtings.com/tv/tests/picture ... and-glossy

Hvordan kan man forklare dette?
Af Globulus
#299143
Q90R ligger i top mht "Total Reflections" mens den er tæt på bunden i "Indirect Reflections".

Den samlede score er tæt på toppen hvis man ser bort fra en stak OLED-modeller.

Den samlede score er målt som 75% Total Reflections + 25% Indirect Reflections hvilket er grunden til at den ligger tæt på toppen på trods af at den ene komponent ligger tæt på bunden.

Som der står i anmeldelsen:

"The TV has excellent reflection handling, better than the Q900R. The glossy finish greatly diminishes reflections. However, the 'Ultra Viewing Angle' layer has the downside of scattering light across its surface, producing rainbow reflections across the screen. This is similar behavior to the 'X-Wide Angle' of the Z9F, and it is not noticeable in normal use.

You should have no issues placing the Q90R in a bright room with a lot of windows."

Ja, de skriver, at der er en ulempe ved det nye lag men de skriver også, at man ikke bemærker det ved almindelig brug.

Hvori ser du det negative?
Af George1
#299144
Det snakkede vi om allerede i april, Rthings test/måler på en anden måde, de bekræfter dog at den direkte reflexion (det er den der betyder noget ved lampe genskin)er den bedste de nogensinde har set, men de måler også den indirekte reflexion, så har du en dårlig indirekte trækker det ned på den direkte reflexion også, som jeg husker svaret, men tråden hed Samsung Q90R-rtings.com så må du selv lede,der er gode svar på dit spøgsmål. Mit indlæg er til supergris.
Senest rettet af George1 2. jul 2019, 20:22, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af TBC
#299147
Alt har jo sin pris. To win some you lose some - Og så er det vel et spørgsmål om hvordan man vægter det vundne i forhold til det tabte.

Det optiske lagt har sin pris i forhold til en mere diffus spredning af lyset samt regnbuefænomenet. Men dertil benytter Samsung sig yderligere af en særligt subpixel rendering hvor grupper af pixels drives med forskellige grader af brightness og farvekaresteristika for yderligere at reducere off-axis colorshift. Det kan man ikke se på afstand i et lystforurenet rum, men særligt om aftenen bidrager det til farve ukorrektheder i de mørkere farvetoner og tæt på skærmen giver det et karekteristisk krydsskraveret mønster. Så mens anti-refleksbekæmpelsen samlet set er en fordel i en svært lysforurenede setting er det en ulempe i forhold til mere kritisk orienteret brug - og hvordan vægter man så lige det ene i forhold til det andet?

Uanset hvordan man vægter syntes jeg bare at det igen understreger devicen om at QLED med markedets bedste anti-refleks funktion er det der er værd at gå efter i forbindelse med en stærkt lysforurenede setting, men OLED bør være kandidaten til mere kritisk TV brug og setting.
Af George1
#299149
TBC skrev:Alt har jo sin pris. To win some you lose some - Og så er det vel et spørgsmål om hvordan man vægter det vundne i forhold til det tabte.

Det optiske lagt har sin pris i forhold til en mere diffus spredning af lyset samt regnbuefænomenet. Men dertil benytter Samsung sig yderligere af en særligt subpixel rendering hvor grupper af pixels drives med forskellige grader af brightness og farvekaresteristika for yderligere at reducere off-axis colorshift. Det kan man ikke se på afstand i et lystforurenet rum, men særligt om aftenen bidrager det til farve ukorrektheder i de mørkere farvetoner og tæt på skærmen giver det et karekteristisk krydsskraveret mønster. Så mens anti-refleksbekæmpelsen samlet set er en fordel i en svært lysforurenede setting er det en ulempe i forhold til mere kritisk orienteret brug - og hvordan vægter man så lige det ene i forhold til det andet?

Uanset hvordan man vægter syntes jeg bare at det igen understreger devicen om at QLED med markedets bedste anti-refleks funktion er det der er værd at gå efter i forbindelse med en stærkt lysforurenede setting, men OLED bør være kandidaten til mere kritisk TV brug og setting.
Så kom OLED på banen igen, ( i denne tråd?) sorry men mit kritiske tv forbrug inkludere at jeg kan se hvad der passer mig og i lige så lang tid jeg lyster.
Brugeravatar
Af TBC
#299150
Så er du vel bare som de fleste af os ;-)

Pointen var der vel ikke noget galt med? Man kan have vægtet funktionens fordele og ulemper forskellig, lige som den individuelle vægtning også kan [og imho bør] afhænge af hvilken type brug og setting der er vægtet hos vedkommende - Er det nu pludseligt blevet forkert at fremføre udmærkede pointer?
#299153
Jeg har videregivet forklaringen fra Cedric i tråden hørende til Q90-anmeldelsen. Der mangler så og sige en måling i deres tabel, nemlig den med direkte refleksioner. Den kan udregnes på baggrund af total og indirekte, men det er netop den direkte refleksion som er markant bedre på Q90R, hvilket du kan overbevise dig selv om ved, at lave regnestykket for et par af de øvrige TV de har testet.
Af Supergris
#299181
Tak for svar. Det er rart at vide, jeg ikke er den eneste, der har undret sig.
Efter at have læst den tidligere tråd om samme emne, bliver denne jo nærmest overflødig; den gav mig også svaret på, hvem Cedric er! :)

Her er den, så folk er fri for at lede:

viewtopic.php?t=48102&p=296288

Jeg vil så ønske, at denne tråd kan hjælpe alle med at huske på, hvordan "refleksioner" staves.

Nu har I forhåbentlig alle noget at reflektere over... :)
#299182
Nå, ja - jeg antog bare, at alle vidste hvem redaktøren hos Rtings var det er dog ikke ham der styrer anmeldelserne af TV mere - han forklarede blot at de havde valgt ikke at score på direkte refleksioner.
Brugeravatar
Af elcom
#299186
Supergris skrev: Jeg vil så ønske, at denne tråd kan hjælpe alle med at huske på, hvordan "refleksioner" staves.

Nu har I forhåbentlig alle noget at reflektere over... :)
Man skal bare blive ved med at stave det forkert, så godkender dansk sprognævn det ;)
Af George1
#299189
Supergris skrev:Tak for svar. Det er rart at vide, jeg ikke er den eneste, der har undret sig.
Efter at have læst den tidligere tråd om samme emne, bliver denne jo nærmest overflødig; den gav mig også svaret på, hvem Cedric er! :)

Her er den, så folk er fri for at lede:

viewtopic.php?t=48102&p=296288

Jeg vil så ønske, at denne tråd kan hjælpe alle med at huske på, hvordan "refleksioner" staves.

Nu har I forhåbentlig alle noget at reflektere over... :)
Ja det er den nye stave måde, var dette site en stave konkurrence ville der ikke være mange vindere?