Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af CGA
#298892
Hej alle,

Jeg har googlet dette og synes ikke jeg har kunne finde endegyldige svar. Samsung forums besvarer ikke henvendelser, de beder folk sende dem en privat besked i stedet for faktisk at tage stilling til folks problemer, hvilket irriterer mig meget. Derfor konsulterer jeg nu Flatpanels.dk oraklerne.

Sagen er den jeg har købt et Samsung QE65Q8DN og for satan det er et lækkert TV. Især når det erstatter et gammelt 48 tommer samsung fra 2014. Men jeg oplever et par problemer.

Jeg har ikke kalibreret TVet men jeg har sat det til movie-mode og skruet ned for lyset for farverne var utroligt meget in your face, og fik svejserøjne af at se på lysstyrken.
Men jeg oplever at der i både toppen og bunden er en lilla "glow" stribe.
Det ser ud som om der ligger en lightstrip langs bund og top, som lyser en svag lilla farve, der kun ses ved lyse billeder på skærmen. Nu hvor jeg ved det er der, kan jeg ikke lade være med at kigge på det fordi det kommer frem HVER gang der er et bare semi-lyst billede.

Et andet problem jeg oplever er at når jeg ser noget i letterbox format, eller hvad det hedder, hvor der er black bars i top og bund. Hvis der på billedet er et blond hoved eller lignende lysende genstand i top eller bund, så er det som om at der "slipper lys ud" op i det sorte område. Som om der var ambilight på selve billedet. Det ser frygteligt ud. Jeg har ikke kunne justere mig ud af det.

Jeg har skrivet relativt meget ned for lyset, hvilket er synd for sådan et TV synes jeg, men det ses stadig. De lilla striber er især synlige når man har TV'ets menuer åbne.


Mit spørgsmål er så... Er det normalt for sådan et TV? Er det noget 8-serie QLED ejere bare lever med? Eller har jeg været uheldig med mit panel? Jeg har lige købt det i går og det er temmelig bøvlet at returnere og bytte. Jeg skal leje en varevogn og køre et godt stykke hver gang. Synes også billedet ofte er meget blurry når jeg ser fx serier i TV og andet indhold som bliver opskaleret til UHD.

Håber i kan komme med jeres besyv så jeg ved hvor jeg står.

Tak!
#298894
De lilla striber lyder ikke normalt, men lysforurening i de sorte bjælker er desværre uundgåeligt med det antal zoner TVet har. Du skal op i Q9-serien før der er zoner nok til, at TVet kan slukke for letterbox-bjælkerne.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#298895
Jeg er ikke sikker på, hvad det lilla lys skyldes. Det kunne dog godt lyde som ujævnheder i bagbelysningen. Kan du fange det på et billede?

Det med de sorte bjælker er der desværre ikke meget at gøre ved. Det skyldes, at LED-baglyset bag LCD-skærmen styres i zoner. Der er ikke særlig mange zoner, hvorfor nogle af dem overlapper ned i de mørke bjælker. Det er ikke alle, som ser det, men da du allerede er opmærksom på det, vil du med tiden nok også spotte det i andre situationer, da det afhænger af scenens billedsammensætning. For at komme ud over dette skal lyset styres på pixel-niveau, altså f.eks. plasma, OLED eller microLED teknologi.

Så altså, mht. første problem, så kan det godt være, at du har været uheldig med panelet. Den anden udfordring er der desværre ikke noget at gøre ved.

EDIT: Torben var hurtigere.
Af CGA
#298900
Mange tak for de hurtige gode svar!

Jeg har forsøgt at få et billede, men min Samsung Galaxy S9+ kan simpelthen ikke fange det. Der er for meget modlys og når TV'et kommer i fokus bliver det meget lyst. Det bliver lidt bedre af at jeg får en anden betragtningsvinkel på TV'et. Som det står nu ser jeg op på det. Mine øjne er ikke 100% centreret på billedets midte.

et 65 tommer Q9 er desværre udenfor mit prisleje. Smertegrænsen er 10k og jeg synes jeg fik meget TV for pengene med dette TV til 9999 i Power.

Jeg har set en video på nettet hvor de siger at man kan eliminere nogle problemer med QLED TV ved simpelthen at tabe det?! Det lyder vanvittigt, og de siger også de kun gør det for demonstration. Det gav dem omkring 100nits ekstra lysstyrke for at få et eller andet inde i TV'et til at falde på plads.

Jeg kan se Bilka har et LG 65SK8100 som også tiltaler mig meget til 6666kr, og det virker umiddelbart som et godt tilbud. Jeg kan simpelthen ikke leve med den blooming effekt der er, når jeg ser noget i letterbox format. Det skal siges jeg streamer langt det meste materiale vha. en Chromecast 2 og det er 1080p, så måske er et Q8DN overkill til mit forbrug?

Jeg har også overvejet at gå ned i et 55 tommer for så at kunne få råd til et Q9DN, men med mit forbrug tror jeg det måske er lidt over t he top.

Har i nogle holdninger til SK8100? Jeg sidder som sagt ikke og ser lige på TV'et men lidt fra siden ofte når jeg sidder i hjørnet af hjørnesofaen i stuen. Så tænker jeg måske får mere ud af IPS panelet i LG'en. Plus jeg er vild med magic remote.

Omend jeg synes at Q8DN er et vanvittigt hurtigt TV med mange smarte features, så synes jeg billedet halter, og det er jo, trods alt, en meget vigtig del.

Hvis alt andet fejler, må jeg spænde røvballerne og tage et LG C8 OLED men mit problem med det er bare at der er et vindue lige overfor TV'et. Bevares, der er et gardin, men det er lidt upraktisk i forhold til genskær.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#298903
Det video med at tabe tv'et på gulvet må næsten være fra Rtings? Det var i forbindelse med de første Q-modeller, som var kantbelyste. Et eller andet kunne tilsyneladende rive sig løs under transport, som man så kunne få til at falde på plads ved at give det et stød mod gulvet. Jeg vil ikke anbefale, at du gør det med Q8DN :) Den er bagbelyst, så jeg kan ikke forestille mig, at det gør andet end skade.

SK8100 har nogle andre styrker og svagheder. Jeg tror, at du vil opleve kontrasten som en synlig nedgang fra Q8DN, men du får omvendt brede betragtningsvinkler. Jeg tror, at du skal prøve at få den set i nogle omgivelser, der minder om din stue. Måske også under afdæmpet lys for at vurdere, hvordan du vil opleve den i aftentimerne.

Hvis du overvejer OLED i stedet så kig eventuelt også på LG B8. Der er lidt forskelle ift. C8, men det er ikke afgørende efter min mening. 55" B8 koster pt. 8.000 kroner: https://www.pricerunner.dk/pl/2-4634988 ... ign-Priser
Af CGA
#298904
Jeg er SÅ tæt på at købe en 55 tommer OLED. Jeg har simpelthen aldrig set noget lignende i forhold til billede, og jeg vil gerne have det nyeste når jeg skal ud og smide så mange penge. Dolby Vision er da et plus men næppe noget jeg kommer til at bruge.

Jeg kan se et 55 tommer C8 er nede i 8888 lige nu. Kan det ikke betale sig at give de 888kr der er til forskel? Det virker ikke som alverden, og vil gerne have så høj lysstyrke som muligt.

Hvis jeg tager de 9999 jeg har lagt og køber et 55" C8 i stedet, plus en soundbar, tror jeg sgu jeg får en bedre oplevelse overall, i forhold til bare et stort billede. Jeg må indrømme jeg synes lyden var bedre i mit oldgamle samsung 48 tommer 5 serie fra 2014. Lyden er utroligt tynd i Q8DN!

Screw it, jeg pakker Q8DN sammen, jeg kan ikke leve med det som det er. Jeg tager ud og kigger på LG SK8100 og LG C8. Selvom det sgu nok ender med et B8 eller C8 og en soundbar.

God lyd er et must for mig når jeg ser film. Jeg hader dåse-lyd med følelse, og jeg ville ønske jeg kunne få mit Dali setup ind i stuen. Men det må jeg ikke for konen :(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#298911
Jeg havde holdt mig fra SK81. Hvis du ikke er glad for de lysplamager, som Q8DN laver, så vil du blive mindst lige så utilfreds med SK81. Der er med garanti en sælger i en butik, som vil forsøge at overbevise dig om det modsatte, da han tjener mere på en SK81 end på en B8 eller C9, men jeg havde holdt mig væk når alternativerne er OLED eller Samsungs QD-LCD.
Af CGA
#298913
Takker for responsen. Jeg går efter et C8. Ikke så meget for billede da det velsagtens er det samme, men det er bare rart at vide at man har "det ekstra" ved en bedre processor, omend forskellen ikke er så stor. Beløbet er også relativt beskedent, og mon ikke jeg kan liste dem lidt ned i pris på enten soundbar eller TV.

Nu ser vi hvad de siger når jeg kommer retur med mit QLED. Det er den første hurdle jeg skal over. Det og leje en varevogn til at fragte det tur retur. Et nødvendigt onde.

Tusind tak for råd og vejledning! Det var fantastisk!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#298919
Jeg tvivler på, at de giver rabat på TV'et, da det er en model på vej ud og den i forvejen er billig med meget lidt fortjeneste på. Men hvis man ikke spørger, så får man i hvert fald ingen rabat :)
Af CGA
#298924
Det koster jo ikke noget at spørge. Og jeg har kigget på en LG SK9 soundbar+sub som er dyrere end hvad jeg kan finde den til på pricerunner, så de kommer til at give rabat på noget uanset hvad. Penge er sparet er penge tjent!

Jeg har forsøgt at tage et par billeder til jer af den lilla glow TV'et har. Jeg ved ikke om det er tydeligt nok til i kan se det. Billederne kan ses her. Takket være Nutella...
https://drive.google.com/open?id=1k-KCQ ... GEeghgT9b6

Hvis man ser godt efter kan man lige ane en lilla glød. Det er mere tydeligt alt efter hvordan man er orienteret i forhold til TV'et. Disse billeder er ikke så lyse igen, og det er endnu mere tydeligt på lyse billeder. Hver gang noget bevæger sig og den lilla farve kigger frem, bliver min opmærksomhed rettet imod det lige med det samme. Håber I kan se det, så jeg ved det ikke er mig der er ved at blive sindssyg.
Af CGA
#298955
Så blev der købt ind. Det blev et 55" C7 OLED og en LG SK9Y Soundbar.

Jeg prøvede lige at fyre op for et naturprogram i 2160p med Dolby Vision og Dolby Atmos. Det var temmelig mindblowing at se og høre!!

Tak for hjælpen gutter :)