Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#298836
Er bange for at mit ca 2 mdr gamle Sony AF8 er defekt, idet når der afspilles DV indhold fra Apple TV (Netflix eller Itunes)
så er billedet meget mørkt og decideret uanvendeligt at kigge på.

Jeg mener at det tidligere har virket som det skal og er derfor
bange for at noget er gået i stykker i TV (eller måske Apple TV) ?
Synes jeg har prøvet alt : nulstillet video indstillinger på både TV og Apple TV - haft enhederne frakoblet strømmen, skiftet HDMI indgang, skiftet kabel, men intet hjælper.

Apple TV står til 4K SDR, krominans 4.2.0 (eller 4.4.4), med match indhold og frekvens, TV'et bruger automatisk DV billede profilen når der vises DV fra Apple TV.
Det, der sker, er at så snart DV ikonet kommer frem øverst til højre på skærmen, bliver lyset skruet meget ned så billedet fremstår mørkt og blegt (manglende kontrast og lys).

Grunden til, at jeg tror, det er TV, der er defekt, er at når jeg i billedindstillingen: 'Højeste belysning' på TV skifter mellem: 'Fra' , 'lav', 'mellem' og 'høj' imens, der vises DV indhold fra Apple TV er der ingen ændring på lysstyrken at se. Dog når jeg lige skifter fra 'Fra' til 'Høj' er lyset i et splitsekund meget kraftig hvorefter det hurtig tones ned igen, som hvis den stod på 'Fra'. Det samme gælder, hvis jeg skruer ned på 'Lys' fra Max til næsten 0 er der stort set ingen ændring at se på lysstyrken.

TV'et er indstillet efter anbefalinger fra Flatpanels bortset fra DV profilen, som er standard indstillingen.

Der er tilsyneladende ingen problemer, hvis der vises HDR indhold fra Apple TV (fra f.eks Itunes) - og her kan det tydelig ses, hvis jeg ændrer på 'Højeste belysning'.

En anden ting er at hvis jeg i stedet benytter TV'ets egen Netflix App. og der viser DV indhold så er alt OK, bortset fra at underteksterne er vildt overbelyste og nærmest blænder. Det problem er der ikke på Apple TV Netflix. Er der i øvrigt en løsning på dette - altså de kraftig overbelyste undertekster fra TV'et egen Netflix app. ?

Apple TV kører med nyeste frigivne software og TV'et kører med v6.5631 - ved godt at der kommet en nyere version, men TV siger stadig at den har nyeste version når jeg søger.

Er der en indstilling jeg har overset, der vil få det til at virke fra Apple TV ?
Har desværre ikke andre eksterne enheder, der understøtter DV som jeg kan teste med.
Har prøvet at indstillet Apple TV til Dolby Vision 50 Hz og så vises startskærmen (ikonerne) på Apple TV også ret mørkt.

Det er som at TV ikke kan fastholde den korrekte belysning, når der afspilles DV indhold fra en ekstern enhed.
Håber det er et software problem men så burde det vel have været der fra start, når der i mellemtiden ikke har været opdateringer .
#298838
Den nye software kan du downloade her til en USB nøgle, og iøvrigt læse om hvad den indeholder af forbedringer:
https://www.sony.dk/electronics/support ... s/00016047

Når du har gjort det, og fået den installeret, så prøv at nulstille TVet, og evt. prøve den indbyggede Netflix APP, og hvis det virker så prøv Netflix via Apple TV. Men jeg er nu ret sikker på at opdateringen løser DV problemet, der står nemlig lidt om det i listen over forbedringer. Som Sony beskriver det: "Løser problemer med billedstøj i Netflix Dolby Vision-indhold (mørk solarisation)"
#298856
Som sagt ved jeg godt at der kommet ny software til mit TV - vil bare helst hente den 'over air' når den kommer istedet for manuelt installere den via USB - man ved jo aldrig om der er nye fejl og derudover er det slet ikke sikkert at den retter op på det aktuelle problem.

Nu er det heller kun på Netflix hvor DV ikke virker via Apple TV - Itunes har samme problem. Og på TV'ets egen Netflix App. virker DV som det skal med masser af lys og kontrast.
Mht de blændende undertekster på Netflix ændrede jeg disse fra hvid til gul så nu kan jeg i det mindste se Netflix med DV direkte fra TV'ets . Men jeg vil jo også gerne kunne udnytte DV fra mine købte film på Itunes.
Synes det virker mærkelig at lysstyrken (eller mangel på samme) er den samme ved DV fra Apple TV uanset hvad 'Højeste belysning' på TV billedindstillinger står til - altså ingen forskel på f.eks 'Høj' og 'Lav' - samt at det virker fint hvis indholdet er almindelig HDR.

Iøvrigt lagde jeg først mærke til fejlen da jeg så Netflix filmen 'Murder Mystery', som hele vejen igennem var meget mørk og uden kontrast når jeg så den fra Apple TV.
#298857
filmfreak skrev:Dog når jeg lige skifter fra 'Fra' til 'Høj' er lyset i et splitsekund meget kraftig hvorefter det hurtig tones ned igen, som hvis den stod på 'Fra'.
Lyder mest som dine indstillinger har auto justering af lysstyrke aktiveret, som du altså bemærker når DolbyVision aktiveres og nok kun er aktiveret i den profil.

Kan ikke huske hvad automatisk lysstyrke hedder men kig under DV profilen , det lyder til du har aktiveret det eller måske aldrig rodet ved det og slået det fra.
#298860
Har testet på både HDMI 2 og 3 som begge understøtter 4K HDR/ DV.
Bemærk at det virker fint med almindelig HDR10 indhold fra Itunes, men ikke med DV som vist blot er en overbygning til HDR10.

Har googlet lidt rundt og kan se at jeg nok ikke er alene med problemet.
Fandt noget her, som jeg skal prøve når jeg kommer hjem senere idag:

https://community.sony.co.uk/t5/android ... -p/2518563

"So here is what I found: default setting of "HDMI range" under "video options" is auto, and it works well to detect other sources. HOWEVER, with Dolby Vision from ATV 4K, if you leave it to Auto, it will actually set as "limited", which is wrong. Change it to "FULL", will solve your DV problem. "
#298862
filmfreak skrev:Har testet på både HDMI 2 og 3 som begge understøtter 4K HDR/ DV.
Bemærk at det virker fint med almindelig HDR10 indhold fra Itunes, men ikke med DV som vist blot er en overbygning til HDR10.

Har googlet lidt rundt og kan se at jeg nok ikke er alene med problemet.
Fandt noget her, som jeg skal prøve når jeg kommer hjem senere idag:

https://community.sony.co.uk/t5/android ... -p/2518563

"So here is what I found: default setting of "HDMI range" under "video options" is auto, and it works well to detect other sources. HOWEVER, with Dolby Vision from ATV 4K, if you leave it to Auto, it will actually set as "limited", which is wrong. Change it to "FULL", will solve your DV problem. "
Jeg krydser fingre for det virker :-)

Det er en videnskab at sætte to teknologiske enheder sammen.
#298865
Tak - det håber jeg også.

Det er åbenbart ikke kun via Apple TV - har på nettet læst at det er generelt problem for tilsluttede enheder via HDMI - læste om en som havde det samme DV problem med både Apple TV 4K og med Sony UBP-X700 Bluray afspiller (der understøtter DV) - og sjovt nok ingen problem hvis han istedet benyttede TV'ets egen Netflix app.

Åbenbart noget som Sony ikke agter at løse (eller erkende at de har et problem) med en softwareopdatering ...
#298869
Nå, fik testet med indstillingen Hdmi video Range som desværre ingen virkning har på DV profilen . Dvs det gør ingen forskel om der vælges Auto, Full eller begrænset.

Håber der måske er nogle herinde der har et AF8 tv og Apple TV 4K med et 4K Netflix abonnement der kan prøve lege med indstillingen ‘Højeste belysning’ og skifte mellem ‘Fra’ og ‘Høj’ mens der vises noget DV indhold f.eks filmen Murder Mystery.
Synes det er underligt at TV , når der vises DV indhold, automatisk slår over på ‘Høj’ når det ingen virkning har på billedet når det kommer fra en ekstern enhed.
#298909
Hmm... fandt lige en video der præcis beskriver det samme, som jeg oplever når jeg ændrer på 'Højeste belysning' fra 'Fra' til 'Høj'. Læg mærke til at der ingen forskel er på 'Høj' og ' Fra' vedr lysstyrken på skærmen.

https://www.youtube.com/watch?v=3aoT4D_t8oo

Ser altså ud til at være et kendt problem som jeg ikke står alene med.
Der må da være andre her i dette forum der oplever det samme ???
#298915
Hmm... interessant. Nu er det godt nok en anden model - hvilken software version ?

Går ud fra at du testede med Apple TV 4K (eller anden ekstern enhed) ?
Prøvede du også mens der var DV inhold på skærmen at skifte indstillingen 'Højeste belysnings' mellem 'fra' og 'høj' ? og er der synligt mere lys på skærmen når den står på 'Høj' i forhold til de andre valgmuligheder (lav, mellem og fra) ?? - ligesom på videon jeg har linket til ovenover ?
Senest rettet af filmfreak 25. jun 2019, 13:28, rettet i alt 1 gang.
#298918
Jeg testede med ATV ja, men ikke i relation til tråden her, så nej, jeg justede ikke på lyset. Jeg har ikke noteret firmware-version for nyligt (TV'et har været "gemt væk" imens jeg testede SM90 fra LG).

Jeg noterede mig blot, at billedet på ingen måde var "mørkt" eller "uanvendeligt".
#298921
OK. Hvis du har mulighed for det må du gerne teste igen :-) gerne med Netflix filmen 'Murder Mystery' ,som jeg synes er særdeles mørk hele vejen igennem.

Kom lige i tanker om at jeg et par dage forinden jeg lagde mærke til DV-problemet, oplevede pludselig efter at have set noget 4K på Apple TV og viste startskærmen, at HDMI- forbindelsen til TV røg et par gange (sort skærm) og når billedet var tilbage var der ligesom 'sne' på hele skærmen (imens Apple TV startskærmen med ikonerne var på) som om at der var et problem med HDMI forbindelsen. Håber ikke at det kunne tyde på 'noget' hardware har taget skade, og dermed 'ødelagt' DV .
Har dog ikke oplevet 'sne' på skærmen efterfølgende..