Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bbplayer
#299073
Jeg har kigget noget tid efter en ny 43" pc(tv) skærm, da skærme i den kategori er billigere og de fungerer godt nok til arbejde og stadig tilbyder den større desktop.

Jeg havde LG tidligere men den gik i udu, og så begyndte jeg at se på alternativer, dog ikke VA panel, da farver er vigtigere end sort.

Først var Philips 43PUS7363/12 et alternativ til 3333,- den ser rimelig ud, og klarer 4k60 . Motion er unødvendig til pc brug, udover mus bare skal køre perfekt :)

Nu har elgiganten så en 100/120hz variant på tilbud næste uge til 3499,-, 49PUS8303/12 den primære forskel er vel at panelet har hurtigere opdatering og vel stadig giver et roligere billede på pc siden, dog tøver jeg.
49" er virkelig en stor skærm og selvom jeg sidder 50-60cm fra billede, så bliver det voldsomt mener jeg?
Er vi allerede der, som med tv skærme, de kan bare ikke bliver store nok :) Hvad siger i andre, skal jeg gå/prøve 49" på pc bordet denne gang?

Elgigantens link, dog ikke nedsat før imorgen.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... pus8303-12

https://www.displayspecifications.com/en/model/7a7210b0

Jeg er lidt usikker på om 120hz giver det roligere billed på en 4k60 pc desktop? Nogen som har prøvet det?
Brugeravatar
Af bbplayer
#300764
Jeg synes lige jeg ville opdatere omkring mit fund, som har vist sig at være et godt et til pc brug.

Valget faldt på den Sony 43XF8577 som var på tilbud hos power, prisen var passende, når jeg havde fået de 3500,- tilbage for den gamle 43UJ635v .

Dertil kommer så de 100hz, som jeg må sige, gør rigtig meget for en pc skærm, det rolige billede, kan man tilføre en 8K(DSR) virtuel Nvidia opløsning og med bare en smule jævnhed (28%) få et rigtig godt billede på skærm og et gigant skrivebord, som med forskellige browser og steam , vlc osv, bare kan sættes som man lyster og udnytte det store skrivebord. Dette kunne LG 635v altså ikke følge med på.

Jeg har slet ikke forsøgt at afprøve tuner delen, eller sat nogen boks til og set film, så desværre kan jeg ikke fortælle hvor godt det ser ud til film/sport brug.

43" i denne 8 serie fra Sony, har i hvert fald været et hit.

Skal lige sige den er kalibreret med GretagMacbeth Eye One software, og icc profilen indlæst, fjernsyn står på standard og alle smarte billede funktioner slået fra. Alle hdmi indgange undtagen pc indgang er slået fra, og fjernbetjening gemt væk. Der bruges kun knapper på højre side af skærmens kant :) (tænd/sluk)

Dens HDR funktion synes også er være hjulpet godt på vej af det 100hz panel, for den tidligere LG 635v havde alt for meget flimmer i tekst og ujævn farve på HDR billede på pc. Når windows10 blev sat til det.
Her på Sony 43XF8577 syntes billede dog at være en smule mindre skarpt men jævnt og roligt i HDR.
Har ikke rodet alt for meget med farver i HDR, selvom min Eye One da er afprøvet :)

Når vi nu lige har været igennem en del dage med mange tordenfluer, synes jeg skærmen har klaret det pænt, min tidligere Asus skærm blev ramt , denne har vist bestået den prøve i sidste uge, håber jeg da. Så om skærmkant er dårlig mener jeg ikke efter de angreb sidste uge.

Jeg har ikke gjort nogen ihærdige forsøg på at oc skærmen, tror heller ikke 100hz panelet kan presses til at fysisk klare 100/120hz? Nogen som ved noget om det?

Den har ikke fået samme 70MB+ Oreo opdatering som min XF8596 serie fik OTA men den kommer nok, det er det eneste aktive på android siden, som kører. Info banner er slået fra, så den ikke popper op når frekvenser eller HDR ændringer sker.

Den får klart en anbefaling med herfra, også selvom man nu skal se på 43XG8577 , så kan den dårligt blive ringere end 2018 serien (håber jeg).

Får jeg afprøvet tv delen og sat parabol til, så skal jeg nok forklare hvordan UHD signalet håndteres der.
Har en del UHD kanaler til rådighed via parabol.