Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#299127
Hej alle,

Fruen og jeg skal have nyt TV i stuen, som jeg tænker skal være en 49-55". Siddeafstand en 2-3 meter. Jeg tænker 55" er mest relevant, men skriver 49, da jeg har fundet en mulig kandidat i denne størrelse.

Jeg vil helst ikke smide meget mere end 5000 efter det, hvilket jeg ved ikke er meget - men jeg forsøger simpelthen bare at få den bedste kvalitet til prisen.
TV'et skal bruges mest til streaming af film/serier, HBO/Netflix og formentlig ikke ret meget TV.

Jeg kan godt vente et par uger for at se potentielle tilbud an, så valget behøver ikke udelukkende være baseret på nuværende tilbudsmarked.

Jeg har derfor forsøgt at researche lidt i tidligere tråde herinde og fundet frem til en del kandidater, der kommer nedenfor - med den nuværende pris, jeg kunne finde:

Jeg vil meget gerne have jeres take på, hvad jeg burde gå efter - også om der er andet, jeg skulle overveje som alternativ.

Here goes:
  • 55: LG SK8100 - 4999 (det virker til at være en fornuftig entry-model?)
    55: Samsung NU7105 - 3499
    55: Samsung NU7172 - 3699
    55: Samsung NU7445 - 4699 (er denne bedre end de to førnævnte Samsung-modeller, siden den er dyrere?)
    55: Sony XF90 - 6999 (over mit budget desværre, da jeg fornemmer at dette er det sikre valg, hvis jeg havde et par tusinde mere at rode med. Er det realistisk at se den på tilbud til en 5-6000?)
    55: Samsung Q8DN - 7449 (igen over mit budget, men i trådene jeg har læst virker folk også til at være meget begejstrede over denne. Samme spørgsmål som ved XF90'eren: realistisk at man kan finde denne på tilbud?)
    55: Samsung UE55NU8005 - 7999 (virker til at droppe til 5555kr. engang imellem. Godt køb?)
    55: Philips 55PUS8303 - 8702 (var i April på tilbud til 4-5000 kr.)
    49: Philips 49PUS8303 - 3499 (virker til folk er godt begestrede over 8303 modellen, så jeg tænkte potentielt at gå ned i 49"-modellen for at kunne få den ret billigt?)
    55: Philips 55PUS8503 - 5790 (hvorfor er denne så meget billigere end 55PUS8303? Er den ikke bare en opgradering, der burde være bedre?)
    55: Samsung QE55Q6FN - 5555
Ser frem til at høre jeres inputs. Mange tak! :)
#299137
Her er nok det bedste bud på en 65", hvis det skal holde budgettet:

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... pus7363-12

Meget TV for pengene...

Det er ikke realistisk at Sony 55XF9005 eller Samsung 55Q8DN kommer ned i 5 - 6.000 kr., da der er tale om sidste års modeller, hvor det nok er begrænset hvor mange, der er tilbage.

Philips PUS8503 og PUS8303 er samme TV, bortset fra lyddelen hvor 8503 har indbygget soundbar.
Prisen på 8303 har tidligere været nede i 4.444 kr., så fordi 8503 er billigere i dag, er det ikke sikkert, det er det i næste uge.
Vejl. priser er vist 12.000 og 14.000 kr.

Samsung 55NU8005 og 55Q6FN er meget tæt på hinanden, og bruger vist også samme fjernbetjening.

De modeller du har kig på, er absolut nogle af de mest fornuftige, der er på markedet i dag, så er det bare om at finde det, som opfylder dine behov og ønsker bedst, og afgøre hvor meget prisen betyder for dig, hvilket du bedst selv kan finde ud af...
#299333
Tusind tak for de gode kommentarer! Jeg kan forstå at det bedste køb måske ville være det Philips der, men at jeg samtidig burde gå efter en større størrelse. Så tror jeg vil gå efter et 55".

Lige nu hælder jeg mest til Samsung Q6F'et til 5555: https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... lsrc=aw.ds

Alternativt er der tilbud på LG 55SK9500 til 6000 i næste uge: https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner.

Er det et bedre køb?
#299340
Det kan du nok bedst selv afgøre, der er jo tale om VA-panel vs. IPS-panel, med de egenskaber, der nu følger med, men igen er der tale om en topmodel vs. en entrymodel.
Hvis du vægter HDR-gengivelse, er der ingen af dem, der rigtigt yder det retfærdighed.
Personligt ville jeg vælge Philips PUS8503 fremfor LGén, hvis jeg havde et brugsmønster, hvor den begrænsede kontrast og sortniveau ikke kom så meget til udtryk.

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4519232 ... ign-Priser

Man kan også mene, at når vi er oppe i denne prisklasse, ville det måske give bedre mening at ofre den sidste tusse eller to, og hoppe på et Sony XF9005 eller et OLED. Sådan kan man blive ved...
#299349
Ja, som mange andre er jeg fristet til at smide lidt mere og gå efter en xf9005 eller er OLED. Men så træder jeg en del uden for budgettet...

I den anden ende af prisspektret er jo Samsung NU7100’erne. Kan se at Bilka havde et 55NU7172 til 3000.
Elgiganten har et 55RU7105 til samme pris i denne uge.
Er det korrekt forstået at dette blot er en nyere model og kan forventes at være meget ens med NU71’erne?
Jeg tror også det ville være fint til mine behov.

Tak igen
#299354
Når du bevæger dig ind på et entusiast-forum, vil du meget sjældent blive anbefalet at købe et entry-level TV. De fleste postere herinde er meget vidende og ved typisk, hvad de skal kigge efter, og de vil derfor straks kunne se skavankerne ved de billige TV.

Min egen anekdote er, at jeg har haft dyre plasma og LCD-modeller, men at jeg, mens jeg venter på at 65" OLED kommer ned i et for mig acceptabelt prisleje, lige ville prøve at købe et entry-level Samsung 65" LCD. Til min overraskelse lever jeg - og resten af familien - fint med det, men dine præferencer kan være nogle helt andre.

Du får, hvad du betaler for, så du må finde ud af, hvornår det ikke giver mening for dig at betale mere for yderligere kvalitet. Har du fx. været på besøg hos nogle venner og set deres TV? Hvis det var billige TV og du blev irriteret over dem, er det værd at gå efter noget dyrere. Gjorde du ikke, kan du måske nøjes med det billigste.
#299360
Jo tak. Jeg er klar over, at man får hvad man betaler for, og som du selv har oplevet forventer jeg nok også, at jeg vil være ret fint tilfreds med et entry-level tv.

Derfor forventer jeg selvfølgelig heller ikke, at jeg kan få kvalitet svarende til et Sony XF90 eller lignende for 3000; men det er vel fortsat relevant at spørge til hvilket TV, der giver "mest for pengene" i ethvert prisleje - også for 3000 kr.

I forlængelse heraf synes jeg at have læst, at Samsung NU7100-serien er blevet anbefalet som et relativt godt TV til få penge. Mit spørgsmål er derfor blot: er 3000 kr. fortsat en god pris for et entry-level TV som RU7100-serien? Eller er den ældre NU7100-serie bedre? Og endelig - hvis vi er i dette prisleje (ca. 3000 kr.), er der så andre bedre muligheder?

Tak!
#299397
Køb RU. Specs lader til at være næsten identiske, men RU har en nyere version af Tizen, og Samsung opdaterer ikke styresystemerne på gamle TV.

Til 3.000 er det efter min mening et virkelig godt køb. Og husk at lade være med at tilkøbe deres tilbud om kalibrering, som ingen værdi har overhovedet.