Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#298800
Hej,

Jeg er den glade ejer af et Sony 55” AF8 OLED, som oplægget også omhandler.
Jeg har gået med tankerne om at købe en strømafbryder som kan fungere med mit philips HUE og koble til fjernsynet, så jeg kan tage strømmen helt fra det, da jeg ikke bruger fjernsynet ret tit.
Da skærmen er i samme rum som jeg sover genere det mig at den laver ‘klik’ lyde når den søger efter opdateringer m.m. og det lader ikke til at Sony tillader man slår dette helt fra.

Mit spørgsmål går så på, vil fjernsynet tage skade af at få afbrudt strømmen jævnligt? Det vil vel svare til at slukke på stikkontakten mens tv’et er tændt.

Som udgangspunkt påtænker jeg kun at tage strømmen fra det mens det er i standby. Men i tilfælde af at tv’et er tændt eller jeg glemmer at slukke det på vej ud ad døren, kan det ske at det får taget strømmen mens det er tændt/afspiller noget.
Af Hbar
#298801
Nej, nej og nej. Det eneste der kan ske er hvis du er ved at lave en ændring i en menu som skal gemmes og strømmen går lige når du gør det. Men et godt designet fjernsyn burde ikke tage nogen skade af at strømmen afbrydes. Du skal selvfølgelig ikke sluk-tænde det med 2 sek mellem rum, det har elektronikken ikke godt af. Jeg har selv en Sonoff afbryder på mit fjernsyn som er timet til at slukke det om natten, hvis jeg så har brug for fjernsynet på et slukket tidspunkt kan jeg tænde det ved at tryk på sonoff enheden eller via wifi på mobilen. Jeg bruger sådan en enhed, dens standby forbrug er <=0.2 watt eller mindre. Min Spar-O-meter kan ikke måler under 0.2w. https://sonoff.itead.cc/en/products/res ... smart-plug
#298802
Har præcis det samme her, altså timer på. Jeg har derimod læst flere gange om tv som er på standby i 5-6 år, hvor strømforsyningen går i stykker , så måske er det oftest tilfældet at det ødelægges af denne standby status , end at være taget helt fra.

Desværre for OLED ejere, så skal panelstøj routinen køres i Off tilstand, eller tvangskøres, og det belaster nok dem som går op i god billede kvalitet og kan se dette men udover det, så kan du trygt slukke skærmen i flere timer eller natten over.
Det har været praktiseret her i flere år, og udstyr har ikke været ødelagt på det grundlag. Jeg har personligt mister et par strømforsyninger på bokse og lign, da noget i huset kører 24/7 (skal) og desværre så holder de ikke forevigt.
Af Hbar
#298803
Standby strøm slider på komponenter, da de er i en elektrisk tilstand. Ved at fjerne strømmen vil de ikke være i en elektrisk tilstand og dermed burde de ikke degradere lige så hurtigt som hvis de er tilsluttet. Det er korrekt at det slider også på elektronik når de bliver tændt-slukket.

Jeg har selv et OLED og normalt kører min panel støj rotinen når skærmen sættes på standby og tager 5-10 min. Normalt slukker jeg fjernsynet mere end 5-10 før min sonoff slukker for strømmen. Jeg vil hellere spare de mange kwh timer i standby end at lade det være tændt for at 'tro' uden at jeg ved det med sikkerhed spare på elektronikken. Men det er op til dig hvad du vælger.
#298804
Det har været oppe før her på forum.
Jeg er så en af dem der køre stanby på tvet, da flere i min omgangskreds, arbejder som eltromakniker, og det anbefales ikke at slukke for strømmen. :)
#298809
Tak for svar!

Lige for at slå fast, det er ikke fordi jeg vil spare strømmen. Det er udelukkende fordi det er genere mig at tv'et laver denne elektriske klik lyd i tide og utide og ofte midt om natten. Som et relæ der slår fra.
Samtidig er det for at have muligheden for at det selv slukker når jeg forlader lejligheden.
Google assistent ville være super fint til dette, men jeg har iPhone, desværre på dette punkt.
Af Stein
#299160
Hbar skrev:Nej, nej og nej. Det eneste der kan ske er hvis du er ved at lave en ændring i en menu som skal gemmes og strømmen går lige når du gør det. Men et godt designet fjernsyn burde ikke tage nogen skade af at strømmen afbrydes. Du skal selvfølgelig ikke sluk-tænde det med 2 sek mellem rum, det har elektronikken ikke godt af. Jeg har selv en Sonoff afbryder på mit fjernsyn som er timet til at slukke det om natten, hvis jeg så har brug for fjernsynet på et slukket tidspunkt kan jeg tænde det ved at tryk på sonoff enheden eller via wifi på mobilen. Jeg bruger sådan en enhed, dens standby forbrug er <=0.2 watt eller mindre. Min Spar-O-meter kan ikke måler under 0.2w. https://sonoff.itead.cc/en/products/res ... smart-plug
Det kunne være interessant at tage en test på Sonoff , hvad den bruger i strøm , da den har wifi.

Stein
#299170
Stein skrev:
Hbar skrev: Jeg bruger sådan en enhed, dens standby forbrug er <=0.2 watt eller mindre. Min Spar-O-meter kan ikke måler under 0.2w. https://sonoff.itead.cc/en/products/res ... smart-plug
Det kunne være interessant at tage en test på Sonoff , hvad den bruger i strøm , da den har wifi.

Stein
Som Hbar selv skriver, så bruger Sonoff 0,2 watt. Så besparelse kontra hvad TV'et selv bruger i standby (med alt slået fra) er = 0 (nul!).
Hbar skrev: Standby strøm slider på komponenter, da de er i en elektrisk tilstand. Ved at fjerne strømmen vil de ikke være i en elektrisk tilstand og dermed burde de ikke degradere lige så hurtigt som hvis de er tilsluttet. Det er korrekt at det slider også på elektronik når de bliver tændt-slukket.
Tænd/sluk slider så mange gange mere på komponenterne, end hvad standby gør.