Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mogens
#298845
Hej,
Skal til at købe endnu et fjernsyn og det skal være 65''.
Har læst anmeldelser af både pus7363/12 og pus8303, men er kommet lidt i tvivl og det er der i måske kan hjælpe mig.

Ifølge de anmeldelser jeg har læst har 8303 fået en del bedre anmeldeser end 7363.
Men på anmeldelsen af 7363 står der den har kant belysning, men når jeg finder skærmen på diverse sidder står der den er bagbelyst LED og har primært VA panel, i modsætning til 8303 som er kantbelyst IPS panel.
Og det er her min tvivl kommer ind, det jeg husker fra sidst og hvad jeg har læst mig til her på siden, er at bagbelyst og VA panel skulle være ''bedre'', men 8303 som har hverken det ene eller det andet, har fået meget bedre anmeldelser.
Hvordan kan det være at 8303 bliver fremstillet som et bedre valg end 7363.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#298861
Med mindre jeres stueindretning dikterer, at man ofte kigger TV fra siden, så synes jeg, at du bør satse på VA LCD-panel. Det giver den bedste billedoplevelse. Jeg skal ikke kunne sige, hvorfor 8303 bliver anmeldt bedre end 7363.

Er det Ambilight, som du søger, siden du har indskrænket feltet til Philips?
Af Supergris
#298864
Fordi der er andre ting end paneltypen og specs., der afgør billedkvaliteten. Der findes masser af eksempler på TV med IPS-panel, der er langt bedre end TV med VA-panel...
Af Mogens
#298871
Tak for svar.

For at svarer dig Rasmus, så faldt jeg bare over prisen på 7363 og så er den bagbelyst og har VA panel, den er også sat til 5000kr for 65'' hvilket jeg synes er en virkelig god pris. Jeg har ikke kunne finde andre skærme i den prisklasse med både VA panel, og bagbelyst.
Med hensyn til 8303 så kom den anmeldelse op efter jeg havde læst den om 7363 .
Jeg synes bare det var forvirende at den kostede mere, og havde hverken den ene eller andet, men stadig fik bedre anmeldelser.

Mit budget ligger også omkring 5000-7000kr. og der falder de begge to indenfor. Har også kigget kort på TCL dp660 som har fået gode anmeldelser, men ikke er bagbelyst.

Jeg har bare fået det indtryk at bagbelyst er kritisk for et godt billede.
Brugeravatar
Af hans123
#298879
Supergris skrev:Fordi der er andre ting end paneltypen og specs., der afgør billedkvaliteten. Der findes masser af eksempler på TV med IPS-panel, der er langt bedre end TV med VA-panel...
Kunne du lokkes til at smide et par omtaler af de ISP TV som er langt bedre end dem med VA panel
Af Grandahl
#298880
Det må også have noget at gøre med hvor irriteret man bliver af at se en "grå" skærm om aftenen når man ser en god film.
Jeg gider det ikke hvis jeg kan vælge selv.
Af Supergris
#298931
Det siger vel sig selv, at en topmodel er et bedre TV end en entrymodel uanset paneltype?

Forudsætningerne for en god billedkvalitet, er ikke alene betinget af den native kontrast i billedet, selvom det er en god start, men de omgivelser, hvor TVet skal performe, har også stor betydning for, hvordan billedkvaliteten opleves.

Der er mange andre komponenter i et TV, der også har indflydelse på billedkvaliteten end selve panelet, og angående selve panelet, så findes der også forskellige kvaliteter af disse...

Angående eksempler, så er de Philips-modeller, der nævnes jo et godt eksempel, hvor jeg til hver en tid vil påstå, at Philips PUS8303 har bedre billedkvalitet end Philips PUS7363 eller den TCL, der også nævnes...
Af Mogens
#298980
For at svarer dig supergris.
Så synes jeg ikke det siger sig selv,men det du siger
er at man kan ikke bare tage udgangspunkt i indmad for at vurdere om det ene fjernsyn har bedre forudsætning for at levere et bedre billede.
Så er man bare bundet af anmeldelser.

Troede der var en bred enighed om at VA panel giver bedre farve lige på.
Men det er åbenbart andre faktorer der gør at IPS panel kan producere bedre farve.
Det synes jeg vigtigt info , og er glad for at du nævner det, så vil jeg tage det med i mine overvejelser, og læse nogle flere anmeldelser
Brugeravatar
Af bbplayer
#298981
Nu er sort ikke en farve :) Så at VA panelet kan give dig bedre sort, betyder ikke at det taber til IPS men der er stadig bedre farver at vinde der og så har du bedre betragtningsvinkler på IPS.

49PUS7363 er et VA panel, altså bedre sort, måske var det skærmen du skulle have valgt hvis du ikke var glad for IPS billede.
På 7363 er der bagside belysning men ikke særlig mange zoner, så billede behøver ikke at blive så meget bedre her, det er ofte at billige skærme har bagside belyst billede.
Man kan ikke skabe en særlig zone styring med få zoner.

8303 er også 100hz , hvor 7363 er 50hz (Jeg har selv kigget på denne skærm tidligere).

Som med andre modeller, så er specs og design og software med til at give et helhedsindtryk om modellen. Eksempler finder du her på flatpanels, der menes at Sony OLED er bedre end LG OLED, som eksempel hvor panel og billede kvalitet er ens men så kommer software , design, remote, lyd jo også ind og spiller en faktor der.